J.nr. 2005-511-0054    Dato: Til Folketingets Skatteudvalg L 56 - Forslag til Lov om ændrin  g af ligningsloven m.m. (Justering af reglerne for medarbejderaktier). Hermed sendes i 5 eksemplarer kommentar til henvendelsen af 9. decem- ber 2005 fra Finansrådet  (bilag 12). Kristian Jensen /  Birgitte Christensen
Side 2 Finansrådet anfører, at rådet ved foretræde i udvalget den 9. december 2005 blev opfo rdret til at komme med formuleringer, der efter Finansrådets opfattelse  – ulighed for omgåelse  eller urimeligheder – uligt at stille ansatte i en dansk filial af en udenlandsk virksomhed på samme måde som ansatte i en dansk virksomhed, herunder et dansk datterselskab af en udenlandsk virksomhed. Finansrådet peger i henvendelsen på tre fors  kellige konkrete lovændringer, som efter F  i- nansrå dets opfattelse, dels giver det ønskede resultat, dels sikrer, at diskrimination undgås. Kommentar: Med alle tre forslag, som Finansrådet har udarbejdet, sker der reelt en oph æ- velse af kravet om, at adgangen til at få medarbejderaktier skal stå åben for alle i virkso   m- heden. Som jeg bemærkede i min kommentar af 6. december 2005 til den første henvendelse fra Finansrådet, skal det nøje overvejes, om man skal ændre på ordningen på den måde, at man helt frit ska l kunne begrænse tildeling til ansatte i danske datterselskaber eller filialer af udenlandske moderselskaber, eller afskære ansatte i udenlandske datterselskaber eller fili  a- ler af danske moderselskaber fra ordningen. Der slækkes i så fald på et fundamental t prin- cip for ordningen. Som det videre fremgår af kommentaren, vil jeg gerne medgive, at kravet om, at adga ngen til medarbejderaktier skal stå åben for alle ansatte i virksomheden, vil kunne være vansk e- lig at håndtere i relation til udenlandske selskaber  og filialer. Det er tilfældet aller  ede i dag. Selv en udvidelse af et mindre omfang vil imidlertid efter min vurdering være forbundet med et ikke ubetydeligt provenutab som følge af indkomstskattefritagelsen for de såkaldte gratisaktier. Forudsat at der kan skaffes et økonomisk råderum for yderligere skattelettelser, vil en eve  n- tuel udvidelse af den generelle medarbejderaktieordning i den retning, som Finansrådet ø  n- sker, skulle indgå i den samlede prioritering af, hvordan skattelettelserne skal udmø  ntes. Hvis det på et senere tidspunkt bliver aktuelt at gennemføre en udvidelse af ordningen, vil Finansrådets tre konkrete forslag til en lovbestemmelse kunne indgå i Skatteministeriets overvejelser om lovgivning.