Til lovforslag nr. L 56 Folketinget 2005 - 06 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den   7. december 2005 Betænkning over   Forslag til lov om ændring af ligningsloven m.m. (Justering af reglerne for medarbejderaktier) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Skatteministeren har stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2005 og var til 1. behandling den 18. november 2005. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 30. september 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 4. Den 9. november 2005 sen   d- te skatteministeren de indkomne høringssvar til udvalget.  De indkomne høringssvar og skattemin i- sterens kommentar hertil er kort gengivet i et skema i lovforslagets bemærkninger. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Finansrådet. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse. Spørgsmål Udvalget har stillet 4 spørgsmål til   skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret. 2. Indstillinger og politiske bemærkn  inger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændring  s- forslag. Et mindretal i udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindre- tallet vil stemme for de stillede ændringsf  orslag. Et andet mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
2 Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget var i forvejen imod indførelsen af regeringens  udvi- delse af skattebegunstigede medarbejderaktier, fordi den gav lempelser til de mest vellønnede, som skal  betales  af  resten  af  befolkningen,  og  fordi  den  gjorde  skattesystemet  mere  kompliceret.  Med dette forslag lempes reglerne yderligere, så de vellønn  ede får endnu flere muligheder for at få ska  t- tefrie gevinster på bekostning af resten af b efolkningen. Det kan SF selvfølgelig ikke støtte. Siumut,  Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrå dt af et flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL): Til § 1 1) Efter nr. 1 indsættes som nye numre  : »01. I § 7 A, stk. 1, nr. 1, indsættes efter 3. pkt., der bliver 4. pkt.: »Hvis  det  selskab,  der  har  givet  den  ansatte  ret  til  at  købe  eller  tegne  ak tier  eller  andelsbeviser, indgår  i  en  fusion,  spaltning,  tilførsel  af  aktiver  eller  aktieombytning,  inden  den  ansatte  udnytter købe - eller tegningsretten, anses den ansatte ikke for at have afstået aftalen om ve derlaget.« [Aftale om tildeling af købe - eller tegningsretter skal ikke anses for afstået ved en omstru kturering af selskabet] 02. I § 7 A, stk. 1, nr. 2, indsættes efter 3. pkt., der bliver 4. pkt.: »Hvis  det  selskab,  der  har  forpligtet  sig  til  at  udlodde  udbytteandele  el.lign.,  indgår  i  en  fusion, spaltning, tilførsel af aktiver eller aktieombytning inden udlodningen til den ansatte, anses den a n- satte ikke for at have afstået a ftalen om vederlaget.«« [Aftale om udlodning af aktier skal ikke anses for afstået ved en omstrukturering af selsk abet] 2) Efter nr. 2 indsættes som nye numre: »03. I § 7 A, stk. 1, nr. 2, 4. pkt., der bliver 5. pkt., ændres   »3. pkt.« til: »4. pkt.« [Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 1]    04. I § 7 A, stk. 1, nr. 2, 5. pkt., der bliver 6. pkt., ændres   »2. pkt.« til: »3. pkt.«« [Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 1] 3) Efter det i nr. 8 foreslåede  § 7 H, stk. 3, indsættes som nyt stykke: » Hvis det selskab efter stk. 2, nr. 3, der yder aktier eller købe - eller tegningsretter, eller det selskab efter stk. 2, nr. 4, hvori den ansatte kan erhverve aktier, inden den ansattes udnyttelse af retten eller erhvervelse af aktien indgår i en fusion, spaltning, tilførsel af aktiver eller aktieomby  t- ning, anses den ansatte ikke for at have afstået aftalen om vederlaget. Det er en betingelse, at det selskab, hvori den pågældende er ansat efter fusionen, spaltningen, tilførslen af aktiver eller akti e- ombytningen, og den ansatte efter stk. 2, nr. 1, aftaler, at reglerne i denne bestemmelse skal finde
3 anvendelse for det vederlag, som den ansatte modtager efter omstruktureringen som nævnt i 1. pkt. Der indtræder efter stk. 1 et nyt tidspunkt for vurderingen af, om betingelserne i stk. 2, nr.   2-4, 6 og 7, er opfyldt.« Stk. 3-9 bliver herefter stk. 5-11. [Aftale om tildeling af købe - eller tegningsretter skal ikke anses for afstået ved en o mstrukturering af selskabet] 4) Nr. 11 affattes således: »11. I § 7 H, stk. 7, der bliver stk. 8, ændres   »stk. 1-5« til: »stk. 1-6«, »Stk. 1-5« til: »Stk. 1-6« og »jf. dog stk. 6« til: »jf. dog stk. 7«.« [Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 8] 5) Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer: »05. I § 28, stk. 1, indsættes efter 6. pkt.: »Hvis  det  selskab,  der  har  udstedt  købe -  eller  tegningsretten,  eller  det  selskab,  hvori  personen  i henhold til købe - eller tegningsretten kan erhverve aktier, inden personens udnyttelse eller afståelse af retten indgår i en fusion, spaltning, tilførsel af aktiver eller aktieomby  tning, anses personen ikke at have afstået aftal en ved fusionen, spaltningen, tilførslen af aktiver eller aktieombytni ngen.«« [Aftale om tildeling af købe - eller tegningsretter skal ikke anses for afstået ved en omstru kturering af selskabet] 6) Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer: »06. I § 28, stk. 11, ændres »§ 7 H, stk. 6« til: »§ 7 H, stk. 7«.« [Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 8] Til § 3 7) I stk. 2 ændres   »nr. 1-4« til: »nr. 1, 2,03,04 , 3 , 4«, og »6-12« ændres til:   »6, 7, 9 - 12 og 06 og ligningslovens § 7 H, stk. 3, som indsat ved § 1, nr. 8,«.        [Teknisk ændring af ikrafttrædelsesbestemmelse som følge af, at der med ændringsforslaget indsæ t- tes nr. 03, 04 og 06 i lovforslagets § 1, jf. ændringsforslag nr. 2 og 6] 8) Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke: »Stk. 3. § 1, nr. 01,02 og 05, og ligningslovens § 7 H, stk. 4, som indsat ved § 1, nr. 8, har virk- ning for fusioner, spaltninger, tilførsler af aktiver og aktieombytninger, der sker den 1. januar 2006 eller senere.« Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6. [Ikrafttrædelses  bestemmelse for lovforslagets § 1, nr. 01, 02, 05 og 06, jf. ændringsfo  rslag nr. 1, 3 og 5]
4 B e m æ r k n i n g e r Provenumæssige konsekvenser Ved  omstrukturering  af  et  selskab  anses  medarbejderaktieaftaler  i  princippet  for  afstået,  og  den ansatte  vil  som  udgangspunkt  få  værdien  af  aktierne  eller  købe -  eller  tegningsretten  afståelsesb e- skattet. Det medfører først og fremmest en fremrykkelse af beskatningen og i nogle tilfælde også en hårdere beskatning som lønindkomst end som aktieindkomst i forhold til en situation,   hvor ordnin- gen er helt upåvirket af omstruktureringen. Der findes ingen tilgængelige oplysninger om det nuværende omfang af afståelsesbeska tning, men det vurderes at være begrænset. En justering af adgangen til at videreføre aftaler ved omstruktur e- ringer,  som  den  ansatte  som  udgangspunkt  ingen  indflydelse  har  på,  vurd eres  derfor  ikke  at  ville medføre et væsentlig mindre omfang af afståelsesbeskatninger i fo rhold til i dag. Ændringsforslaget vurderes således kun at have begrænsede provenumæssige konsekvense r. Til nr. 1 Der foreslås  med det nye nummer 01 en regel i ligningslovens § 7 A, stk. 1, nr. 1, om, at hvis det selskab, der har  givet den ansatte en købe -  eller  tegningsret eller  et andelsbevis, deltager i  en sel- skabsretlig omstrukturering, inden den ansatte udnytter retten til at købe eller tegne aktier eller a n- delsbeviser, skal den ansatte ikke anses for at have afstået købe  - eller tegningsretten med heraf fø l- gende  beskatning.  Den  selskabsretlige  omstrukturering  kan  være  en  fusion,  spaltning,  ti  lførsel  a f aktiver eller aktieombytning. Der foreslås  med det nye nummer 02 en regel i ligningslovens § 7 A, stk. 1, nr. 2, om, at hvis det selskab, der har forpligtet sig til at udlodde udbytteandele el.lign. til den ansatte, deltager i en sel- skabsretlig omstrukturering, inden udlodningen sker til den ansatte, skal den ansatte ikke anses for at have afstået retten til udbytteandele  el.lign. med heraf følgende b eskatning. Det antages, at reglen kun vil få betydning i et begrænset antal tilfælde, fordi perioden fra s elskabets meddelelse om tilde- ling af de såkaldte gratisaktier , til tildelingen sker, ofte vil være b  egrænset. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3 om  en tilsvarende regel i li g- ningslovens § 7 H. Til nr. 2 Der er tale om konsekvensændringer som følge af lovforslagets § 1, nr. 1. Til nr. 3 Det skatteretlige udgangspunkt er, at hvis der sker en væsentlig ændring af en aftale, anses aftalen for at være afstået og en ny for at være indgået. Afståelsessummen for den a ftale, der afstås, er lig værdien af den nye aftale. Når et selskab har tildelt en ansat en købe  - eller tegningsret og selskabet, inden den ansatte udnyt- ter købe - eller tegningsretten, indgår i en fusion, spaltning, tilførsel af aktiver eller a  ktieombytning, vil den ansatte som udgangspunkt blive anset for at have afstået aftalen om vederlaget. Det skyldes, at der er sket en væsentlig ændring af aftalen. Det samme er tilfæ ldet for tildeling af aktier. I forbindelse med selskabsretlige omstruktureringer kan der ske ændri  ng af aftalens parter eller af- talens genstand, mængde, pris eller leveringstidspunkt.
5 Der vil for det første kunne ske ændring af det selskab, der i forbindelse med omstruktur   eringen bliver  den  forpligtede  part  til  at  opfylde  købe -  eller  tegningsretten.  For  det  andet  kan  der  ske  æ  n- dring af den genstand i aftalen, som den ansatte efter omstruktureringen modtager. Eksempelvis kan retten til at erhverve aktier i selskab A i kraft af en fusion aflø selskab B. For det tredje kan der ske ændring af det antal aktier, som den ansatte kan erhverve, e  k- sempelvis fordi det selskab, hvori der kan erhverves aktier på grundlag af en købe  - eller tegningsret, er  større  eller  mindre  end  det  selskab,  hvori  der  oprindelig  kunne  erhverves  a ktier.  For  det  fjerde kan omstruktureringen indebæ  re, at der sker ændring  af udnyttelsestidspunktet for den købe   - eller tegningsret, som den ansatte har modtaget, eller en ændring af udnyttelseskursen, eksempelvis som følge af en æ   ndring af markedskursen siden udstedelsen af købe - eller tegningsretten. Ligningsrådet  har  truffet  en  række  afgørelser  om  ændring  af  aftaler  omfattet  af  ligningsl ovens § 28. Disse afgørelser er overordnet set lempelige i forhold til det skatteretlige udgangspunkt, hvo r- efter en væs  entlig ændring af aftalen medfører afståelsesbeskatning. Der er eksempelvis lagt vægt på den ansattes ansættelsesforhold efter den selskabsretlige omstrukturering. Hvis den ansatte ved omstruktureringen overflyttes til det selskab, der efter omstruktureringen er forpligtet til at opfylde køberetsaftalen, har dette i konkrete tilfælde betydet, at aftalen ikke skal a   nses for at være afstået. Ligningsrådets praksis for ændringer af køberetter omfattet af ligningslovens § 28 kan ifølge Li g- ningsrådet finde anve ndelse for køberetter omfattet af ligningslovens §  7 H. Formentlig kan praksis efter ligningslovens § 28 også anvendes på ligningslovens § 7 A. Der er i forbindelse med høringen over lovforslaget rejst ønske om, at der skal være muli ghed for at ændre i en   aftale som følge af en væsentlig ændring i virksomhedens ejerkreds, eller når den a n- satte efter en omstrukturering overgår til ansættelse i et andet selskab. Der er også peget på, at den skattemæssige behandling af videreførelser af etablerede meda   rbejderaktieordninger ofte er usikker i forbindelse med køb og salg af selskaber. Det er derfor foreslået, at det overvejes, at der skal ku  n- ne  ske  mindre  justeringer  af  de  aftaler,  der  allerede  er  indgået,  eller  ændringer  i  forbindelse  med omstruktureringer af det selskab, der har udstedt købe - eller tegningsretten, uden afståelsesbeska t- ning. Det fremgår af kommentaren til høringssvarene, at praksis efter ligningslovens § 28 er lempelig, at denne praksis må antages også at kunne anvendes på ligningslovens § 7 H, o   g at det ikke er klart, hvilke mindre justeringer af en aftale der ifølge forslagsstillerne skal kunne foretages uden afståe  l- sesbeskatning af den ansatte. Uanset den lempelige praksis findes det imidlertid uhensigtsmæssigt, hvis den ansatte skal beska  t- tes af værdien af aktierne eller købe   - eller tegningsretten i aftaler, som den ansatte og selskabet har indgået efter ligningslovens § 7 H. Den ansatte har som udgangspunkt ingen indflydelse på den se  l- skabsretlige omstrukturering, og den ansatte vil dermed som udgangspunkt ikke kunne undgå afst å- elsesbeskatning. Det foreslås derfor at indføre adgang til   at videreføre aftaler omfattet af ligningslovens § 7 H ved omstruktureringer på én betingelse, jf. nedenfor. Det foreslås, at den ansatte ikke skal anses for at  have afstået aftalen om vederlaget. Det skal efter forslaget  være  tilfældet,  hvis  det  selskab,  der  yder  aktier  eller  købe -  eller  tegningsretter,  eller  det selskab, hvori den ansatte kan erhverve aktier, indgår i en fusion, spaltning, tilførsel af aktiver   eller aktieombytning, inden den ansatte udnytter købe - eller tegningsretten eller modtager aktier direkte. Med aftalen om vederlaget sigtes der til den aftale, som den ansatte og selskabet har indgået om, at den ansatte skal tildeles aktier eller købe - ell er tegningsre tter.
6 Da den forslåede regel vedrører ligningslovens § 7 H, er det naturligvis en forudsætning, at se l- skabet  og  den  ansatte  har  indgået  en  aftale  om,  at  ligningslovens  §  7  H  skal  finde  anvendelse  for vederlaget. Den  foreslåede  regel  anvendes ,  uanset  om  den  selskabsretlige  omstrukturering  medfører  en  æ   n- dring af aftalens parter eller aftalens genstand, mængde, pris eller lev  eringstidspunkt. Det er efter forslaget en betingelse, at det selskab, som den ansatte efter omstruktureringen er an- sat i, og den ansatte indgår en ny aftale (som anført har parterne allerede indgået en aftale efter li   g- ningslovens § 7 H) efter ligningslovens § 7 H, stk. 2, nr. 1, om, at ligningslovens § 7 H skal finde anvendelse  for det vederlag, som den ansatte modtager efter omstruktureringen.  Det indebærer, at vederlaget kun er skattefrit efter ligningslovens § 7 H for den ansatte, hvis betingelserne i stk. 2 er opfyldt. Det indebærer videre, at der indtræder et nyt tidspunkt for vurderingen af, om betingelserne i stk. 2, nr. 2-4, 6 og 7, er opfyldt. Forslaget  kan  illustreres  ved  det  forenklede  eksempel,  hvor  udnyttelseskursen  i  henhold  til  den første aftale er fastsat til 85 og markedskursen på den aktie, som købe   - eller tegningsretten giver ret til at erhverve, er 100. Det vil sige, at ordningen opfylder 15 - procents-betingelsen i ligningslovens § 7 H, stk. 2, nr. 2, litra b. Efter omstruktureringen er markedskursen 300. Den nye aftale vil opfylde 15-procents-betingelsen, hvis den ansatte kan udnytte købe - eller tegningsretten til kurs 255. Det er i alle tilfælde en betingelse, at parterne indgår en ny aftale, og at der indtræder et nyt tid s- punkt for vurderingen af, om betingelserne for skattefrihed er opfyldt. Hermed skabes der en gene- rel ordning, der fjerner den usikkerhed, der vil kunne opstå om, hvorvidt den ansatte skal afståelse  s- beskattes som følge af en omstrukturering af selskabet. Til nr. 4 Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 8. Til nr. 5 Reglerne i ligningslovens § 28 omfatter køb e- og tegningsretter, der tildeles ansatte, bestyrelses- medlemmer og personer, der har indgået en aftale om personligt arbejde  i øvrigt. Købe   - eller teg- ningsretten skal være tildelt af arbejdsgiverselskabet eller et selskab, der er koncernforbundet he  r- med. Efter denne bestemmelse indtræder beskatningen på det tidspunkt, hvor den ansatte m.m. udnytter eller afstår den modtagne ret. Formålet med ligningslovens §   28 er at udskyde beskatningen af kø- be- og tegningsretter til det tidspunkt, hvor retten udnyttes. Der er tale om beskatning som løn inklusive arbejdsmarkedsbidrag. Ved udnyttelse udgør beska  t- ningsgrundlaget forskellen mellem aktiernes markedskurs og den favørkurs, som a ktierne erhverves til. Hvis der sker en væsentlig ændring af en aftale, anses aftal en som udgangspunkt for at være afst  å- et og en ny for at være indgået. Ved afståelse udgøres beskatningsgrundlaget af a fståelsessummen. Når et selskab har udstedt en købe  - eller tegningsret til en ansat m.m. og selskabet, inden den på- gældende person udnytte  r købe - eller tegningsretten, indgår i en fusion, spaltning, tilfø  rsel af aktiver eller  aktieombytning,  vil  vedkommende  således  som  udgangspunkt  blive  anset  for  at  have  afstået købe - eller tegningsretten. Det samme er som udgangspunkt tilfældet, hvis det s  elskab, hvori perso- nen  kan  erhverve  aktier,  indgår  i  en  omstrukturering ,  inden  den  ansatte  m.m.  udnytter  købe -  eller tegningsretten til erhvervelse af aktier.
7 Afståelsessummen opgøres som værdien af den nye købe - eller tegningsret, som den ansatte m.m. få r som afløsning for den oprindelige. Den nye købe  - eller tegningsret er ikke omfattet af lignings- lovens § 28, fordi den ikke er modtaget som vederlag for personligt arbejde. Ligningsrådet har imidlertid truffet en lang række afgørelser om ændring af aftal er omfattet af lig- ningslovens § 28. Disse afgørelser er lempelige i forhold til det skatteretlige udgang spunkt. På baggrund af disse afgørelser kan praksis helt overordnet beskrives således, at ændring af aftaler omfattet af ligningslovens § 28 ikke udløs er afståelsesbeskatning, hvis ændringen sker i forbindelse med omstruktureringer og ændringen er begrundet i omstruktureringen og/eller ændringen er i ove r- ensstemmelse med formålet med ligningslovens §  28. Uanset den lempelige praksis medfører omstrukture ringer i en række tilfælde, at der sker så v æ- sentlige  ændringer  af  den  indgåede  aftale,  at  den  må  anses  for  at  være  afstået.  Det  er  imidlertid uhensigtsmæssigt, at den ansatte skal beskattes af værdien af aftalen. Den ansatte har som udgang s- punkt ingen indflydelse på den selskabsretlige omstruktur ering. Der foreslås derfor en regel om, at hvis det selskab, der har udstedt købe  - eller tegningsretten, el- ler det selskab, hvori den ansatte i henhold til købe - eller tegningsretten kan erhverve aktier, indgår i en fusion, spaltning, tilførsel af aktiver eller aktieombytning, skal aftalen ikke anses for at være a   f- stået. Den selskabsretlige omstrukturering kan være en ændring af aftalens parter eller aftalens gen- stand, mængde, pris eller leveringstidspunkt. Den nye købe - eller tegningsret vil skulle anses for at være en fortsættelse af den oprindelige k ø- be- eller tegningsret, blot med andre vilkår for udnyttelsen end den oprindelige købe  - eller tegnings- ret. Den nye købe - eller tegningsret vil dermed være omfattet af   ligningslovens § 28. Beskatningen af den nye købe - eller tegningsret vil herefter ske efter ligningslovens § 28, når retten udnyttes eller afstås,  som  løn  inklusive  arbejdsmarkedsbidrag  l  igesom  der  ville  være  sket,  hvis  den  oprindelige købe - eller tegningsret var blevet udnyttet eller afstået. Med forslaget skabes der en generel ordning, der fjerner den usikkerhed, der hidtil har væ  ret om, hvorvidt den ansatte skal afståelsesbeskattes som følge af selskabsretlige omstruktureri  nger. Til nr. 6 Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 8. Til nr. 7 Det foreslås, at de foreslåede nye numre 03, 04 og 0  6 i lovforslagets § 1, jf. ændringsfo  rslag nr. 2 og 6, der er konsekvensændringer af lovforslagets § 1, nr. 1, får samme virkningstid   spunkt som lov- forslagets § 1, nr. 1. Til nr. 8 Det forslås i et nyt stk . 3, at de bestemmelser, der foreslås indsat ved  ændringsforslag nr. 1, 3 og 5,  får  virkning  for  fusioner,  spaltninger,  tilførsler  af  aktiver  og  aktieombytninger,  der  sker  den  1. januar 2006 eller senere.
8 Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) Frode Sørensen  (S) fmd.  RenéSkau Björnsson   (S)   Rasmus Prehn (S)   John Dyrby (S) Lene Jensen (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Morten Homann (SF)   Frank Aaen (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer   i udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
9 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 56 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar, fra skatteministeren 2 Udkast til tidsplan for Skatteudvalgets behandling af L 56 3 1. udkast til betænkning 4 2. udkast til betænkning 5 Ændringsforslag fra skatteministeren 6 Henvendelse af 2/12-05 fra Finansrådet 7 3. udkast til betænkning 8 Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 2/12-05 fra Finans- rådet Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 56 Spm.nr. Titel 1 Spm., om lovforslaget efter ministerens mening er en forenkling af skattelovgivningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om at redegøre for, hvorledes det foreliggen de lovforslag er koordineret med det fremsatte forslag om ændring af beskatningsre  g- lerne for aktieavancer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om at redegøre for, hvorledes lovforslaget forventes at påvirke forskellige indkomstgrupper, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om at uddybe sit skøn over lovforslagets provenuvirkninger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå