Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf. 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 21. december 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 59) Forslag til Lov om ændring af lov om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser (Praktiske ind- gange og sammenhængende uddannelsesforløb) har Folketingets Ud- dannelsesudvalg i brev af 6. december 2005 stillet mig følgende spørgs- mål: Spørgsmål 1: ”Ministeren bedes oplyse, hvem der forventes at skulle styre fordelingen mellem skoleoptag og kommuneoptag, og hvorledes fordelingen skal håndteres i en region med mere end en SOSU-skole.” Svar: Som følge af kommunalreformen, der træder i kraft den 1. januar 2007, overgår social- og sundhedsskolerne til at være selvejende institutioner, jf. lov nr. 590 af 24. juni 2005. Overgangen indebærer, at regionsrådene og kommunalbestyrelserne i den enkelte region skal stille praktikpladser til rådighed for skolerne i regionen. Den praktiske tilrettelæggelse af elevoptagelsen vil tage ud- gangspunkt i den fastsættelse af de enkelte skolers maksimale optagel- sestal, som efter kommunalreformen skal foretages af ministeriet. Re- gionsrådenes og kommunalbestyrelsernes dimensionering af praktik- pladskapacitet tilvejebringes på grundlag af det behov for færdiguddan- nede, som regionsrådene og kommunalbestyrelserne opgør, jf. § 22 b, i lov om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser, der er indsat i loven med virkning fra den 1. januar 2007 (jf. § 6, nr. 16, i lov nr. 590 af 24. juni 2005). Oplysninger om praktikpladskapaciteten indhentes fra regionsrådene og kommunalbestyrelserne med hjemmel i lovens § 37, der tillige er indsat i loven med virkning fra den 1. januar 2007 (jf. § 6, nr. 30, i lov nr. 590 af 24. juni 2005). Der forudsættes iværksat en løbende dialog med interessenterne på området om behovet for uddannelsesplad- ser og disses fordeling. Dette vil kunne udføres gennem lokalt organise-
2 rede samarbejdsorganer således, som det er forudsat ved kommunalre- formen.   Den omstændighed, at der i almindelighed vil være flere skoler i en regi- on, understreger blot behovet for, at skolerne og de ansættende myndig- heder sammen skal tilrettelægge og organisere optagene i regionen. Der er et behov for samarbejde for at opnå en rimelig kapacitetsudnyttelse og en sikring af, at uddannelsesbehovene dækkes.   Med lovforslaget indføres en praktisk indgang, der giver mulighed for, at optagelse på uddannelserne til social- og sundhedshjælper og den pæda- gogiske grunduddannelse også kan ske på grundlag af en ansættelsesafta- le med et praktiksted, dvs. med vedkommende ansættelsesmyndighed eller private arbejdsgiver, der er leverandør til en offentlig myndighed af personlig og praktisk hjælp til borgerne. De elever, der på denne måde ansættes med elevkontrakt, får ret til at blive optaget på social- og sund- hedshjælperuddannelsen henholdsvis den pædagogiske grunduddannelse på en institution, hvortil den pågældende kommunalbestyrelse eller re- gionsråd, jf. § 22 b, stk. 1, som nævnt ovenfor, har stillet praktikpladser til rådighed. Optagelse på grundlag af ansættelsesaftale kan dog højst ske med et antal svarende til halvdelen af det antal praktikpladser, som re- gionsrådet eller kommunalbestyrelsen inden for den enkelte uddannelse har stillet til rådighed for den enkelte skole.   Forslaget om en praktisk indgangsvej indebærer derfor, at de ansættende myndigheder samt de respektive institutioner på regionsplan får en yder- ligere tilskyndelse til at indgå i et tæt samarbejde, der kan sikre en hen- sigtsmæssig varetagelse af elevoptaget inden for den enkelte region. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder