Undervisningsministeriet
Den 25.
ktober
2005
Høringsresumé:
Forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Ny mesterlære)
I. Generelt
Lovforslaget blev den 7. oktober 2005 sendt til høring hos 24
organisationer m.fl. Desuden har lo
v-
forslaget været offentliggjort på Høringsportalen.
Af de 24 hørte har 18 afgivet høringssvar ved høringsfristens udløb, og heraf har 15 bemærkni nger
til lovforslaget. Høringsliste med angivelse af , hvem der har svaret, er vedlagt som bilag 1.
Høringssvarene falder i 3 temaer:
1. Generelt.
2. Målgruppen.
3. Mesterlæreforløbet, herunder bedømmelsen af eleverne.
Ingen høringsparter er direkte negative over for lo vforslaget.
II. Væsentlige bemærkninger til lovforslaget
1. Generelt
Rådet for de grundlæggende Erhvervs rettede Uddannelser (REU) anbefaler, at indførelsen af
de nye initiativer følges nøje - gerne i samarbejde med rådet . REU lægger vægt på, at Ungdo
mmens
Uddannelsesvejledning får tilstrækkelig orientering om initiativerne.
Landsorganisationen i Danmark (LO) tilslutter sig forslaget generelt, men anbefaler samtidig, at
der bliver gennemført systematisk tilsyn med virksomhedernes anvendelse af mesterlæremode len.
Erhvervsskolernes Elev-Organisation (EEO) finder det glædeligt, at der er stor politisk opmær
k-
somhed på de unge, der ikke får en ungdomsuddannelse, men finder lovforslaget uheldigt . EEO
peger på, at en ny indgang vil gør e erhvervsuddannelserne mere uoverskuelige. EEO finder, at vej-
lederne bør pålægges at informere om, at eleverne i mesterlære skal
nå de samme mål som de øvr i-
ge elever, og at mesterlæren ikke er en nemmere vej.
Interesseorganisationen for handelsskolernes ledelser (HFI) peger på, at det er vigtigt, at der
afsættes ressourcer, som står mål med opgavens omfang, når det drejer sig om de ekstra opgaver for
skolerne i form af intensiv kontakt med elev og virksomhed
under virksomhedso
phold.
Foreningen af Skoleledere ved de Tekniske Skoler (FS) udtaler sig på linje med HFI og frygter i
øvrigt, at mesterlæreordningen vil true grundlaget for skoler, der kun i begrænset omfang er god-
kendt til andet end grundforløb og som typisk er skoler i udkantsområder.
Arbejdsgivernes Eleverefusion (AER) tager udgangspunkt i, at AERs udgifter til lønrefusion
under mesterlæreforløbet til skoleophold under g rundforløbet vil blive mindre end for elever, der