C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ217432.DOC Plantedirektoratet KJK/SMJ Den 24 .oktober 2005 J.nr.: PD 0115 -3. Notat om høringssvar i forbindelse med udkast til lov om ændring af lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække (gødskningsloven) Udkast til lov om ændring af lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække har været i høring i perioden fra den 5. juli 2005 til den 8. august 2005. I det følgende gives et resume af de indkomne høringssvar opdelt i generelle b  e- mærkning  er og bemærkninger til de enkelte elementer i forsl  aget. Bemærkningerne til høringssvarene er anført med kursiv. Der er modtaget høringssvar fra : Amtsrådsforeningen, Branche foreningen for Biogas, Danmarks Naturfrednings- forening, Danske Svineproducenter, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Det danske Fjerkræråd   , Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune  og Landbrugs- raadet. Endvidere har Datatilsynet, og Erhvervs og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i Erhvervsregulering, afgivet bemærkninger til forsla  get. Den 24. august 2005blev der afholdt et møde med  Dansk Landbrug, hvor be- stemmelsen om hjemmel til offentliggørelse blev  drø ftet. Generelle bemærkninger Det bemærkes, at   Det danske Fjerkræråd    og Landbrugsrådet  generelt har tilsluttet sig Dansk Landbrugs høringssvar. Brancheudvalget for Biogas, Danske Svineproducenter,Dansk Industri,    Dansk Landbrug, Det danske Fjerkræråd    og Købe nhavns Kommune har tilkendegivet, at de generelt er positive overfor, at der nu åbnes op for muligheden for afbræ   nding af husdyrgødning. Danmarks Naturfredningsforening kan støtte ophævelse af forbudet mod afbræ n- ding af husdyrgødning, hvis dette kan medvirke til at løse miljøproblemerne   , der knytter sig til den danske husdyrproduktion. Foreningen finder dog, at der er en
2 hel del praktisk, juridiske og økonomiske problemer knyttet til tilladelse til a f- brænding af husdy  rgødning, hvorfor Danmarks Naturfredningsforening ikke i øjeblikket støtter ændringsforslaget. Brancheudvalget for Biogas og Dansk Industri finder, at afbræn  ding af fiberfrak- tionen fra forarbejdet husdyrgødning skal sidestilles med a nden biomasse som f.eks. halm, der ikke er belagt med afgifter. Bemærkninge  rne giver ikke anledning til ændringer i lovforsl  aget. Dansk Landbrug, ogErhvervs - og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Er- hvervsregulering har i deres høringssvar  peget på  konkrete steder i udkastet, hvor der skønnes at  være behov for at tydeliggøre eller præ cisere formuleringerne. I vedlagte udkast er teksten i videst muligt omfang tilpasset de konkrete bemær  k- ninger, der er modtaget. Danmarks Naturfredningsforening kan ikke acceptere forslaget om, at landman- den kan fratrække næringsstofindholdet i den afbrændte husdyrgødning i sit gø d- ningsregnskab, under henvisning til at dette vil medføre en stigni ng i husdyrpro- duktionen på den pågældende eje ndom. Brancheudvalget for Biogas og Dansk Landbrug understreger behovet for tilpas- ning af reglerne i husdyrgødnings bekendtgørelsen samt reglerne om areal og hu s- dyrhold, idet de finder, at de nuværende regler vi  l udgøre en barriere for udvi kling af alternative anvendelser af husdyrgødning. Opgørelse af arealkravet efter landbrugsloven sker på grundlag af reglerne i   Mil- jøministeriet s bekendtgørelse  om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ens   i- lage m.v. (husdyrgødningsbekend tgørelse n). Æ   ndres reglerne for opgørelse af d y- reenheder og de dertil nødvendige arealer i husdyrgødningsbekendtgørelsen, vil det kunne få indflydelse på landbrugslovens ar   ealkrav. Bemærkningen giver   derfor ikke anledning til ændringer i lo  vforslaget . Bemærkninger til de enkelte elementer i lovforslaget Ad forslaget til ændring af § 11, stk. 2, 2. pkt  . (Samordning af korrektioner på baggrund af afvigelser i produktionsniv eau) Dansk Landbrug finder, der er behov for en tydeligere definition af, hvad der me- nes med produktionsniveau og ydelsesniveau. Formulering af ændringspunkt 1   oglovforslagets bemærkninger   hertil, er tilpa s- set på baggrund af de modtagne kommentarer. Dansk Landbrug har endvidere opfordret til, at der etableres en bagatelgrænse for  , hvornår der skal korrigeres.
3 Formålet med ænd   ringen af § 11, stk. 2, er at opnå  overensstemmelse mellem Mil- jøministeriets og Fødevareministeri  ets reg e lsæt.   Da der ikke findes en sådan b a- gatelgrænse i Miljøministeriets regler   , er  ønsket om en  bagatelgrænse ikke im  ø- dekommet. Ad forslaget til ændring af § 11, stk. 7. (Godkendelse af anlæg til forbrænding , samt muligheden for at fratrække næringsstofindholdet i den afbrændte husdy rgødning  i gødningsregnskabet ) Dansk Landbrug finder de foreslåed e ænd  ringer til § 11, stk. 7, positive. Københavns Kommune  finder ikke, at afbrænding af husdyrgødning i en jor   d- brugsbedrifts eget anlæg realistisk vil kunne foregå på en miljømæssig t forsvarlig må de. Alle anlæg, der afbrænder husdyrgødning , skal opfylde krav fastsat i henhold til Forbræ  ndingsdirektivet. Anlæg  , der afbrænder husdyrgødning mtet, der fører tilsyn med anlæggene. Efter gennemførelse af kommunalreformen ove r- går godkendelser til k ommunerne, mens tilsynet overgår  til staten. Krav til restprodukterne – røggassen og asken - er fastlagt i Miljøminister iets lov- givning om affald og miljøbeskyttelse. Ti lsynet udføres af amt og kommune r. Forslaget til § 11, stk. 7, er tilpasset, så det   fremgår , at anlægget skal   være   go d- kendt i henhold til Miljøministeriets regler om anlæg der forbrænder affald . For så vidt  angår afbrænding i eget gårdanlæg er der - for at kunne  gennemføre kontrol med, at den mængde kvælstof en jordbruger fratrækker i sit gødningsreg n- skabet, svarer til den mængde husdyrgødning, der er afbrændt, - i lovforslaget præciseret, at vil kunne blive fastsat regler om, at forbrændingsanlæg skal være forsynet med varmemåler (kalorimeter), og at der inden asken bortska   f- fes er udtaget prøve her af. Mængden af den bortskaffede aske vil endvidere skulle kunne dokumenteres, for at et fratræk i gødningsregnskabet vil kunne godkendes.   Ad forslaget til § 27a (Samkøring ) Dansk Landbrug og Danske Svineproducenter tilslutter sig forslaget om hjemmel til samkøring af oplysninger i kontroløjemed. Kommunernes Landsforening ser positivt på elementerne om offentlighed og u d- veksling af data, idet det kan forventes at skabe bedre muligheder for kommuner- nes tilsyn med landbrug. Bemærkningerne giver ikke anle  dning til ændringer i lovforslaget.
4 Ad forslaget til § 28a (Offentliggørelse ) Dansk Landbrug og Danske Svineproducenter tager kraftigt afstand fra forslaget om offentliggørelse, og henviser til , at de eksisterende muligheder for offentliggø- relse i henhol d til lov om offentlighed i forvaltningen samt til at en yderligere of- fentlighed kan vær  e til skade for erhvervets ry. Dansk Landbrug bemærk  er endvidere, at offentliggørelse af indberettede oply s- ninger i nogen grad kan påvirke konkurrenceforhold mellem be drifter, herunder specielt bedrifter der henholdsvis afsætter og modtager husdyrgødning. Det anføres endvidere, at det i givet fald skal beskrives tydeligere, hvilke oply s- ninger der offentliggøres. Lovforslaget er justeret, således at der i bem ærkningern  e til § 28a er anført fø  l- gende: ”Typen af den enkelte aftale og oplysninger om, med hvem den er indgået   , vil  ik- ke fremgå af offentliggørelsen.” Herudover er det, at det anfør t i bemærkningerne, at offentliggjorte oplysni  nger vil blive slettet efter 5 år . Se i øvrigt nedenfor Datatilsynet er i deres høringssvar  af 8. august 2005 kommet med en række forb  e- hold og henstillinger i relation til beskyttelsesniveauet for de registrerede, set i forhold til den beskyttelse, som databeskyttelsesdirektivet giver. På baggrund af de modtagne bemærkninger,    er lovforslaget blev tilpasset, og der er fremsendt et revideret lovforslag for så vidt angår offentliggørelsesbestemme    l- serne. Datatilsynet har den 11. oktober 2005 fremsendt bemærkninger til et revideret   ud- kast til lovforslag, og blandt andet anbefalet, at forholdet til persondataloven be- skrives, og i den forbindelse henvist til, at det i sidste ende må bero på en politisk vurdering, om der i det konkrete tilfælde forligger vægtige samfundsmæssige he n- syn, der taler for den foreslåede offentliggørelsesordning.   Datatilsynet finder vide- re, at der ikke er grundlag for at antage, at den påtænkte ordning vil være i strid med Databeskyttelsesdirektivet. Endelig henviser Datatilsynet til modtagers be- handling af oplysninger hentet fra Internettet. På baggrund af de modtagne bemærkninger    fremgår det nu af lovforslaget,   at sa- ger der, på tidspunktet for offentliggørelse  , er underfortsat behandling i Fødev   a- reministeriet, sager der er overgivet til politiet med anmodning om tiltalerejsning samt sager, hvori der er faldet dom, ikke vil blive offentliggjort. Det er endvidere præciseret, at jordbrugsvirksomheder, der modtager et admin  i- strativt bødeforelæg, samtidig vil blive oplyst om    at vedtages bøden, vil oplysni n- gerne blive offentliggjort på Intern ettet.
5 Da lovforslaget ikke indeholder særlige bestemmelser om, h  vordan modtagere af de offentliggjorte oplysninger om vedtagne administrative bødeforelæg kan b   e- handle disse oplysninger, er det som udgangspunkt persondatalovens regler om privates behandling af oplysninger om strafbare forhold, der vil finde anvendelse. Persondatalovens regler herom er restriktive, hvorfor der i forbindelse med Fø- devareministeriets offentliggørelse på Internettet   vil være instruktioner til borge  r- ne om, under hvilke nærmere betingelser behandling af de modtagne oplysni  nger om strafbare forhold vil være lovlige i henhold til perso  ndataloven. Indholdet af sådanne instruktioner og den måde hvorpå de tilkendegives over for modtage    rne af offentliggjorte oplysninger, vil blive udarbejdet efter konsultation af Datatilsy- net.