Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri København, den  19. januar 2006 Sagsnr.: 5091 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri  har  i skrivelse af 11. januar 2006 udbedt sig min besvarelse af følgen de spørgsmål   30 i forbindelse med udvalgets behandling af lovforslag L 62 (forslag til ændring af lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække)   : Spørgsmål   30: ” Hvad er baggrunden for, at lovforslaget åbner op for både eksport og import af husdy  r- gødning til f orbrænding  ?” Svar: Det er allerede efter den gældende g  ødskningslov  tilladt at eksportere og importere hus- dyrgødning. Imid lertid er det efter den gældende   gødskningslov  ikke muligt for jord- brugeren at trække   husdyrgødningens indhold af kvælstof    fra i gød ningsregnskabet, hvis det afsæ  ttes til tredjelande eller samhandles inden for EU, med mindre der er tale om forarbejdede husdyrgødningsprodukter,  der sælges som handelsgødning. Med lovforsl   a- get åbnes der op for  denne mulighed. Ved at kunne fratrække ekspo  rteret/samhandlet husdyrgødning får danske jordbrugere større mulighed for at komme af med den overskydende mængde husdyrgødning og fraktioner heraf. Eksport af/samhandel med husdyrgødning til forbrænding    kan ud fra driftsøkonomiske overvejelser især   være aktuelt   i husdyrtætte   områder af landet, hvor der er langt til et forbrændingsanlæg. Eksport /samhandel vil kunne give erfaring med afsætning af hu  s- dyrgødning til forbrænding med henblik på , at der senere etableres forbrændingsanlæg i Danmark. Af driftsøkonomiske årsager vil det formentlig ikke være rentabelt over m e- get store afstande at transportere gødning til a fbrænding  .
2 Det skal bemærkes, at s  amhandel med henblik på at husdyrgødning leveres til andre EU-lande, vil være underlagt f  lere EU-regelsæt,   eksempelvis Biproduktforordningen. Der er ikke med lovforslaget foreslået ændringer af regler for import af husdyrgødning . Hans Chr. Schmidt /   Anni Kær Pedersen