Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri København, den  19. januar 2006 Sagsnr.: 5091 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri  har i skrivelse af 12 .janua r 2006 udbedt sig min besvarelse af følgen de spørgsmål   41 i forbindelse med udvalgets behandling af lovforslag L 62 (forslag til lov om ændring af lov om jordbrugets anve  n- delse af gødning og om plantedække): Spørgsmål   41: ” Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, Hvorefter kun kvælst  of i forarbejdet husdyrgødning, der forbrændes i et milj   ø- godkendt anlæg, kan fratrækkes i gødningsregnskabet, og Hvorefter godskrivelsen i kvælstofregnskabet skal komme miljøet til gode, sål e- des at den enkelte jordbrugsvirksomhed ikke kan udvide produktionen som følge af godskrivelsen i kvælstofregnskabet? ” Svar: ./. Det ønskede ændringsforslag kan    rent teknisk affattes som anført i  vedlagte bilag 1. Som det fremgår af svaret på spørgsmål 40 regulerer nærværende lovforslag jordbrug s- virksomhedens mulighed for i sit gødningsregnskab at fratrække kvælstofindholdet i husdyrgødning, der afbrændes, mens spørgsmål om produktionsudvidelser reguleres i henhold til anden lovgivning. Etablering eller udvidelse af en husdyrproduktionen reguleres i dag på bekendtg s- niveau efter regler udstedt i medfør af lov om landbrugsejendomme (bekendtgørelse om husdyrhold og arealkrav) og af  lov om miljøbeskyttelse (bekendtgørelse om godkende  l- se af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen)  og bekendtgørelse om erhver  vs- mæssig dyrehold, husdyrgø   dning, ensilage m.v. (husdyrgødningsbekendtgørelsen)  ). Derudover findes der regler om anvendelse af   VVM-proceduren i bekendtgørelse om supplerende regler i medfør af lov om planlægning (samlebekend   tgørelsen).
2 Som det fremgår af  mit svar på spørgsmål 39, er det regeringens holdning   , at gevinsten forbundet med anvendelsen af ny teknologi skal tilfalde både erhvervet og miljøet, da der skal være et incitament for at investere i miljøteknologi. Når resultatet af arbejdsgruppens sen este analyse foreligger, vil der blive taget stilling til konkrete ændringer, der skal foretages af husdyrgødningsbekendtgørelsen. Som det fremgår, er der allerede hjemmel i miljøbeskyttelsesloven til at ændre husdyrgødning s- bekendtgørelses harmoniregler. Regeringen kan ikke tiltræde ændring en som fremgår af vedl agte tekniske bidrag til ændringsforslag.   Forslaget er i konflikt med det forslag til ændring af lov om lan brugsejendomme, som fødevareministeren netop har sendt i høring, og som forventes fremsat i indeværende samling. De foreslåede ændring   er i vedlagte tekniske bidrag til ændringsforslag   vil i væsentligt omfang mindske incitamentet til at udvikle og investere i moderne teknologier til nye og hensigtsmæssige anvendelsesformer for husdyrgødning   ,og vil derfor modvirke    de mi l- jømæssige forbedringer, en udvikling af denne teknologi vil ku   nne give. Jeg kan på den baggrund ikke tilslutte mig ændringsforslaget. Hans Chr. Schmidt /   Anni Kær Pedersen
3 Bilag 1 Ændringsforslag med bemærkninger Til titlen X) Titlen affattes således: » til lov om ændring af lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plant   edække, lov om landbrugsejendomme og lov om miljøbeskyttelse « Til nr. 3 XX)  I den under nr. 3 foreslåede § 11, stk. 7, udgår   to steder: » « Nye paragraffer XXX) Efter § 1 indsættes som nye paragraffer: »§ 01 I lov nr. 435 af 9. juni 2004 om landbrugsejendomme, som ændret ved § 31 i lov nr. 535 af 24. juni 2005 og § 32 i lov nr. 542 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. Efter § 11 indsættes: »§ 11a. I sager om udvidelse af produktionen på landbrugsejendomme og bedri fter kan oplysninger om mængder af forarbejdet husdyrgødning afbrændt i et miljøgodkendt a n- læg, der forbrænder affald, ikke i ndgå i myndighedernes vurdering af sagen. « § 02 I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 753 af 25. august 2001, som senest ændret ved lov nr. 572 af 24. juni 2005 foretages følgende ændring: 1. Efter § 12 indsættes:
4 »§ 12a. Ved udvidelse af produktionen på husdyrbrug skal husdyrgødning a  fbrændt i et miljøgodkendt anlæg, der forbrænder affald, behandles på samme måde som husdy r- gødning, der udspredes. « « Bemærkninger Til nr. X Til titlen Der er tale om en konsekvensrettelse som følg e af ændringsforslaget. Til nr. XX Med ændringsforslaget sikres det, at   kun kvælstof i forarbejdet husdyrgødning, der fo   r- brændes i et miljøgodkendt anlæg, kan fratrækkes i gødningsregnskabet. Til nr. XXX Til § 01 Hjemlen til at fastsætte regler om hu  sdyrhold og arealkrav fremgår af den tidlig ere landbrugslovs § 7, stk. 3. Denne hjemmel er i medfør af § 52, stk. 2, i den gæ   ldende lov videreført. Med forslaget til § 11a fastslås det, at muligheden for , at jordbruger i sit gødningsreg n- skab kan fratrække   kvælstofindholdet i husdyrgødning, der afbrændes, ikke kan indgå i myndighedernes vurdering af produktionsudvidelser i relation til opfyldelse af reglerne om husdyrhold og arealkrav, der er fastsat i bekendtgørelse nr. 824 af 2. oktober 2002 om husdyrhold og arealkrav. Til § 02 Med forslaget til § 12a fastslås det, at v ed udvidelse af produktionen på husdy rbrug skal husdyrgødning afbrændt i et miljøgodkendt anlæg, der forbrænder affald i relation til reglerne i miljøbeskyttelsesloven , behandles på sam me måde som husdyrgødning, der udspredes. Dermed sikres det, at afbrænding af husdyrgødning ikke i sig selv giver m   u- lighed for udvidelse af husdyrproduktionen.