Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Civilkontoret Sagsnr.: 2005-156-0035 Dok.: HTR40290 Besvarelse af spørgsmål nr. 22 af f 1. december 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrøren nn nde de forr- slag til lov om juridisk rådgivning (L 65)... Spørgsmål: ”Vil ministeren sende lovforslaget i den form, som det er fremsat, i høring hos hø- ringsparterne?” Svar: Justitsministeriet sendte den 4. januar 2005 udkast til forslag til lov om juridisk rådgivning i hø- ring hos en række myndigheder og organisationer. I de høringssvar, som Justitsministeriet modtog vedrørende lovudkastet, blev der bl.a. peget på, at de grundlæggende krav til rådgiverne om god skik burde fremgå direkte af loven og ikke af administrative forskrifter fastsat i medfør af loven, ligesom problemstillingen vedrørende lovens anvendelse på sammensatte rådgivningsydelser, f.eks. rådgivning omfattende både juridiske og økonomiske forhold, burde reguleres direkte i loven og ikke blot behandles i bemærkningerne til lovforslaget. Desuden blev der peget på, at advokater, der ikke udøver selvstændig advokatvirk- somhed, f.eks. advokater ansat i virksomheder eller organisationer, burde være omfattet af loven, hvorimod juridisk rådgivning, der ydes af virksomheder omfattet af lov om finansiel virksomhed og dermed er under tilsyn af Finanstilsynet, burde undtages fra lovens anvendelsesområde.   På baggrund af de indkomne høringssvar foretog Justitsministeriet en række ændringer i lovfors- laget før fremsættelsen for Folketinget. Der henvises herved til den kommenterede høringsover- sigt af 21. november 2005 vedrørende lovforslaget, som blev fremsendt til Folketingets Retsud- valg den 23. november 2005. Disse ændringer indebærer navnlig, at problemstillingen vedrørende de sammensatte rådgiv- ningsydelser, f.eks. rådgivning omfattende både juridiske og økonomiske forhold, nu er behand- let i lovforslagets § 1, stk. 1. Endvidere er det i § 1, stk. 2, præciseret, at alene advokater, der udøver selvstændig advokatvirksomhed, dvs. ikke virksomheds- eller organisationsansatte advo-
- kater, er undtaget fra lovforslaget. Den finansielle sektor er endvidere undtaget fra lovforslaget, jf. § 1, stk. 3.   De centrale elementer vedrørende god skik for juridiske rådgivere er ikke længere blot nævnt i bemærkningerne til lovforslaget, men er nu sat ind i selve lovteksten. Efter det lovudkast, som blev sendt i høring, var det forudsat at reglerne om god skik skulle gennemføres i en bekendtgø- relse udstedt i medfør af bemyndigelsen i § 2, stk. 2, i lovudkastet (§ 2, stk. 8, i det fremsatte lovforslag).   Herudover er der foretaget en række mindre ændringer i lovforslaget. Samlet set er det Justitsministeriets opfattelse, at ændringerne i lovforslaget i det væsentlige af- spejler  de  synspunkter,  som  fremkom  under  høringen  og  ikke  ændrer  grundlæggende  ved  den ordning vedrørende juridisk rådgivning, som var – og fortsat er – tilsigtet med lovforslaget. Ju- stitsministeriet har derfor ikke fundet grundlag for at sende lovforslaget i høring på ny før frem- sættelsen.