Folketingets Boligudvalg Dato: 2. december 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Boligudvalgs  brev  af  22.  november 2005   følger   herme d   –    i   5   eksemplarer   –    socialministerens   svar   på spørgsmål nr.   11 ad forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af bo- ligforholdene,  lov  om  byfornyelse  og  udvikling  af  byer,  lov  om  ind- komstbeskatning  af  aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  påligningen  af  in d- komstskat til staten (Den almene sektors midler og indsatsen mod ghet- toisering) (L 70). Spørgsmål nr.   11: ” Ministeren bedes i forlængelse af spørgsmål 10, redegøre for   betydningen af, at der i foreliggende lovforslag lægges op til at fremme salget af almene boliger, der kan være tabsgivende i forhold til gældende forsøgsordning, som begrænser tabsgivende salg.” Svar: Som jeg har redegjort for i min samtidige besvarelse af spørgsmå  l 10, skal de  gældende regler om  salg    også  anvendes ved salg  efter  den nye  ordning, medmindre der indføres særlige regler. Den  gældende  §  75  e    i  almenboligloven,  hvorefter  ministeren  kan  påbyde boligorganisationerne helt eller delvis at standse salget i en afdeling, hvis det medfører eller fo rventes at medføre et væsentligt negativt nettoprovenu, skal også gælde ved salg efter den nye permanente salgsordning   . Hvis ministeren godkender salg og ikke senere standser det, og der ikke bli- ver  noget nettoprovenu,  bliver konsekvensen,  at  der ikke  kan blive tale om anvendelse af midler fra salget til aktiviteter og initiativer i det pågældende Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] EB/J.nr. B-5212-51
2 område . Hvis salget derimod giver overskud, kan den nye særlige anvende  l- se komme på tale, hvis den godkendes af Landsby ggefonden.   Eva Kjer Hansen /Pia Mørch