Folketingets Boligudvalg Dato: 7. december 2005 Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 2. december 2005 følger herm ed –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 48  ad forslag til lov om ændring af lov om almene bol  iger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforhol- dene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskat- ning  af  aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  påligningen  af  in dkomstskat  til staten  (Den  almene  sektors  midler  og  indsatsen  mod  ghettoisering)  (L 70). Eva Kjer Hansen /Pia Mørch Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] pel/ J.nr. D-5211-80
Besvarelse  af  Folketingets  Boligudvalgs  spørgsmål  48    af  2.  december 2005 ad forslag til lov om ændring af lov om almene bol  iger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforholdene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  påli gningen  af  indkomstskat  til  staten (Den almene sektors midler og indsatsen mod ghettoisering) (L 70) Spørgsmål nr.   48: ” Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2. december 2005 fra Bolig- selskabernes Landsforening, jf. L 70 - bilag 7 .” Svar: Jeg har indhentet følgende bidrag fra Justitsministeriet: ”Det  anføres  i  henvendelsen  af  2.  december  2005  fra  Boligselskabernes Landsforening, at Landsbyggefonden ikke kan betragtes som en statslig in- stitution. Der gives i den forbindelse udtryk for, at fonden er en ”selvejende institution med egen selvstændig ledelse”. Som  oplyst  i  Socialministeriets  høringsnotat  af  23.  november  2005  vedr ø- rende lovforslag nr. L 70 har Justitsministeriet ved besvarelsen af spørgsmål nr.  3 af 27. november  2002 fra  Folketingets Boligudvalg (L 53 – taget stilling til Landsbyggefondens juridiske status. Der vedlægges en kopi af besvarelsen. Som  det  fremgår  af  besvarelsen  fandt Justitsministeriet,  at  Landsbyggefo n- den  er  en  statslig  institution  organiseret  som  et  særligt  f  orvaltningssubjekt. Ministeriet lagde herved bl.a. vægt på,    at fonden er oprettet ved lov, at lov- givningsmagten  løbende  har  foretaget  ændringer i fo   ndens organisation,  og at  lovgivningsmagten  har  tilvejebragt  fondens  økonom iske  grundlag  ved  at pålægge de a   lmene boligorganisationer bidragspligt.”. Jeg kan henholde mig til dette bidrag.