Til lovforslag nr. L 78 Folketinget 2005 - 06 Betænkning afgivet af   Skatteudvalget den 0. december 2005 2. udkast (Ændringsforslag fra skatteministeren) Betænkning over Forslag til lov om den skattemæssige b  ehandling af gevinst og tab ved afståelse af aktier m.v. (aktieavancebeskatningsloven) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Skatteministeren har stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  16.  november  2005  og  var  til  1.  behandling  den  25.  november 2005. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Høring Lovforslaget  blev  sendt  i  høring  samtidig  med  fremsættelsen. Den  24.  november  2005  sendte skatteministeren de indkomne høringssvar til udv alget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Den Danske Børsmæglerforening, Finansrådet, InvesteringsForeningsRådet og SkatteInform. Spørgsmål Udvalget har stillet 30 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger []
2 Siumut,    Tjóðveldisflokkurin,    Fólkaflokkurin    og    Inuit    Ataqatigiit        var    på     tidspunktet    for betæn  kningens  afgivelse  ikke  repræsenteret  med  medlemmer  i  u  dvalget  og  havde  dermed  ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen .[ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g 1) Som fodnote til lovens titel indsættes: »Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv 90/434/EØF af 23. j uli 1990  om  en  fælles  beskatningsordning  ved  fusion,  spaltning,  tilførsel  af  aktiver  og  ombytning  af aktier  vedrørende  selskaber  i  fors kellige  medlemsstater  (EF-tidende  1990  nr.  L  225,  s.  1),  som æn  dret ved Rådets direktiv 2005/19/EF af 17. februar 2005 (EU -tidende 2005 nr. L 58., s. 19).« [Konsekvensændring som følge af vedtagelsen af L 19] Til § 14 2) I § 14, stk. 1, indsættes efter »§   12«: »og udbytter, der vedrører aktier omfattet  af § 44«. [Adgang  til  at  modregne  tab  konstateret  før  1.  januar  2006  i  udbytter  af  skattefri  aktier  efter overgangsreglen for små aktiebeholdninger] Til § 19 3) I stk. 1 udgår »omfattet af selskabsskattelov ens § 3, stk. 1, nr. 19,«. [Udenlandske investeringsselskaber, redaktionel æ  ndring] 4) Stk. 4 ophæves. Stk. 5-6 bliver til stk. 4-5. [Ophævelse af 25 pct. inv  estorgrænse] Til § 36 5) I § 36, stk. 1, indsættes efter   4. pkt.: »1.-4.   pkt.   finder   ikke   anvendelse,   når   det   erhvervede   eller   det   erhvervende   selskab   ved beskatningen her i landet anses for at væ  re en transparent enhed.« [Konsekvensrettelse som følge af vedtagelsen af L 19] 6) I § 36, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter   »stemmerne i dette selskab,«: »eller hvis det allerede har et sådant flertal, erhverver en yderl igere andel,«. [Konsekvensrettelse som følge af vedtagelsen af L 19]
3 Til § 46 7) I stk. 1 indsættes efter 1. pkt.: »For skatteydere med forskudt indkomstår, kan kursværdien pr. 31. december    2005 anvendes som særlig  indgangsværdi  for  de  børsnoterede  aktier,  som  den  skattepligtige  har  erhvervet  tre  år  eller mere  forud  31.  december  2005,  hvis  skatteyderen  ikke  har  fået  fastsat  særlig  indgangsværdi  for aktierne efter § 7, stk. 1, i lovbekendtgøre lse nr. 835 af 29. august 2005.« [Fastsættelse  af  måletidspunkt  for  opgørelse  af  syntetiske  indgangsværdier  pr.  31.  december  2005 for skatteydere med forskudt indkomstår] 8) Stk. 1, 4. pkt., affattes således: »Et fradragsberettiget eller et modregningsberettiget tab kan dog ikke overstige forskellen mellem afståelsessummen og den særligt tildelte indgangsværdi efter § 7, stk. 1, i lovbekendtg ø af 29. august 2005 eller den særligt ti  ldelte indgangsværdi efter 2. pkt.   « [Konsekvens af ændring  sforslag nr. 7] 9) Stk. 3, 1. pkt., affattes så ledes: »Tab på unoterede aktier omfattet af § 12, der er konstateret før den 1. januar 2006, og som ku  nne fradrages  i  gevinster  konstateret  den  1.  januar  2006  eller  senere  efter  reglerne  i  §  2,  stk.  2,  i lovbekendtgørelse    nr.    835    af    29.    august    2005,    kan    fradrages    i    udbytter,    gevinster    og afståelsessummer efter ligningslovens § 16 B konstateret den 1. januar 2006 eller sen ere.« [Redaktionel ændri  ng] 10) I stk. 13 ændres   »19-22« til: »20 - 22«. [Redaktionel ændrin  g] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af vedtagelsen af L 19 Til nr. 2 Efter bestemmelsen i § 14 kan tab modregnes i udbytter, gevinster og afståelsessummer, som er aktieindkomst  og  vedrører  aktier,  hvor  gevinster  beskatt es  efter  bestemmelsen  i  §  12.  Med  denne afgrænsning er der ikke mulighed for at modregne tab i aktieindkomst fra udbytter af aktier, som er omfattet  af  overgangsbestemmelsen  i  §  44,  om  skattefrihed  for  små  beholdninger  af  børsnot  erede aktier. Med   henblik   på   at   få   den   mest   enkle   ordning,   således   at   der   ikke   skal   sondres   mellem aktieudbytter for aktier i samme selskab, hvor nogle aktier er under overgangsreglen og andre købt efter den 1. januar 2006, foreslås det, at tab også skal kunne modregnes i udbytte af   aktier, som kan sælges ska  ttefrit efter overgangsbestemmelsen i § 44 om små beholdni nger af børsnoterede aktier. Udvidelsen omfatter dels tab konstateret den 1. januar 2006 eller senere, dels tab konstateret før 1. januar  2006.  Efter  overgangsreglen  i  §  46  er  der  mulighed  for  at  overføre  tab  konstateret  før  1.
4 januar  2006  til  modregning  i  udbytter,   gevinster  og  anskaffelsessummer   efter  reglerne  i  den foreslå ede aktieavancebeskatningslov. Til nr. 3 §    19    i    forslaget    afløser    §    2    a,    stk.    1,    1.    pkt.    og    stk.    7     til    10,    i    den    gældende aktieavancebeskatningslov. (Resten af § 2 a er i hovedsagen overført til forslagets § 23, stk. 5  – 7). §   2   a   blev   vedtaget   ved   lov   nr.   407   af   31.   juni   2005,   der   omhandlede   beskatningen   af investeringsselskaber   og   hedgeforeninger   m.v.   Reglerne   i   §   2   a   gælder   såvel   danske   som udenlandske investeringsselskaber. Æ   ndringsforslaget sikrer, at det samme komme til at gælde den foreslåede § 19, og at den ikke kun kommer til omfatte danske selskaber. § 19 i forslaget bringes herved i overensstemmelse med bemærkni  ngerne til § 19. Til nr. 4 Dette  ændringsforslag  og  ændringsforslagene  nr.  1,  4,  6 -7  og  9-11  til  L  79  vedrører  alle  den så kaldte 25 procents investorgrænse i den gældende aktieavancebeskatningslovs § 2 a, stk. 9, der er videreført i fo rslagets § 19, stk. 4. Den gæ  ldende § 2 a blev indført ved lov nr. 407 af 1. juni 2005 om investeringsselskaber og hedgeforeninger. Grænsen foreslås fjernet. Ændringen her under nr. 4 vedrører kun grænsen i § 19, stk. 4. Denne bestemme   lse gælder fra 2006.   Der skal imidlertid også tages  stilling  til  2005,  som  er  første  år,  som  lov  nr.  407  gælder  for.  Det  sker  i  de  nævnte ændring  sforslag til L 79. Om alle disse ændringsforslag under et kan der gen  erelt anføres følgende: Sammenfatning Lov   nr.   407   af   1.   juni   2005   om   investeringsselskaber   og   hedgeforeninger   bygger   på   den grundtanke,  at  finansielle  selskaber  er  skattefrie,  når  blot  aktionærerne  samtidig  beskattes  af  de løbende væ   rdistigninger som kapitalindkomst. Aktieindkomstskat derimod forudsætter, at selskabe  t betaler selskabsskat. Lov  nr.  407  har  regler  om  selskabsskattefrihed  og  kapitalindkomstbeskatning  for  aktionærerne ved selskaber, hvor ingen aktionær ejer over 25 pct. Reglerne gælder ikke, når en enkelt aktionær i selskabet ejer over 25 pct. I disse t ilfælde nøjes de øvrige aktionærer, der ejer mindre end 25 pct., s   å ledes med at betale aktieindkomstskat (efter tre års ejerskab). Den opgøres, når aktien sælges. Aktieindkomstskat  gælder,  uanset  om  selskabet  er  et  dansk  selskab,  der  i  disse  tilfælde  beta ler selskabsskat,  eller  om  der  f.eks.  er  tale  om  et  skattefrit  udenlandsk  selskab.  Det  betyder,  at  en aktionær,  der  investerer  under  25  pct.  i  et  ude  nlandsk  selskab,  hvori  andre  ejer  over  25  pct.,  kan undgå kapitalindkomstbeskatningen. Samtidig gælder, at    investeringsforeningerne har svært ved at holde øje med, om 25 pct. grænsen overskrides.   Det  foreslås  derfor,  at  25  pct.  grænsen  ophæves.  Det  betyder,  at  selskabet  i  Danmark  bliver skattefrit, og at alle aktionærer, hvad enten nogen ejer over eller under   25 pct., til gengæld beskattes af de løbende indkomster som kapitalin dkomst.    Gældende regler og ba  ggrund Lov   nr.   407   af   1.   juni   2005   indførte   et   nyt   begreb   i   skattelovgivningen,   der   hedder investeringsselskaber.  Hvis  der  foreligger  et  investeringsselskab,  gælder  der  andre  regler  end  de sædvanlige for 1) selskabsbeskatningen og 2) aktionærb eskatningen.
5 Investeringsselskaber  kan  både  være  investeringsforeninger  og  aktieselskaber.  I  det  følgende omtales alene investeringsforeninger. Det anførte gælder dog    også a ktieselskaber. Ved  gennemgangen  af  reglerne  sondres  imellem,  at  intet  medlem  har  bestemmende  indflydelse og, at et eller flere medlemmer har bestemmende indflydelse. Et medlem har bestemmende indflydelse i en investeringsforening, når den pågældende enten ejer mere  end  25  pct.  af  medlemsbeviserne  i  foreningen  eller  bestemmer  for  mere  end  50  pct.  af stemmerne. I. Intet medlem har bestemmende indflydelse I. a. Foreningen Der foreligger et investeringsselskab. Det er skattefrit. I. b. Medlemmet Derimod     beskattes     medlemmet     løbende     efter     lagermetoden.     Beskatningen     sker     som kapitalindkomst. Den sker ikke som aktieindkomst. Beskatningen hænger sammen med, at selskabet er skattefrit.   II. Ét medlem har beste  mmende indflydelse II. a. Foreningen Hvis  bare  eet  medlem  har  bestemmende  indflydelse,  beskattes  investeringsforeningen.  Det  sker efter     samme     regler     som     almindelige     aktieselskaber.     Der     foreligger     ikke     længere     et investeringsselskab. Selskabsskatten  har  ikke  kun  betydning  for  den,  der  besidder  mere  end  25  pct.  Som  følge  af,  at den rammer selskabet, har den også betydning for de øvrige a  ktionærer. Den  danske  selskabsskat  rammer  ikke  selskaber  og  foreninger  i  udlandet.  De  er  undergivet udenlandsk selskabsskat. Hvis udlandet ikke har selskabsskat, er de skattefri. II. b. Medlemmet Hvis  det  medlem,  der  har  bestemmende  indflydelse,  bor  her  i  landet,  beskattes  den  pågældende direkte  af  sin  andel  af  foreningens  indkomster,  hvis  foreningen  ligger  i  et  lavskatteland.  Det  sker efter nogle særlige værnsregler, der k aldes CFC-reglerne. De    øvrige    medlemmer    beskattes    af    udbytte    og    aktiegevinster    efter    de    almindelige    for aktieselskabers   aktionærer   gældende   skattemæssige   regler.   Der   foreligger   jo   ikke   længere   et investeringsselskab, således som dette begreb er defineret i  skattelovgivningen. Hvis de øvrige medlemmer bor her i landet, beskattes de altså kun af udbytte som aktieindkomst, selvom foreningen er skattefri, fordi den ligger i udlandet. Det  er  ikke  hensigtsmæssigt,  at  danske  aktionærer,  hvis  et  enkelt  medlem  får  b estemmende indflydelse, kan få nedsat skatten af skattefri foreninger, der ligger i u dlandet Reglen  om  bestemmende  indflydelse  blev  indsat  for  at  undgå  at  udenlandske  koncerner  ved  at flytte  indkomst  til  skattefri  finansieringsselskaber  i  Danmark  på  fuldt   lovlig  vis  minimerer  deres skattebetaling til udlandet. Heroverfor står imidlertid, at den, hvis den opretholdes, kan bruges til at minimere    skattebetalingerne    til    Danmark.    Samtidig    har    investeringsforeningerne    i    praksis vanskeligt ved at konstatere, om deres medlemmer har bestemmende indflydelse.  
6 Ændringsforslagets indhold Det  foreslås   at  ophæve  kravet  om,  at  der  ikke  må  foreligge  bestemmende  indflydelse  i  et investeringsselskab. Det   betyder,   at   et   ubeskattet   investeringsselskab   bliver   ved   med   at   være   et     ubeskattet investeringsselskab, selv om et medlem får bestemmende indflydelse. Det betyder, at medlemmerne altid   -   uanset   ejerandel   -   beskattes   efter   lagermetoden,   og   at   fortjeneste   og   tab   altid   er kapitalindkomst.   Med forslaget om at fjerne 25 pct.s grænsen bortfalder en utilsigtet mulighed for at nøjes med at betale  28  pct.  aktieindkomstskat  ved  placering  af  midler  i  et  udenlandsk  selskab,  hvor  et  dansk selskab ejer mere end 25 pct. af selskabskapitalen. Det må antages, at en systematisk udnyttelse af hullet ville kunne have medført et betydeligt pr ovenutab. Til nr. 5 Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af vedtagelsen af L 19. Til nr. 6 Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af vedtagelsen af L 19. Til nr. 7 og 8 Bestemmelsen  i  forslagets  §  46,  stk.  1,  sikrer,  at  aktionærer,  som  har  fået  fastsat  en  syntetisk indgangsværdi  efter  §  7,  stk.  1  i  lovbekendtgørelse  nr.  835  af  29.  august  2005  (den  gældende aktieavancebeskatningslov)     kan     vælge     at     anvende     denne     syntetiske     indgangsværdi     ved avanceopgørelsen efter reglerne i den nye aktieavancebeskatning slov. Syntetiske     indgangsværdier     fastsættes,     når     det     på     et     måletidspunkt     konstateres,     at aktiebeholdningens  kursværdi  overstiger  beløbsgrænsen  for  skattefrihed.  Efter  §  7,  stk.  1  i  den gældende ak  tieavancebeskatningslov er der 3 måletidspunkter Måletidspunkterne er: Udløbet af et indkomstår, umiddelbart før et salg og umiddelbart efter et køb. For skatteydere, hvis indkomstår følger kalenderåret, fastsættes der en syntetisk indgangsværdi pr. 31.  december.  Skatteydere,  hvis  aktiebeholdning  for  første  gang  overstiger  beløbsgrænsen  pr.  31. december 2005 får fastsat en syntetisk indgangsværdi inden den gældende aktieavancebeskatningslov  ophæves.  For  skatteydere  med  fo  rskudt  indkomstår  er  31.  december 2005 ikke et måletidspunkt. De har derfor brug for at få fastsat mål   etidspunkt ved overgangen til de nye regler. Det  foreslås  at  indsætte  en  bestemmelse,  som  sikrer,  at  aktionærer  med  forskudt  indkomstår  får syntetiske  indgangsværdier,  hvis  deres  aktiebehol  dning  pr.  31.  december  2005  for  første  gang overstiger beløbsgrænsen for skattefrihed e   fter § 44. Til nr. 9 Ved  en  fejl  er  første  sætning  formuleret  således,  at  det  drejer  sig  om  tab  konstateret  før  den  1. januar 2006 eller senere, der kan fradrages i gevinster konstateret den 1. januar 2006. Dette foreslås ændret til den tilsigtede mening med sætning det vil sige, at det drejer sig om tab ko   nstateret før den 1. januar 2006, der kan fradrages i gevinster konstateret den 1. januar 2006 eller senere.
7 Til nr. 10 Henvisningen til § 19 er overflødig og indholdsløs, idet beviser i selskaber, der efter gældende ret er omfattet af § 19 aldrig omfattes af næring  sskattereglerne. Den foreslås derfor slettet. Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) Frode Sørensen  (S) fmd.  RenéSkau Björnsson   (S)   Rasmus Prehn (S)   John Dyrby (S) Lene Jensen (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Morten Homann (SF)   Frank Aaen (EL) Siumut,   Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin   og    Inuit   Ataqatigiit   havde   ikke   medlemmer   i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
8 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 78 Bilagsnr.    Titel 1 Udkast til tidsplan for Skatteudvalgets behandling af L 78 2 Høringssvar fra skatteministeren 3 Henvendelse af 25/11-05 fra SkatteInform 4 Henvendelse af 30/11-05 fra InvesteringsForeningsRådet 5 1. udkast til betænkning 6 Henvendelse af 1/12-05 fra Finansrådet og Den Danske Børsmægle   rforening 7 Skatteministerens kommentar til henvendelse af 25/11-05 fra SkatteInform 8 Kommentar til henvendelse af 30/11-05 fra InvesteringsForeningsRå det, fra skatteministeren 9 Yderligere høringssvar, fra skatteministeren 10 Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 1/12-05 fra Finansrådet og Den Danske Børsmæglerforening Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende    L 78 Spm.nr. Titel 1 Spm. om regeringen har overvejet at indføre et automatisk indberetningssystem for aktiehandel til brug for opgørelse af aktieskatten som foreslået af aktiebeskatningsudvalget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvad ministeren agter at gøre for at sikre investorerne mod en ekstra beskatning og for at undgå, at udenlandske investeringsselskaber bevidst kan spekulere i at overtræde 25  -pct.- reglen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om indkomstprofil for de skatteydere der får en skattelettelse med lovforslaget og for dem der vil opleve en stramning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om hvorledes lovforslaget stemmer overens med skattestoppet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om hvorledes det nye regelsæt betragtes som værende en forenkling, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om hvornår ministeren forventer, at den sidste aktie er solgt efter den nuværende beskatningsordning, ti  l skatteministeren, og ministerens svar herpå
9 7 Spm. om skatteydere kan udnytte den foreslåede overgangsordning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvor mange personer, der i dag (indkomståret 2003) betaler 43 pct. i skat for aktieindkomst, men ikke betaler topskat, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om at oplyse, hvor mange personer, der i dag (indkomståret 2003) betaler kun 28 pct. i skat for aktieindkomst, men som samtidig betaler topskat, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om at oplyse, hvorledes medarbejderaktieoptionsordninger omfattet af bestemmelserne i ligningslovens § 7 H baseret på henholdsvis optioner og tegningsretter (warrants) er stillet med de foreslåede overgangsordninger,  til skatteministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om at bekræfte, at avancen på medarbejderaktieoptionsordninger vil blive beskattet, selv om værdien af de modtagne aktier ved udnyttelse af ordningen ikke overstiger 100.000 kr.'s-grænsen, til skatte svar herpå 12 Spm. om at oplyse, hvorfor der ikke er indført overgangsordninger for personer omfattet af medarbejderaktieoptionsordninger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om at redegøre for den foreslåed  e ændring i næringsbestemme  lsen i lovforslagets § 17, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om at bekræfte, at de foreslåede overgangsbestemmelser i lovforslagets § 44 betyder, at en person, der den 31/12-05 har en beholdning på børsnote  rede aktier på under 136.600 kr. skattefrit kan afhæ  nde denne beholdning, uanset hvornår denne afhændelse sker, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om at bekræfte, at de foreslåede overgangsbestemmelser i lovforslagets § 44 betyder, at et samlevende ægtepar, der 31/12  -05 har en beholdning på børsnoterede aktier på under 273.100 kr. skattefrit kan afhænde denne beholdning, uanset hvornår denne afhændelse sker, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om at redegøre for de  forskellige muligheder, der efter gælde  nde skatteregler er for, at en person kan overdrage sin beholdning af aktier omfattet af lovforslagets § 44 med skattemæssig succession, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om at redegøre for, hv orledes overgangsordningen efter lovforslagets § 44 fungerer for tegningsretter (warrants) i børsnoterede se lskaber, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om at bekræfte, at overgangsreglen i lovforslagets § 44 også gælder aktier anskaff  et efter lovforslagets fremsættelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om at bekræfte, at overgangsreglen i lovforslagets § 44 også
10 gælder for personer, der ved lovforslagets fremsættelse havde en beholdning af børsnoterede aktier me d en kursværdi på over 136.600 kr, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om at bekræfte, at en person, der den 16/11  -05 havde en beholdning af børsnoterede aktier på over 136.600 kr., og som afhænder aktier i perioden 16/11  -05 - 31/12-05 med tab, kan fremføre dette tab til fradrag i gevinster på atkier anskaffet efter 1/1 -06, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om at bekræfte, at en skatteyder, der 31/12  -05 har en beholdning af børsnoterede aktier på under 136.600 kr.,   ved salg af aktier efter 1/1-06, og hvor ejertiden ved salget er under 3 år, ved eventuelt tab kan modregne dette tab i gevinster på børsnoterede aktier anskaffet efter 1/1-06, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om at bekræfte det næv nte eksempel på konsekvensen af overgangsbestemmelserne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm. om at oplyse, om aktier i selskaber, der handles på NASDAQ - børsen, er omfattet af reglerne for børsnoterede aktier i lovforslagets § 3, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 24 Spm. om at oplyse, om aktier i selskaber, der handles på NASDAQ - børsen, hidtil har været omfattet af reglerne for børsnoterede aktier i den hidtil gældende ABL § 4, stk. 2, 2. pkt., nu lovforslagets § 3, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om at oplyse, om aktier i selskaber, der handles på NASDAQ - børsen, er omfattet af overgangsreglen i lovforslagets § 44, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om at fremsende eksempler, der viser den nævnte situation, bå de ved salg af hele beholdningen og ved salg af dele af beholdningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 27 Spm. om artikel i Berlingske Tidende Business den 3/12-05 »Hold øje med nye aktieskatteregler « vedrør ende overgangsregler og købstid spunktet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 28 Spm. om artikel i Berlingske Tidende Business den 3/12-05 »Hold øje med nye aktieskatteregler « vedrørende indførelse af grænsebel  ø egler, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 29 Spm. om artikel i Berlingske Tidende Business den 3/12-05 »Hold øje med nye aktieskatteregler « vedrørende TDC -aktier og overgangsregler, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 30 Spm. om artikel i Berlingske Tidende Business den 3/12-05 »Hold øje med nye aktieskatteregler « vedrørende ØK og overgangsregler, til skatteministeren, og ministerens svar herpå