J.nr. 2005-511-0048    Dato: Til Folketingets Skatteudvalg L     78 - Forslag til Lov om den skattemæssige behandling af gevinst og tab på aktier m.v. (aktieavancebeskatningsloven) . Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.     1 af 18. november 2005 . Kristian Jensen /  Lise Bo Nielsen
Side 2 Spørgsmål 1: Har regeringen overvejet at indføre et automatisk indberetningssystem for aktiehandel til brug for opgørelsen af aktieskatten som fores lået af aktiebeskatningsudvalget? Hvorfor har man fravalgt denne mulighed i det endelige lovforslag? Hvor stort et provenu ville et så dant system kunne have forventes at indbringe i kraft af mindre mulighed for at unddrage sig be- skatning? Svar: I forhold til 2000, hvor betænkningen aktiebeskatning (betænkning nr. 1392) blev udgivet, er  der  indført  indberetningspligt  for  fondshandlere  vedrørende  afståelser  af  børsnoterede aktier. Denne indberetningspligt er dog ikke lige så vidtgående som det system, der ble  v fo- reslået i betænkningen. Betænkningens forslag gik ud på at etablere et indberetningss   ystem, som skulle sætte Told  - og Skattestyrelsen, som det hed dengang, i stand til at beregne  gevinster og tab på aktier. En  sådan  ordning  forudsætter  indberetning  af     køb  og  salg  af  aktier  samt  en  række  andre indberetninger,  som  har  betydningen  for  gevinster  og  tab  på  aktier.  Det  vil  sige  fusioner, spaltninger, tildeling af fondsaktier mv. Endvidere ville det være nødvendigt med oplysni   n- ger fra aktionærerne om anskaffel  sessummerne for aktier, som er købt før systemet er eta  b- leret. Modellen har været overvejet i forbindelse med, at lovforslaget er udarbejdet. Uden en indberetning fra aktionærerne af anskaffelsessummerne for ”gamle” aktier, vil der alene kunne foretages beregninger for et mindretal af aktionærerne. En indberetning af a  n- skaffelsessummerne vil være meget byrdefuld for aktionærerne. Desuden er det ikke alle køb, salg og andre begivenheder, det er muligt at få indberetninger om. Der vil dermed v  æ- re en række sit  uationer, hvor man alligevel ikke kan foretage beregninger, selv hvis aktio- nærerne indberetter anskaffelsessummerne på de eksist   erende beholdninger, og selv hvis der påføres den finansielle sektor de væsentlige indberetningspligter, som er nødvendige for etablering af ordningen. En sådan ordning er derfor opgivet. De indberetningsbyrder, der skulle påføres den fina   nsielle sektor og aktionærer, står ikke mål med den nytte, aktionærerne og SKAT kan få af et sådant indberetningssystemet. Det er ikke muligt at skønne over det provenu, et sådant system ville kunne indbringe.