Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 6 af 16. februar 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af ordningen vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv overvågning og kontrol samt fratagelse af mulighed for udgang ved udeblivelse fra afsoning) (L 86).

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministeren bedes oplyse, hvordan det nødvendige samarbejde mellem de sociale myndigheder og kriminalforsorgen sikres set i forhold til gruppen af unge?”

 

Svar:

 

I 1998 udsendte socialministeren og justitsministeren ”Vejledende retningslinier for samarbejdet mellem de sociale myndigheder og kriminalforsorgens institutioner og afdelinger”, jf. vejledning nr. 68 af 21. april 1998 som ændret ved vejledning nr. 142 af 26. juli 2001. Retningslinjerne omfatter bl.a. spørgsmålet om koordinering af behandlingsindsatsen over for gruppen af unge lovovertrædere.

 

I medfør af retningslinjerne koordineres det overordnede samarbejde i dag på regionalt niveau, og ofte koordineres indsatsen i forhold til særligt udsatte grupper (f.eks. unge lovovertrædere) og den enkelte klient. De 15-17-årige dømte, der efter forslaget vil få mulighed for at udstå straf på bopælen, omfattes af dette samarbejde.

 

Den 1. marts 2006 er nye regler om udarbejdelse af handleplaner efter straffuldbyrdelsesloven m.v. trådt i kraft, og disse regler tager sigte på dømte, som kriminalforsorgen og de sociale myndigheder i henhold til straffuldbyrdelsesloven m.v. og den sociale lovgivning har pligt til at udarbejde en handleplan for.

 

Med de nye regler systematiseres og ensartes den koordinerende indsats, som er beskrevet i retningslinjerne fra 1998, og reglerne indeholder frister for etablering af kontakt mellem samarbejdsparterne.

 

Efter reglerne påbegyndes den koordinerede indsats under den dømtes afsoning. Det er kriminalforsorgen, der har initiativpligten i forhold til kommunerne, mens kommunerne har ansvaret for opfølgning i sagerne.

 

Direktoratet for Kriminalforsorgen er opmærksom på, at det ved gennemførelsen af de foreslåede regler i givet fald skal sikres, at der samarbejdes på samme måde mellem kriminalforsorgen og de sociale myndigheder i forhold til de 15-17-årige, der udstår straf på bopælen under intensiv overvågning og kontrol.

 

Samarbejdsrelationerne mellem de myndigheder, som er involveret i indsatsen over for unge lovovertrædere, vil endvidere blive drøftet i det eksisterende kontaktudvalg mellem kriminalforsorgen, Socialministeriet og Beskæftigelsesministeriet. Det vil i den forbindelse blive vurderet, om der skal iværksættes tiltag for at intensivere det samarbejde, som eksisterer lokalt.