Integrationsministeriet Holbergsgade 6 1057 København K Att.: Susanne Sehested Clausen Den 4. november 2005 J.nr. 3862.9   [10.25]  SIH/PSL/ck Høringssvar  fra  De  Samvirkende  Invalideorganisati  oner,  DSI, vedrørende forslag til lov om ændring af int egrationsloven og udlændingel   oven Med  henvisning  til  Integrationsministeriets  j.nr.:  2005/5009-25  vil  DSI  afgive  følgende kommentarer til høring vedrørende forslag til lov om ændring af integrationsloven og u d- lændingeloven: DSI ønsker at gøre opmærksom p å at det at være udlænding i Danmark , og samtidig have en nedsat funktionsevne, kan udgøre en  dobbeltbarriere, som kan have nogle særlige ko  n- sekvenser  for  den  pågældendes  mulighed  for  at  få  en  uddannelse  og/eller  skabe  en  varig tilknytning til arbejdsmarkedet. DSI savner, at lovforslaget tager højde for denne proble m- stilling, og at lovgivningen sikrer, at udlændinge   ogdanskere med handicap ligestilles. Uddannelse DSI finder, at (2) § 16 a, stk. 1, pkt. 5, bør formuleres anderledes.  Det skal være m  uligt for mennesker, der er dækket af integrationsloven, at tage en uddannelse, selvom det ikke kan foregå på almindelige vilkår. Mennesker der kommer til Danmark som flygtninge, har oft   e- re, end befolkningen i øvrigt, et handicap der gør, at de har behov for hjælp emidler og/ eller anden specialpædagogisk støtte. Det skal ikke være dette behov, der fo rhindrer, at de kan tage en uddannelse, hvis de i øvrigt har mod på de  tte. Også mennesker der kommer til Danmark af andre grunde end flygtninge har handicap. Fra nogle dele af verden er handicap mere udbredt end i Danmark – heller ikke disse personer skal udelukkes fra at modtage specialpædagogisk støtte. DSI  anbefaler  derfor,  at  muligheden  for  specialpædagogisk  støtte skrives ind i lovgivni   n- gen.  Vi  ønsker  ikke  den  dis krimination,  som  det  er  udtryk  for,  hvis  ikke  mennesker  med
2 handicap  kan  benytte  støtteor dningerne  –  heller  ikke  når  de  har  et  andet  statsborgerskab end dansk. DSI efterlyser at muligheden for at modtage revalideringsydelse under det pålagte udda n- nelsesforløb nævnes eksplicit (jf   . § 16 a, pkt. 5, stk. 2).   Hvad  angår  (9)  §  19 ,  stk.  4,  skal  DSI  bemærke,  at  der  nyligt  er  foretaget  screeninger  på nogle kurser i dansk for udlændinge. Her viste det sig, at en del kursister deltog i undervi  s- ningen og samtidig havde ikke-erkendte høre - og synshandicap. Vi finder det uhyre væsen  t- ligt, at der er mulighed for specialpædagogisk støtte også i danskundervisningen. For nogen betyder muligheden for specialpædagogisk støtte hele fo   rskellen på, om de kan drage nytte af undervisningen eller ej. Specialpædagogisk støtte er for disse mennesker hele forskellen på,  om  undervisningen  giver  mening  eller  ej.  Dette  bliver  så  meget  vigtigere,  når  dans   k- kundskaberne  spiller  en  afgørende  rolle  for,  om  det  er  muligt  at  opnå  dansk  statsb  orger- skab. Her finder DSI, at der er behov for at præcisere lovgivningen, således at udlændinge, der er udviklingshæmmede eller har gen  erelle indlæringsvanskeligheder  , har mulighed for at opnå dansk statsborgerskab også uden danskkundskaber. Formuleringen  af  (14)  §  25,  stk.  10,  finder  DSI  noget  tilfældig.  Vi  er  betænkelige  ved, hvem der skal vurdere, om en udlænding eller dennes ægtefælle er i stand til at genoptage uddannelsen. Arbejdsmarked DSI mener, § 19, stk. 4, om indholdet af kontrakten er mangelfuld i forhold til udlændinge med handicap, som er omfattet af integrationsloven. Det skal således fremgå af kontrakten, hvilke hjælpemidler og arbejdsplad  sindretninger, der er nødvendige for, at den enkelte kan opfylde de mål, der er opstillet i forhold t il beskæft  igelsesmålene (i kontrakten). Det være sig i både ordinær beskæftigelse og i job på særlige vilkår eksempelvis fleksjob eller vir k- somhedspraktik. Hvordan  vil  det  blive  sikret,  at  den  enkelte  forstår  integrationserklæringen,  når  den  skal underskrives? DSI efterlyser, at kommunens rådgivningsforpligtelser eksempelvis i fo rhold til tolk eller tegnsprogstolk indskrives i lovforslaget. DSI  vil  gerne  understrege,  at  en  persons  funktionsnedsættelse  kan  være  en rimelig  grund til, at en udlænding afv  iser at tage imod et pågældende arbejde (10) § 19   , stk. 5. Det være sig, hvis en persons arbejdsevne som følge af funktionsnedsættelsen er så alvorligt nedsat, at det selv med de bedst mulige arbejdspladsindretninger og hjælpemidler ikke er muligt at kompensere fuldt for funktionsnedsættelsen i forhold til det anviste job.
3 DSI ønsker i forhold til § 25 d , at få indskrevet en henvisning til sygedagpengeloven s reg- ler. Kan behandling i øvrigt blive dikteret/pålagt den enkelte? Og i givet fald af hvem og under hvilke omstædigheder? Lovforslaget bør præcisere, at behandlingen skal være ane r- kendt,  iværksættes  på  baggrund  af  en  lægelig  vurdering  og  være  uden  helbredsrisiko  for den enkelte. I forhold til § 25 e, (1) skal kommunalbestyrelsen udelukkende kunne formidle et ordinært job til udlændingen med nedsat arbejdsevne, hvis pågældende persons arbejdsevne komb i- neret med de rette arbejdspladsindretninger og hjælpemidler gør det muligt at bestride det formidlede  job  (på  ordinære  vilkår).  For  udlændinge  med  nedsat  f unktionsevne  vil  DSI fremhæve kommunens pligt til at formidle et job på særlige vilkår (jf. § 25 e).       Med venlig hilsen Stig Langvad formand