Journalnummer 05-201-127 1 Høringssvar om: Lov ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv soc ialpolitik Vi har i Brancheforeningen modtaget Arbejdsmarkedsstyrelsens lovforslag og har med stor interesse læst mat e- rialet igennem. Vi hilser det nye landsdækkend e initiativ ”en ny chance for alle” velkommen, og er meget enige i budskaberne om, at det er nødvendigt at der skal gøres en ekstra aktiv indsats for at forbedre integrationen af de personer, som i en længere periode har stået uden for arbejdsmarkedet. I forbindelse med den nye ”forstærkede indsats”   - som forventes iværksat i perioden  1. juli 2006 til den 30. juni 2008 – ser vi meget frem til, at ”andre aktører” bliver involveret i opgaveløsningen. Vi tror nemlig på, at et øget samspil mellem offentlige m yndigheder og private aktører kan  bidrage til at skabe bedre kvalitet og resultater i beskæftigelsesindsatsen. Det offentlige beskæftigelsessystem og de private aktører vil kunne supplere hinandens indsats og kompetencer og dermed sammen sikre en bedre udnyttelse af de ressourcer, der hvert år bruges til beskæftigelsesindsatsen. I Brancheforeningen ønsker vi at medvirke til, at effekterne af beskæftigelsesindsatsen forbedres yderligere i de kommende år, og at der dermed skabes de nødvendige besparelser  i  udgifterne til forsørgelsesydelser. For at sikre en sådan positiv udvikling, er det vores vurdering, at der bla. skal sættes fokus på: de rammer og vilkår der fastsættes for samspillet mellem det offentlige beskæftigelsessystem og private aktører kvaliteten i den konkrete opgaveløsning  - samt det konkrete samarbejde mellem kommune, stat og private aktører Vores  bemærkninger  til  lovforslagene  vil  derfor  relatere  sig  til  ovennævnte  3  fokuspunkter,  da  det  er  særligt vigtigt  for  Brancheforeningen,  at  de  mange  nye  tiltag  bliver  beskrevet  så  konkret  og  præcist  som  muligt  – allerede i forbindelse med det lovforberedende arbejde. Vi er naturlig opmærksomme på  – at der efter lovforslagenes vedtagelse vil blive iværksat forskellige initiativer, som  vil  søtte   op  omkring  implementeringen  af  det  videre  arbejde.  Og  måske  vil  visse  af  nedennævnte bemærkninger også kunne indtænkes i det videre arbejde?! Med venlig hilsen Jobrådgivernes Brancheforening Allan Gross-Nielsen Formand Tlf. 21 70 33 31 [email protected]
Journalnummer 05-201-127 2 Mere konkret har vi følgende bemærkninger til lovforslag  ene: 1. Det fremgår af integrationsaftalen (punkt 4.2 og 7.1), at den landsdækkende indsats en ”Ny chance for alle” betyder, at alle kontant- og starthjælpsmodtagere skal have deres  sag gennemgået af kommunen, hvis de ikke har modtaget et aktivt tilbud om f.eks. job med løntilskud, uddannelse eller reval idering det seneste år. Samme sted er nævnt, at ”andre aktører og virksomheder” skal inddrages, hvor de har særlige komp   e- tencer til at få personer i job. Brancheforeningen vil anbefale, at der bliver fastsat klare mål for, hvilken rolle ”andre aktører” er tiltænkt. Der  er  ingen  tvivl  om,  at  en  lang  række  borgere  skal  i  gang  med  at  tilegne  sig  nye  kvalifikationer  og kompetencer,  andre  skal  skifte  erhverv  og  jobfunktion  og  atter  andre  skal  indstille  sig  på  at  flytte  sig geografisk for at opnå beskæftigelse. Brancheforeningen er af den opfattelse, at det vil kræve en indsats, der fokuserer på individuel rådgiv- ning af ledige  om egne kompetencer, om jobsøgning og karriereudvikling, formidling  af arbejd skraft til virksomheder,  visitation  og  kontaktforløb,  rådighed,  tilvejebringelse  af  muligheder  i  forhold  til  virkso m- hedspraktik, løntilskudsjob, fleks - og skånejob, indsatsen i forhold til det rummelige arbejdsmarked, sy- gedagpengeområdet, arbejdspladsfastholdelse mv. Det er vores erfaring, at en solid kompetenceafklaring er selve fundamentet for en holdbar indtræden e l- ler genindtræden på arbejdsmarkedet  – også i de tilfælde hvor første skri  dt på vejen til arbejdsmarkedet er uddannelse. Kompetenceafklaringen bør som minimum omhandle en afklaring af generelle, faglige og personlige kompetencer. Der er værd at investere i kompetenceafklaring i begyndelsen af et forløb med en person, da kommunen således har langt bedre forudsætninger for at iværksætte den mest jobeffekt  i- ve indsats/anbefalinger.   Brancheforeningen er af den overbevisning, at netop samspillet mellem det offentlige og private skal væ- re med til at løse udfordringerne  – og derfor er dette et vigtigt signal at sende allerede i lovgivningen. 2. Det fremgår, at kommunerne i samarbejde med arbejdsmarkedets parter, skal udvikle målrettede jobfo r- løb    rettet  mod  særlige  grupper  af  kontanthjælpsmodtagere,  som  for  eksempel  personer  med  ringe danskkundskaber  eller  personer  med  meget  begrænset  tilknytning  til  arbejdsmarkedet.  De  målrettede jobforløb vil skulle være klar til at tage i brug den 1. juli 2006. Brancheforeningen er – som ovenfor nævnt enig i, at det er nødvendigt med en særlig indsat   s – som kræver målrettede og tilpassede forløb, som matcher de forskellige måplgruppers behov. Det fremgår at de jobrettede forløb vil skulle  udvikles i et samspil mellem arbejdsmarkedets parter og de enkelte kommuner - og samtidig er det glædeligt, at d et også fremgår,  at ”andre aktører skal involveres, hvor de har særlige kompetencer til at få personer i job. Det foreslås, at der skal indsættes en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte regler om ramme r for indsatsen. Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastlægge afgrænsningen af målgruppen, den administrative tilre t- telæggelse, herunder regnskab og revision, anvendelse af it samt pligt for kommunalbestyrelsen til å rligt at drøfte resultaterne af in dsatsen mv. Brancheforeningen vil foreslå, at der også for bemyndigelsen bliver opsat ”måltal” for inddragelse af ”an- dre aktører”. Især under hensyntagen til, at det ligeledes fremgår, at det er den enkelte kommune, der vurderer og afgør, hvilken indsats  der skal sættes ind med for den enkelte.