Arbejdsmarkedsstyrelsen Holmens Kanal 20 Postboks 2150 1016 København K Høringssvar til forslag til lov om ændring af  lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv social politik – ”En ny chance for alle” KL har i brev af den 19. oktober 2005 modtaget høring om forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv soci- alpolitik (j.nr. 05-201-127). KL’s bestyrelse har indenfor den korte hørings- frist ikke haft mulighed for at behandle forslaget, hvorfor der tages forbe- hold for eventuelle yderligere bemærkninger.   Indledende bemærkninger KL finder det positivt, at der tages konkrete initiativer for at flere kontant- hjælpsmodtagere kommer i arbejde, og at de unge får en ordinær uddannel- se. Det er dog en forudsætning for succes, at arbejdsmarkedet kan og vil tage imod, og at uddannelsessystemet modtager og fastholder de unge, her- under at der skaffes praktikpladser mv. Det er samtidigt vigtigt, at de øko- nomiske tilskyndelser til en aktiv indsats i kommunerne ikke fjerner fokus fra væsentligheden af, at tilbudene skal have en reel indholdsmæssig værdi og relevans. Som KL flere gange har påpeget, er der i disse år en tendens til, at der læg- ges et større fokus på det administrative arbejde i kommunerne - herunder udarbejdelse af statuser, opfølgning på kontrakter m.v. –  det fylder mere og mere på bekostning af det direkte beskæftigelsesrettede integrationsarbejde. Nærværende forslag er ikke en undtagelse. KL skal derfor opfordre til, at der i forbindelse med lovændringerne sættes større fokus på regelforenkling og på at lette det administrative arbejde, således at reglerne i højere grad lever op til borgernes retssikkerhed og gøres administrerbare. Af lovforslaget fremgår det, at der er afsat 580 mio. kr. til kampagnen: ”Ny chance for alle”, og at der forlods reserveres nogle beløb til bestemte aktivi- Den 4. november 2005 Jnr 02.00.00 P22 Sagsid 000156893 Ref RHP,ULP,BIR,JRE,CTJ [email protected] Dir 3370 3149 Weidekampsgade 10 Postboks 3370 2300 København S Tlf 3370 3370 Fax 3370 3371 www.kl.dk 1/5
2 teter. KL finder det ikke muligt at forholde sig til den økonomiske side af kampagnen, før der ligger et samlet udspil om fordelingen af de 580 mio. kr. KL finder i øvrigt, at der ud over en fordeling via særlige tilskud også bør ses på en fordeling via DUT-princippet. KL finder generelt, at der er behov for langt større kompensation for opga- verne, end der er lagt op til i lovforslaget, og at en evt. ændring af refusi- onsprocenterne bør afvente den foreslåede generelle ændring på tilskuds- og udligningsområdet, der ventes i 2007. ./. Der vedlægges et bilag med uddybning af bemærkningerne. En styrket aktiv indsats Ny chance for alle og ret og pligt til gentagen aktivering KL bakker op om, at der med ”Ny chance for alle” og ret og pligt til genta- gen aktivering tages konkrete initiativer til at realisere regeringens målsæt- ning om 25.000 flere indvandrere i arbejde. Det er dog en forudsætning for succes, at virksomhederne og de faglige organisationer er aktive medspillere i bestræbelserne herpå. Samtidig bør der være mulighed for, at kommunerne i de beskæftigelsesret- tede initiativer - i særlige tilfælde - kan undtage enkeltpersoner fra de gene- relle vilkår – f.eks. når der er tale om udlændinge på humanitært ophold, der pga. alvorlige helbredsmæssige problemer ikke har mulighed for at deltage i aktive tilbud eller på arbejdsmarkedet, men hvor den pågældende som følge af pensionslovens optjeningsregler er afskåret fra social pension. Særlig indsats for særligt udsatte grupper I lovforslaget stilles der forslag om, at beskæftigelsesministeren kan fastsæt- te regler om retningslinjer for en indsats i forhold til personer, hvor den manglende tilknytning til arbejdsmarkedet f.eks. skyldes manglende dansk- kundskaber, problemer med manglende sociale kompetencer eller mangel på indsigt i arbejdsmarkedskultur og kravene på arbejdsmarkedet. KL hilser det velkomment, at målgruppen vies særlig opmærksomhed og ser frem til at blive inddraget i udmøntning af initiativet i forbindelse med fast- sættelse af de nærmere retningslinier. Unge og uddannelse Alle unge mellem 18 og 25 år, der modtager kontanthjælp, starthjælp eller introduktionsydelse, og som ikke har en erhvervskompetencegivende ud- dannelse, får med lovforslaget pligt til at begynde på en relevant kompeten-
3 cegivende uddannelse. Det fremgår af forslaget, at det kun gælder unge, der ikke har problemer ud over ledighed og ikke er forsørgere.   KL finder det positivt, at der gøres en indsats for, at unge gennemfører en ordinær kompetencegivende uddannelse frem for at modtage ydelser i soci- al- og beskæftigelsessystemet. Det er samtidig en helt afgørende forudsæt- ning for ordningens succes, at uddannelsesinstitutionerne gør en aktiv ind- sats for i højere grad at være i stand til at modtage og fastholde denne un- gegruppe, herunder at der er de fornødne praktikpladser.   Styrket opfølgning over for syge kontanthjælps- og starthjælpsmodta- gere Der lægges med forslaget op til, at kommunen har en pligt til at vurdere, om der for en sygemeldt kontanthjælps- eller starthjælpsmodtager, der mod- tager ydelse, er behov for at udarbejde en plan for sygdomsafklaring, be- handling m.v.   KL finder det positivt, at der tages initiativer i forhold til kontanthjælps- og starthjælpsmodtagere, der melder sig syge. KL vægter i den forbindelse, at der er et rimeligt forhold mellem de administrative ressourcer, kommunerne skal bruge på det foreslåede tiltag, og den forventede effekt. Endelig er det KL’s opfattelse, at det foreslåede tiltag bør ledsages af en forstærket dialog med lægerne. Der er behov for at synliggøre variationen i lægernes udskriv- ning af erklæringer om uarbejdsdygtighed. Bortfald af kontanthjælpen til ægtefæller Initiativet retter sig mod ægtepar på kontanthjælp og indebærer, at en ægte- fælle, der ikke inden for en periode på to år har haft 300 timers ordinært arbejde, automatisk betragtes som reelt hjemmegående, og at kontanthjæl- pen til denne bortfalder.   Det er afgørende, at reglerne formuleres og udmøntes på en sådan måde, at der ikke opstår uklarhed med hensyn til, hvordan de skal administreres. I forbindelse hermed bør de forvaltningsretlige regler med hensyn til begrun- delse, klageadgang mv. ved placering af borgere i de enkelte matchkategori- er afklares, idet placering i matchkategori kan få betydning for den enkelte borgers adgang til kontanthjælp og boligstøtte. KL finder, at den nuværende ordlyd af bestemmelserne vedr. bortfald af kontanthjælpen til ægtefæller er uklare på flere områder, de tilgodeser ikke borgerens retssikkerhed, og samtidigt vil bestemmelserne være vanskelige at administrere i praksis. KL må på det kraftigste opfordre til, at der sker en justering og uddybning af bestemmelserne, og at dette ikke udskydes til ar-
4 bejdet med bekendtgørelsen. KL vil gerne bidrage med konkrete forslag hertil.   KL har noteret sig, at det i lovforslaget foreslås, at beskæftigelsesministeren får bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om kommunens pligt til at sende varslingsbrev, vejlede om jobsøgning mv. til ægtepar, der kan blive omfattet af den nye regel om bortfald af hjælpen. KL vil gerne i dialog med ministeriet om forslag til sådanne breve og vejledninger. Integrationskontrakt Af lovforslaget fremgår det, at den integrationskontrakt, der udarbejdes efter integrationsloven, skal gælde i op til 7 år, og at kontraktens nærmere aktiviteter fastsættes efter beskæftigelsesloven i det 4. til det 7. integrations år, hvis udlændinge modtager hjælp til forsørgelse.   Rent administrativt er det vanskeligt at overskue de nye og samlede be- stemmelser vedr. integrationskontrakter, da bestemmelserne delvist findes i integrationsloven og delvist i beskæftigelsesloven, og da snittet mellem be- stemmelserne er uklare. For at få et mere gennemskueligt regelsæt såvel for borgere som for medarbejdere vil KL foreslå et rent snit mellem integrati- onsloven og beskæftigelsesloven, således at udlændinge kun omfattes af bestemmelser i beskæftigelsesloven i det 4. til det 7. integrations år. Det vil endvidere lette det administrative arbejde i kommunen, hvis det sik- res, at integrationskontrakten og de øvrige redskaber, der understøtter ind- satsen – jobplanen, visitationsværktøjskassen, ressourceprofilen, CV m.v. –   koordineres med henblik på at undgå dobbeltarbejde og sikre et så effektivt samspil som muligt mellem de enkelte redskaber. Økonomiske aspekter   KL finder helt generelt, at der er behov for langt større kompensation af kommunernes belastning med hensyn til udgifter til forsørgelsesydelser og den aktive indsats. Lovforslagene vedr. ”Ny chance for alle” trækker i den forkerte retning.   Det foreslåede gab (65/35) mellem refusionen for kontanthjælp i henholds- vis aktive og passive sager vil være i modstrid med alle gode hensigter og kan trække i retning af udsigtsløs aktivering for aktiveringens egen skyld. KL tager derfor afstand fra dette forslag. Der er behov for ordinære job på det ordinære arbejdsmarked.  
5 Forslaget vil flytte store beløb mellem kommunerne. En sådan ændring bør derfor, hvis den gennemføres, afvente den forestående generelle ændring på tilskuds- og udligningsområdet, der ventes i 2007. Ligeledes bør visitationsperioden på de 13 uger som minimum undlades af refusionsændringen. Samtidig er der behov for en forhøjelse af kommunens loft for hjemtagelse af refusion for aktive tilbud. Endelig bør de ændrede refusionssatser ikke gælde kontanthjælpsmodtagere, der er fritaget for plig- ten til at udnytte deres arbejdsmuligheder. Det fremgår af lovforslaget, at det er hensigten, at der ud af lovforslagets finansiering på 580 mio. kr. afsættes en pulje på 10 mio. kr. til resultatløn til kommunale sagsbehandlere med henblik på at understøtte indsatsen i kommunerne. Efter KL’s opfattelse kan resultatløn være et velegnet ledel- sesinstrument til at sætte fokus på målsætninger i organisationen. Mulighe- derne herfor er i dag til stede i de kommunale overenskomster, og KL vil tage initiativ til dialog med de relevante faglige organisationer om mulighe- den for at styrke anvendelse heraf. KL mener imidlertid ikke, at der bør afsættes statslige puljepenge til formål, som beror på et aftaleforhold mel- lem parterne på det kommunale arbejdsmarked. KL vurderer, at lovforslaget medfører stærkt øgede administrative opgaver for kommunerne, og at de i lovforslaget anførte beløb langt fra vil være tilstrækkelige til at dække udgifterne til de nye administrative opgaver. KL forudsætter at der ydes økonomisk kompensation for alle nye opgaver. Med venlig hilsen Birgit Hedegaard / Rikke Hjuler Pedersen