BESKÆFTIGELSESMINISTERIET Februar 2006 Sag nr. 101-0023 Ændringsforslag til Lovforslag nr. L 89 om ændring af lov om en aktiv beskæft igelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik (Pligt for unge under 25 år til at tage en uddanne l- se, supplering af udlænd  inges integrationskontrakter, tilbud til kontant- og starthjælpsmodt  agere som ikke er blevet aktiveret det seneste år, gentagen aktivering, særlig integrationsindsats, bortfald af kontanthjælp til hjemm e- gående ægtefælle og afskaffelse af ægtefælletillægget , styrket sygeopfølgning over for kontant- og starthjælpsmodtagere og ændring af refusionsbeste m- melserne for kontanthjælp mv.) Af beskæftigelsesministeren: Til § 1 1) I den under nr. 1 foreslåede  § 21 b indsættes efter stk. 4 som nyt stykke: ” Stk. 5. Vurderer kommunen, at der er risiko for, at den unge, som påbegynder en uddannelse efter stk. 4, kan få særlige vanskeligheder ved at gennemføre udda n- nelsen, skal kommunen underrette uddannelsesinstitutionen om, at den unge efter § 21 b er pålagt at påbe  gynde en uddannelse. Underretning kan ske uden samtyk- ke fra den unge.” [Underretning af uddannelsesinstitutionen i særlige tilfælde ] 2) Nr. 5 udgår [Forslaget om særlige regler for en beskæftigelsesrettet indsats for personer, der har særlig svært ved at blive integreret på arbejd smarkedet udgår ] Til § 2 3) I den under nr. 19 foreslåede  § 100, stk. 1, indsættes   efter stk. 1: ” Stk. 2. Beskæftigelsesmin  isteren kan fastsætte nærmere regler om, hvornår kommunen opfylder betingelserne for at få 65 pct. ref usion efter stk. 1, herunder om hvilken dokumentation kommunen skal fremlæ  gge.” Stk. 2 bliver herefter stk. 3. [Bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til at fastsætte regler om, hvornår kommunen kan få 65 pct. refusion af udgifte rne kontant- og starthj ælp mv. i akti- ve perioder] Til § 3
4) I stk. 1 ændres ”1. marts 2006” til: ”1. april 2006”. [Udskudt ikrafttræden] 5) I stk. 5 ændres ”1. marts 2006 til 28. februar 2007” til: ”1. april 2006 til 31. marts 2007”. [Konsekvensændring som følge af udskud   t ikrafttræden] 6) I stk. 6 ændres ” 1. marts 2007 til 29. februar 2008” til: ”1. april 2007 til 31. marts 2008”. [Konsekvensændring som følge af udskudt ikrafttræden] 7) I stk. 7 ændres ”29. februar 2008” til: ”31. marts 2008”. [Konsekvensændring so  m følge af udskudt ikrafttræden] Bemærkninger Til nr. 1 Målgruppen for uddannelsesforslaget er unge, som kommunen har vurderet, er i stand til at kunne gennemføre en uddannelse på a  lmindelige vilkår. Disse unge forventes som udgangspunkt at kunne klare sig i det ordinære udda  nnelsessystem på lige fod med andre unge, og med de muligheder for hjælp og vejledning, som der eksisterer i dag. Det er imidlertid regeringens opfattelse, at der blandt disse unge vil være nogle, der fx på grund af sociale og psyk iske omstændi  gheder – vil have større risiko end andre unge for at frafalde en uddannelse. Det er vigtigt, at også disse unge får de bedste betingelser for at gennemføre en uddannelse. Det foreslås derfor, at kommunen  – når den pålægger en ung at påbegynd e en ud- dannelse – samtidig skal vurdere, om den unge har særlig risiko for ikke at kunne gennemføre uddannelsen. Hvis der er en sådan risiko, forpligtes kommunen til at underrette den pågældende uddannelsesinstitution. Formålet er at støtte disse unge i,   at de fastholdes i uddannelse, og at de – hvis de har valgt en forkert uddannelse – påbegynder en ny udda    nnelse, inden de falder fra. Det foreslås, at underretningen uden nærmere begrundelse oplyser om, at den u   n- ge forud for uddannelsesstart har været omf  attet af et uddannelsespålæg. Unde   r- retningen bør i overensstemmelse med god forvaltningsskik så vidt muligt ske med samtykke fra den unge. Underretning kan dog ske uden den unges samtykke.
Det skal understreges, at de unge begynder uddannelsen på ordinær   e vilkår, he r- under de muligheder for støtte, vejledning og særlig tilrettelæggelse samt udda n- nelsesstøtte mv., som er indeholdt i reglerne om de enkelte uddannelser. I de erhvervsrettede ungdomsuddannelser udarbejdes der ved uddannelsens start en individuel udannelsesplan, som kan justeres undervejs i forløbet, og som skal sikre, at eleven realistisk kan gennemføre uddannelsen. Ved udarbejdelsen af pl a- nen og ved justeringen heraf vil der være mulighed for at tilpasse planen til el  e- vens forudsætninger, heru  nder at yde ekstra støtte og vejle dning til elever med særlige problemer. Ved at foretage en underretning er der i forhold til elever, som kommunen har givet underretning om, mulighed for i højere grad ved udarbejdelsen af uddanne l- sesplanen og ved justeringen heraf at tilpasse planen til elevens forudsætninger, herunder at yde ekstra støtte og vejledning. Støtten vil fx kunne gå ud på at sikre, at den pågældende i givet fald i stedet for at falde fra, fortsætter umi ddelbart i en anden uddannelse. Undervisningsministeriet vil som led i gennemførelsen af l ven efterfølgende  foretage de nø dvendige tilpasninger af reglerne om vejledning om gennemførelse af uddannelser på Undervisningsministeriets område, der o   m- fatter både ungdomsuddannelser og  vissevideregåend e uddannelser. Hertil kommer, at ungdomsuddannelsesinstitutionerne allerede efter reglerne om vejledning om valg af uddannelse og erhverv er forpligtet til at underrette Ung- dommens Uddannelsesvejledning (UU) om, at den unge: 1) er optaget på udda n- nelsen, 2) ikke er mødt op ved undervisningens begyndelse, eller 3) står i risiko for eller har afbrudt en uddannelse. Ved indgåelse og ophævelse af uddannelsesa   f- taler efter lov om erhvervsuddannelser underretter den skole, der foretager regi- streringen af uddannelsesaftalen eller ophævelsen  , desuden UU herom. UU forudsættes herefter at indgå i et nærmere samarbejde med institutionen eller med andre offentlige myndigheder eller institutioner om vejledning om den unges fortsatte uddannelse eller eventuelle beskæft  igelse. Undervisningsministeriet vil inddrage den foreslåede lovændring i kommende ændringer af regler om Un g- dommens Uddannelsesvejlednings virksomhed. De statsligt regionale vejledningscentre for videregående udda nnelser samarbejder med uddannelsesinstitutioner og UU med henblik på at gøre vejledningen synlig, gennemskuelig og let tilgængelig og med henblik på at sikre sammenhæng me lem uddannelses- og erhvervsvejledning og vejledning om gennemførelse af den valgte uddannelse. Den foreslåede lovændring vil    kunne give anledning til senere regelændringer om denne virksomhed, hvis der i praksis viser sig et behov herfor. Forholdet til persondataloven Kommunernes underretning af uddannelsesinstitutionerne er i overensstemmelse med persondatalovens § 5, da underretningens formål er at yde ekstra støtte og vejledning, som kan sikre den unges forbliven i uddannelsessystemet. Efter persondatalovens § 6 vil underretningen kunne ske uden samtykke.
Økonomiske konsekvenser Kommunernes udgifter ved at underrette uddannelsesstederne om de unge, der kan få særlige vanskeligheder ved at gennemføre uddannelsen, skønnes at være marginale. Til nr. 2 Det foreslås, at bemyndigelsesbestemmelsen vedrørende en særlige beskæftige l- sesrettet indsats for kontant- og starthjælpsmodt  agere samt forsikrede ledige ud- går . Der er her lagt vægt på, at de hensyn, der var tilsigtet med bemyndigelsen, vil blive tilgodeset ved den øvrige indsats, der indgår i ”Ny chance for alle”, som vil blive tilrettelagt på en sådan måde, at der tages effekt   ivt hånd om de lediges sæ   r- lige problemer, herunder integrationsproblemer. Der vil i den forbindelse sammen med arbejdsmarkedets parter og KL blive ud- viklet målrettede job forløb , som kan anvendes til en beskæftigelsesrettet indsats for personer, der har særlige beho  v. Disse jobforløb vil blive fulgt under den landsdækkende in  dsats ”Ny chance for alle”  .Erfaringerne herfra vil eventuelt blive benyttettil at vurdere, om jobforløbene skal gøres lovpligtige. Disse erfaringer vil også kunne blive anvendt i fo rhold til forsikrede ledige, og da det formodes, at en større del af målgruppen vil være kontant - og starthjælpsmo  d- tagere, er det vurderingen, at der ikke er behov for at ministeren også kan fastsæ   t- te regler om en særlig beskæftigelsesrettet in dsats. Hertil kommer, at forslaget - om ret og pligt til gentagen aktivering for kontant- og starthjælpsmodtagere, der er over 30 år, og som har problemer ud over ledi   g- hed - skaber rammer for, at personer med længerevarende ledi  ghed bag sig får e n løbende og målrette  t indsats og ikke overlades til passiv forsørgelse. Til nr. 3 Der er behov for at fastsætte regler om, hvilke krav kommunen skal opfylde for at få 65 pct. i refusion af forsørgelsesydelsen   under aktivering for at sikre, at aktive- ring har den nødvendige  kvalitet. Ordningen vil blive fulgt med henblik på at vurdere, om ordningen har den tilsi g- tede virkning. Såfremt der måtte vise sig behov for   det, bør der være mulighed for at kunne tilpasse de krav, som kommunerne skal opfylde for at få 65 pct.s refus i- on. Det foreslås derfor, at  ministeren bemyndiges til at fastsætte   regler om, hvilke betingelser der skal være opfyldt for, at staten r  efunderer 65 pct. af kommunens udgifter til kontant - eller starthjælp  , når den person, der modtager hjælpen delt   a- ger i revalidering eller forrevalidering efter kapitel 6, eller i tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelse  sindsats. På baggrund af bemyndigelsen vil der blive fastsat nærmer regler om:
at det af kommunens sag skal fremgå , at tilbud, der giver adgang til 65 pct. i refusion af forsørgelsesydelsen, opfylder de gældende krav    i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats   – fx at det er beskrevet i og afgivet som led i udarbe   j- delse af en jobplan, eller at tilbudet for kontant- og starthjælpsmodtagere u  n- der 30 år udgør mindst 30 timer om ugen sammen med evt. ordinær beskæft i- gelse m.fl. at hvis kommunen fastsætter  , at aktivering for den enkelte kun skal ske i be- grænset omfang   - fx under 10 timer om ugen i gennemsnit over en 4 ugers pe- riode - er det en forudsætning   for, at staten refunderer 65 pct. af forsørgelse s- ydelsen, at kommunen kan godtgøre og dokumentere, at personen  alene kan deltage i aktivering i det angivne omfang. Kommunerne kan således fortsat give aktive tilbud i relativt få timer om ugen  , fx til personer, der har problemer ud over ledighed. Der kan fx være tale om misbrugere eller andre, som i en periode ikke kan deltage i længerevarende tilbud eller aktiviteter. Det skal blot være dokumenteret, at den ledige kun kan magte et beskedent antal timer om ugen. at personer i aktivering ved længereva  rende fravær,   herunder sygdom, fx efter 2 ugers sammenhængende fravær ikke længere anses for at være i et aktiv t til- bud. Det betyder, at personen anses for ophørt i tilbuddet med den virkning, at refusionen for udgifter til kontant- og starthjælp herefter skal v  æ  re på 35 pct. Endelig vil det blive præciseret, at kommunen kun får 65 pct. i refusion for den periode, som tilbuddet dæ  kker. Er der fx tale om et tilbud på 15 dage , er det kun for disse dage, at kommunen får 65 pct. i refusion af forsørgelsesydelsen. Den samlede administrative merudgift anslås til ca. 1 mio. kr. å  rligt, som omfatter dels sagsbehandling i forbindelse med at dokumentere, at aktiverede ikke kan kla- re aktivering i større omfang  (ca. 0,7 mio. kr.), dels ekstra udgifter til de kommu- nale revisorer (ca. 0,3 mio. kr.). Til nr. 4 Med ændringsforslaget foreslås lovens ikrafttræden udskudt til 1. april 2006. Til nr. 5-7 Ændringsforslagene er en konsekvens af forslaget om    udskudt ikrafttræden, jf. nr. 4.