Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 19 af 19. januar 2006 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L89). Spørgsmål nr. 19: Det fremgår at lovforslaget, at målgruppen   for den sæ  rlige indsats over for personer, der modtager kontanthjælp ell  er starthjælp er alle kontant  hjælp  s- modtagere, der ikke har modtaget et aktivt tilbud inden for de seneste 12 måneder, og at kommunerne modtager tilskud i forhold ti l deres andel af denne målgru ppe. En stor del at målgru ppen har allerede i dag ret og pligt til gentagen aktivering. Hvordan vil ministeren sikre, at tilskudsmodellen ikke bliver en form for omvendt resultatløn, der bel ø har levet op til lovens krav om gentagende aktivering? Svar:   Kommunernes samlede kompensation til udgifter til aktive tilbud er beregnet med udgangspunkt i den gruppe af kontant- og starthjælpsmodtagere  , som kommuner i dag ikke har pligt til at give gentagne tilbud, dvs. personer over 30 år og med andre problemer end ledighed. Derved er den samlede kompensation til kommunerne beregnet med ud- gangspunkt i merudgifter til aktivering for den gruppe af kontant - og start- hjælpsmodtagere  , der ikke i dag er omfattet af ret og pligt til gentagen akti- vering. Samlet set bliver kommunerne altså ikke belønnet for i  kke at leve op til lovens krav. Midlerne fordeles forholdsmæssigt til kommunerne ud fra deres andel af hele målgruppen  – -årige og uanset om de har probl e- mer ud over ledighed eller ej. De kommuner, der har flest i målgruppen, får den største andel af mi dlerne. Fordelingsprincippet mellem kommunerne er valgt, fordi det sikrer, at pen- gene går til de kommuner, der har behovet. Det skaber de bedste betingelser for at få løst opgaven: at få personer, der i lang tid har modtaget offen   tlig forsørgelse, i beskæftigelse. Februar 2006 Vores sag 05-21-0016/101-0023