Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 33 af 6. februar fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L89). Spørgsmål nr. 33: I forlængelse af svarene på spørgsmål 9 til 13 ønskes ministeren s konkrete vurdering af om der på baggrund af de hidtidi ge erfaringer med rimelighed kan lægges til grund, at kommunerne og andre aktører visiterer ensartet til matchgruppekategorierne, og til hvad det betyder for den lediges retsstilling, at visitationsvejledningen ikke indeholder objektive kriterier. Svar:   Visitationsværktøjet blev indført med henblik på at fremme de lediges m u- ligheder for at få job gennem en strukt ureret dialog og for at fremme et mere ensartet grundlag for vurdering af de lediges beskæftigelsespotenti  ale. Kommunerne er først  fra 1. september 2005 blevet pålagt at registrere resu l- tatet af visitationen – - i Det digitale Registre- ringsværktøj. Der foreligger endnu ikke opgørelser eller erfaringsopsamlin- ger, der kan belyse, hvorvidt der sker en ensartet visitering af ledige,heru  n- der om visiteringen er mere ensartet end før indførelse af visitationsværkt ø- jerne. Arbejdsmarkedsstyrelsen har påbegyndt udviklingen af statistiske  opgøre l- ser, der kan belyse anvendelsen af matchkategoriseringerne og udviklingen i fordelingen på disse i kommuner og hos AF. Disse opgørelser forventes ti  l- gængelige i efteråret 2006.    Indtil da kan udviklingen i matchkategorierne følges ved hjælp af de såkaldte ledelsesrapporter, der indgår i Det digitale registreringsværktøj. Visitationsværktøje   t - herunder matchningen af den lediges afstand til det ordinære arbejdsmarked   – ensartet grundlag for vurdering af de lediges beskæftigelsespotenti  ale. Der er tale om et grundlag for en vurdering, som i sidste ende altid vil bero på et skøn fra sagsbehandlerens side  – ledige. Visitationsværktøjet er netop indført for at styrke den lediges retssi k- kerhed ved at etablere mere ensartede og gennemskuelige vurderingskriterier end tidligere, og visitationsværktøjet sikrer desuden en løbende dokument a- tion af vurderingerne. Fastlæggelse af matchning på baggrund af objektive kriterier vil ikke kunne tage det nødvendige hensyn til de mange individuelle faktorer. Februar 2006 Vores sag 05-21-0016/101- 0023
2/2 For så vidt, a t en vurdering efter visitationsværktøjerne indgår i grundlaget for en afgørelse efter lovforslagets § 13, stk. 8 eller 9  vil der - som ved alle andre afgørelser om ydelser efter lov om aktiv socialpolitik  - være mulighed for at klage over en afgørelse om  bortfald af kontanthjælpen efter den nye regel, og ankeinstansen kan efterprøve alle retlige spørgsmål, der er af b   e- tydning for afgørelsen, herunder også kommunens   vurdering af, om undta- gelsesbestemmelsen i § 13, stk. 9, bør finde anvendelse. Der henvises  her til besvarelsen af spørgsmål 9 og spørgsmål 15.