Til lovforslag nr. L 93 Folketinget 2005 - 06 Betænkning afgivet af Int  egrationsudvalget den 0. februar 2006 2. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af integrationsloven og udlændingeloven (Integrationskontrakter, erklæring om integration og aktivt medborgerskab, skærpede betingelser for tidsubegrænset opholdstilladelse, uddannelsespligt for unge nyankomne udlændinge, sygeo p- følgning over for sygemeldte introduktionsydelsesmodtagere m.v.) [af integrationsministeren (Rikke Hvilshøj)] 1. Ændringsforslag Integrationsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 30. november 2005 og var til 1. behandling den 15. december 2005. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge  - og Integra- tionspolitik. Sammenhæng med andet lovforslag Lovforslaget  udgør  sammen  med  lovforslag  nr.  L  89,  der  behandles  i  Arbejdsmarkedsudvalget, udmøntningen af regeringens integrationsplan »en ny chance til alle «. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder. Teknisk gennemgang Den 12. januar 2006 afholdt udvalget sammen med Arbejdsmarkedsudvalget i et fælles møde en teknisk  gennemgang  af  lovforslaget  og  af  lovforslag  nr.  L  89,  hvor  integrationsministeren  og  be- skæftigelsesministeren og deres embedsmænd gennemgik lo vforslag. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og integrationsministeren sendte den 25. oktober 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 21. Den 6. december 2005 sendte  integrationsministeren  de  indkomne  høringssvar   og et  notat  herom  til  udvalget. Den  9.  de- cember 2005 sendte integrationsministeren et supplerende høringssvar til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 34 spørgsmål til integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Socialdemokratiet  finder,  at  lovforslaget  indeholder  positive  tiltag,  men  også  tiltag,  der  mest  er tænkt som symbolpolitik fra regeringens side. Socialdemokratiet finder, at dele af erklæringen om aktivt medbo  rgerskab i det danske samfund er eksempler på  regeringens symbolpolitik, og noterer sig, at erklæringen ikke skal anvendes til noget som helst, efter at udlændingen har underskrevet den, da der herefter ikke er yderligere konsekve  n- ser eller aktiviteter for udlændingen i relation til erklæringen. Det fremgår af svarene på de stillede spørgsmål, at de forhold, som   er indeholdt i erklæringen, allerede i dag må forventes at indgå i ve j- ledningen til nyankomne udlændinge. Socialdemokratiet har dog med tilfredshed noteret sig, at integrationsministeren har ændret erkl  æ- ringsteksten for at imødegå en del af den kritik, der blev rejst af oppositionen under førstebehan   d- lingen af forslaget, jf. lovforslagets bilag I. Socialdemokratiet har bl.a. under førstebehandlingen  af lovforslaget udtrykt bekymring over, om de økonomiske konsekvenser for den øgede administrativ byrde er vurderet tilstrækkeligt forsigtigt af integrationsministeren. Denne bekymring er ikke blevet mindre af svarene på de stillede spørg  s- mål,  og  Socialde mokratiet  vil  derfor  løbende  holde  øje  med,  om  lovforslagets  udmøntning  giver unødvendigt papirnusseri og detailstyring af  de kommunale sagsbehandlere. Det vigtigste i integra- tionsindsatsen må  naturligvis fortsat være fokus på indsatsen over for den enkelt   e udlænding. Det Radikale Venstres medlem af udvalget finder, at lovforslaget er stærkt symbolpolitisk, og fi  n- der ikke, at de ressourcer, der anvendes på de i lovforslaget foreslåede elementer vil give mest m  u- lig integration for pengene. Der er tale om en yderligere bureaukratisering af integerationsindsatsen, designet  primært  for  at  opfylde  hensyn,  der  udspringer  af  hverdagen  på  Christiansborg  frem  for hverdagen for udlændinge i Danmark og de kommunale medarbejdere, der arbejder med at integrere dem i det danske samfund. Det Radikale Venstre finder, at erklæringen   om aktivt medborgerskab i det danske samfund er et ypperligt eksempel på regeringens kreativitet, når det drejer som integrationspolitiske symbolhan  d- linger. Det Radikale  Venstre noterer sig,  at erklæringen  ikke skal anvendes til noget som helst, efter at udlændingen har underskrevet den, og at der herefter ikke er yderligere konsekvenser eller aktivit  e- ter  for  udlændingen  i  relation  til  erklæri ngen.  Det  fremgår  ligeledes  af  svarene  på  de  stillede spørgsmål,  at alle de  forhold  , som fremgår af erklæringen,  allerede i dag indgår i vejledningen til nyankomne udlændinge. Det  Radikale  Venstre  beklager,  at  det  fremover  er  integrationsministeren,  der  definerer  samfun- dets grundlæggende værdier ikke mindst    i lyset af de faktuelle  fejl om det danske samfund, der fremgik af det første udkast til erklæringen, men noterer sig, at integrationsministeren dog allerede nu har ændret erklæringsteksten for at imødegå den kritik, der blev rejst af oppositionen under f ø stebehandlingen af forslaget.   Det Radikale Venstre finder samlet set, at de beskedne 321 kr., der nu afsættes til den rituelle u  n- derskrivelse  af  erklæ  ringen,  samlet  set  kunne  være  anvendt  bedre  for  at  fremme  integrationen  af udlændinge i Danmark. Det Radikale Venstre beklager, at der med integrationskontrakten ikke bliver tale om nye aktivite- ter,  der  kan  fremme  integrationen,  jf.  svaret  på  spørgsmål  14. Der  er  udelukkende  tale  om  et  nyt bureaukrati i form af et sagsomslag om allerede eksisterende aktiviteter. Det Radikale Venstre beklager, at de kommunale sagsbehandlere nu skal bruge tid på at indberette oplysninger  til  staten,  som  staten  allerede  har  i  de  mangfoldige  registre,  der  indberettes  til  under
3 Integrationsministeriet og Beskæftige  lsesministeriet. Det er oplyst, at der afsættes en 35 kr. per sag til udarbejdelse af status. I sig selv en vidnesbyrd om det manglende potentiale i forslaget. Det Radikale Venstre finder det ganske uklart, hvad konsekvenserne bliver for udlændinge, som ikke deltager de foreslåede 85 pct. i alle aktiviteter, men i øvrigt er velintegrerede  , og frygter, at der vil være manglende   proportion mellem overtrædelse af kontrakten og den udsættelse af permanent opholdstilladelse, der foreslås at følge heraf  . Det Radikale Venstre frygter, at konsekvensen af denne yderligere bureaukratisering af integrati- onsindsatsen  bliver  langsommere  integration.  Denne  frygt  bestyrkes  af,  at  regeringen  har  så  ringe tiltro til forslagets effekt, at den ikke vil afvise, at det gennemsnitlige tidspunkt for tildeling af per- manent opholdstilladelse vil stige, som følge af forslaget. Det  Radikale  Venstre  tror  derfor  ikke,  at  lovforslaget  vil  have  nogen  integrationseffekt,  hvilket bestyrkes af de økonomiske konsekvens beregninger, hvoraf det fremgår,  at der ikke forventes me- gen kommunal aktivitet som følge af de nye initiativer.  Forslaget er mere papirnusseri og detailsty- ring af de kommunale sagsbehandlere - og det fjerner fokus fra den personrettede indsats, hvorfor risiko for ringere integration som fø lge af forslaget er overhængende. Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling og vil stemme hverken for eller imod ministerens ændringsforslag. Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at d  en i lovforslaget beskrevne erklæring om int  e- gration og medborgerskab har karakter af en trosbekendelse, der bygger på en diskriminerende mi s- tro til den fremmedes hensigter. En  trosbekendelse  som  regeringen  ikke  ville  drømme  om  at  afkræve  etniske  danskere og  en trosbekendelse som oven i købet rækker ud over dansk lovgivning. De fremmede skal skrive under på, at de har ret til at deltage i den demokratiske proces, men kan ikke stemme. De skal skrive under på, at de har ret og i visse tilfælde pligt til arbejde og uddannelse. En    uddan- nelsespligt, hvor deltagelse i produktionsskoleforløb og forberedende voksenuddannelse ikke tæller med og en arbejdsret på et arbejdsmarked, der er fyldt med diskrimination af etniske minoriteter. De skal skrive under på at ville overholde danske lov givning, men for en sikkerheds skyld skal det lige  understreges,  at  de  har  forstået,  at  de  ikke  må  slå  deres  ægtefæller  og  børn,  at  de  anerkender kvinders ligestilling og at deres børn skal læse lektier. Erklæringen om integration og medborgerskab er i hel  e sin ide og tone ekskluderende og udtryk for dyb mistillid. Intet i dens indhold kunne ikke lige så vel præsenteres i et introducerende materi   a- le om det danske samfund. Lovforslaget  indeholder  herudover  en  stramning  af  betingelserne  for  at  opnå  tidsubegræ   nset  op- holdstilladelse, hvilket betyder at flygtninge nu risikerer at skulle leve endnu længere med frygt for, at deres midlertidige opholdstilladelses kan inddrages. Denne del af forslaget er udtryk for en små t- skåren adfærdskontrol. Enhedslisten tilslutter sig således UNHCRs vurderinger, såvel af at det er usandsynligt, at integr  a- tionen fremmes ved at gøre det vanskeligere at opnå permanent opholdstilladelse, som at integrat  i- onserklæringen virker mod sin erklærede hensigt. Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fól    kaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit  var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
4 4. Ændringsforslag med bemærkn inger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    integrationsministeren, tiltrådt af <> Til § 1 1) I den under nr. 2 foreslåede  § 16 a indsættes som stk. 4: »Stk. 4. Vurderer kommunalbestyrelsen, at der er risiko for, at en udlænding, som påbegy   nder en uddannelse efter stk. 3, kan få særlige vanskeligheder ved at gennemføre uddannelsen, skal ko m- munalbestyrelsen underrette uddannelsesinstitutionen om, at udlændingen er pålagt at p   å begynde uddannelsen efter integrationslovens § 16 a. Underretning kan ske uden samtykke.« [Underretningspligt ved risiko for, den unge ikke gennemfører uddannelsen ] 2) Nr. 4 affattes således: »4. I kapitel 4 ændres   før § 19  overskriften »Individuel kontrakt« til: »Integrationskontrakt«.« [Lovteknisk korrektion] 3) Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer: »01. I § 25, stk. 10, der bliver stk. 11, ændres   »jf. dog stk. 11« til: »jf. dog stk. 12«.« [Lovteknisk korrektion] Til § 3 4) I stk. 1 og stk. 6, 3. pkt., ændres   »1. marts 2006« til: »1. april 2006«. [Udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet  ] B e m æ r k n i n g   e r Til nr. 1 Målgruppen for uddannelsesforslaget i lovforslag nr. L 93, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, og bemær   k- ningerne hertil, er unge nyankomne udlændinge over 18 år, men under 25 år, som modtager intr o- duktionsydelse, og som kommunalbestyrelsen vurderer vil være i stand til at kunne gennemføre en uddannelse på almindelige vilkår. Disse unge forventes som u  dgangspunkt at kunne klare sig i det ordinære uddannelsessystem på lige fod med  andre unge og med de muligheder  for hjælp og ve j- ledning, som der eksisterer i dag. Det bemærkes, at unge nyankomne udlændinge omfattet af integrationsloven formentlig kun i helt sjældne  tilfælde  vil  have  forudsætninger,  herunder  navnlig  dansksproglige  forudsætninger,  for  at blive optaget på eller gennemføre en relevant uddann  else. Det kan dog ikke udelukkes, at forudsæ  t- ningerne i enkelte tilfælde vil være til stede. Uddannelsesforslaget skal ses i sammenhæng med det tilsvarende forslag i beskæftigelsesminist e- rens lovforslag nr. L 89.
5 Det er regeringens opfattelse, at der blandt de unge omfattet af uddannelsesforslaget vil være no  g- le, der f.eks. på grund af sociale og psykiske omstændigheder, vil være i større risiko end andre u n- ge for at frafalde en uddannelse. Det er vigtigt, at også disse unge får de  bedste betingelser for at gennemføre en udda nnelse. Det foreslås derfor, at kommunalbestyrelsen  – når den pålægger en ung at påbegynde en udda n- nelse – samtidig skal vurdere, om den unge har særlig risiko for ikke at kunne gennemføre udda n- nelsen. Hvis der er en sådan risiko, forpli gtes kommunalbestyrelsen til at underrette den pågælde   n- de  uddannelsesinstitution.  Et  tilsvarende  ændringsforslag  fremsættes  til  beskæftige lsesministerens lovforslag nr. L 89. Formålet er at støtte disse unge i, at de fastholdes i uddannelse, og at de   – hvi   s de har valgt en for- kert uddannelse – påbegynder en ny udda    nnelse, inden de falder fra. Det foreslås, at der med underretningen uden nærmere begrundelse oplyses om, at den u   nge forud for uddannelsesstart har været omfattet af et uddannelsespålæg efter int egrationslovens § 16 a. Un- derretningen bør i overensstemmelse med god forvaltningsskik så vidt muligt ske med samtykke fra den unge. Underretning kan dog ske uden den unges samtykke. Det skal understreges, at de unge begynder uddannelsen på ordinære vilkå r, herunder med de mu- ligheder for støtte, vejledning og særlig tilrettelæggelse samt uddannelsesstøtte m.v., som er ind e- holdt i reglerne om de enkelte uddannelser. I  de  erhvervsrettede  ungdomsuddannelser  udarbejdes  der  ved  uddannelsens  start  en  individuel udannelsesplan, som kan justeres undervejs i forløbet, og som skal sikre, at eleven kan gennemføre uddannelsen.  Ved  udarbejdelsen  af  planen  og  ved  justeringen  heraf  vil  der  være  m  ulighed  for  at tilpasse planen til elevens forudsætninger, herunder at yde ek  stra støtte og vejle dning til elever med særlige problemer. Ved at foretage en underretning er der ved udarbejdelsen af uddannelsesplanen og ved justeringen heraf mulighed for i højere grad at tilpasse planen til elevens forudsætninger, he   runder at yde ekstra støtte og vejledning. Støtten vil f.eks. kunne gå ud på at sikre, at den pågældende i stedet for at falde fra fortsætter umiddelbart i en anden uddannelse. Unde  rvisningsministeriet vil efter gennemførelsen af lovforslaget og beskæftigelsesministerens l  ovforslag nr. L 89 foretage de nødvendige tilpasninger af reglerne om uddannelsesinstitutionernes gennemførelsesvejle dning. Ungdomsuddannelsesinstitutionerne er allerede efter reglerne om vejledning om valg af uddannel- se og erhverv forpligtet til at underrette Ungdommens Uddannelsesvejledning om, at den unge 1) er optaget på uddannelsen, 2) ikke er mødt op ved undervisningens begyndelse, eller 3) står i risiko for eller har afbrudt en uddannelse. Ved indgåelse og ophævelse af uddannelsesaftaler efter lov om    er- hvervsuddannelser  underretter  den  skole,  der  foretager  registreringen  af  uddannelsesaftalen  eller ophævelsen, desuden Ungdommens Uddannelsesvejledning he  rom. Ungdommens Uddannelsesvejledning forudsættes herefter at indgå i et nærmere samarbe jde med institutionen eller med andre offentlige myndigheder eller institutioner om vejledning om den unges fortsatte  uddannelse  eller  eventuelle  beskæftigelse.  Undervisningsministeriet  vil  inddrage  de  for  e- slåede lovændringer i kommende ændringer af reglerne om Ungdo mmens Uddannelsesvejlednings virksomhed. Til nr. 2 og 3 Der er tale om tekniske rettelser.
6 Til nr. 4 Der er tale om en udskydelse af datoen for lovforslagets ikrafttræden. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] Anne-Mette Winther Christiansen (V) fmd. Kristian Pihl Lorentzen (V)   Irene Simonsen (V) Eyvind Vesselbo (V)   Jørgen  Winther (V)   Jesper Langballe (DF)   Søren  Krarup (DF) Henriette Kjær   (KF)   Allan Niebuhr (KF)   Henrik Sass Larsen (S) nfmd. Bjørn  Medom Nielsen (S)   Morten Bødskov  (S)   John Dyrby (S)   Elsebeth Gerner Nielsen (RV) Kamal Qureshi (SF)   Jørgen  Arbo - Bæhr   (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udva    lget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
7 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 93 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra integrationsministeren 2 Supplerende høringssvar, fra integrationsministeren 3 Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget 4 Høringssvar fra UN HCR i dansk oversættelse, fra integrationsmin  i- steren 5 Orientering om teknisk gennemgang 6 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 7 Kopi af besvarelser L 89 - svar på spm. 1  - 29, fra beskæftigelsesm  i- nisteren 8 1. udkast til betænkning 9 Æn   dringsforslag, fra integrationsministeren 10 Ændringsforslag, fra integationsministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 93 Spm.nr. Titel 1 Spm. om overholdelse af erklæringens indhold i sig selv ingen o  p- holdsretlige betydning får, til i ntegrationsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvilke elementer i erklæringen oplyses der ikke om i dag, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvordan det forventes, at erklæringen påvirker adfærden fra nyankomne udlændinge, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvilke konkrete ligestillingsmæssige resultater der forve  n- tes, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om der af vejledningsmaterialet vil fremgå, hvor det d anske samfund selv har problemer med at leve op til de grundlæggende værdier, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvilke regler der i det danske samfund påfører mænd og kvinder en pligt til uddannelse og arbejde, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, hvilke initiativer kommunen skal forestå i forbindelse med underskrivelse af erklæringen, til integrationsministeren, og minist  e- rens svar herpå 8 Spm. om tidspunktet for forlængelse eller permanentgørel   se af op-
8 holdstilladelsen, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om, hvilke demokratiske processer der henvises til i erklæri  n- gen, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om en revideret erklæringstekst, til in  tegrationsministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om, hvordan og hvor ofte erklæringen tænkes revideret, til int e- grationsministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om, hvilke aktiviteter kommunen skal afholde for de 200.000 kr., til integrationsministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om, hvilke aktiviteter der ligger til grund for en samlet merud- gift i kommunerne på ca. 300.000 kr. årligt, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om, at integrationskontrakten i sig selv ikke indebærer nye a  k- tiviteter, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om præcisering af, hvornår kontrakten er opfyldt, til integrat   i- onsministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om vilkårene og sanktionerne for manglende ov erholdelse af integrationskontrakten, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om specificering af kommunernes forpligtelse omkring opføl g- ning og status for beskæftigelse, til integrationsministeren, og min sterens svar herpå 18 Spm. om oplysninger i status på integrationkontrakten efter introdu k- tionsperioden, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag til lo  v- forslaget, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om der forventes stramninger i forbindelse med indførelsen af integrationskontrakten, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om redegørelse for, hvilke personer der er omfattet af den nye integrationskontrakten, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om redegørelse for, hvilket indhold integrationskontrakten vil have for de knapt 100.000 selvforsørgende udlændinge, til integrat   i- onsministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm. om redegøre lse for om integrationskontrakten vil have et sæ  r- ligt indhold for de ca 20.000 selvforsørgende udlændinge, som i dag ikke er beskæftigede, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå 24 Spm. om redegørelse for, hvilke oplysninger der skal indgå   i kom- munernes statusnotat, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om uddybning af besvarelsen på spm. 2, til integrationsminist e-
9 ren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om uddybning af besvarelsen på spm. 5, hvor det danske sa m- fund selv har problemer med at leve op til de grundlæggende værdier, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå 27 Spm. om, hvilke demokratiske processer udlændinge bekræfter at deltage i med deres underskrift, til integrationsministeren, og ministe- rens svar herpå 28 Spm. om, hvilke konkrete aktiviteter der skal pågå  , til integrations- ministeren, og ministerens svar herpå 29 Spm. om der er tale om en ny kontrolmekanisme, til integrationsmi- nisteren, og ministerens svar herpå 30 Spm. om, hvorvidt ministeriet allerede i dag eller nærmeste fremtid, registrerer udlændinges deltagelse i dansktilbud, til integrationsmin  i- steren, og ministerens svar herpå 31 Spm. om uddybning af besvarelsen på spm. 24 om opholdsretlig b e- tydning, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå 32 Spm. om uddybning af besvarelsen på spm. 15 om deltagelsesproce n- ten, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå 33 Spm. om uddybning af besvarelsen på spm. 21 om selvforsørgende indvandrere/flygtninge, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå 34 Spm. om tidsubegrænset opholdstilladelse i fremtiden, til integrat  i- onsministeren, og ministerens svar herpå
10 Bilag 2 9 af udvalgets spørgsmål til integrationsministeren og dennes svar herpå Spørgsmå  lene og svarene er optrykt efter ønske fra RV: Spørgsmål 1: Kan ministeren bekræfte, at kun manglende eller forsinket underskrivelse af erklæringen om int e- gration  og  aktivt  medborgerskab  i  det  danske  samfund  har  opholdsretlige  konsekvenser  –   og  at overholdelse af erklæringens in  dhold i sig selv ingen opholdsretlig betydning får? Svar: Den ved lovforslagets § 2, nr. 3, foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 11 c indebærer, at meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse er betinget af, at udlændingen har underskrevet inte- grationskontrakten  og  erklæringen  om  integration  og  aktivt  medborgerskab  i  det  danske  sa  mfund. Hvis udlændingen ikke unde  rskriver integrationskontrakten og erklæringen om integration og aktivt medborgerskab i det danske samfund samtidig med integrationskontraktens udarbejdelse, udsættes tidspunktet for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse som udgangspunkt. Tidspunktet u  d- sættes med et tidsrum svarende til den tid, der er forl  ø og indtil udlændingen har underskrevet integration  skontrakten og erklæringen. Manglende eller forsinket underskrivelse af erklæringen om integration og aktivt medborgerskab i det danske samfund vil således få betydning for spørgsmålet om meddelelse af tidsubegr ænset o  p- holdstilladelse. Det forhold, at det måtte vise sig, at en udlænding ikke lever op til erklæringens indhold, vil ikke i sig selv få betydning for den pågældendes opholdsret. Det kan dog få betydning for udlændingens opholdsret, hvis den pågældende    for eksempel dø mmes for vold mod sin ægtefælle eller sine børn, se  erklæringens  punkt  6  og  8,  da  en  sådan  dom  kan  medføre,  at  den  pågældende  bliver  udvist  af Danmark. Tilsvarende er det som udgangspunkt en betingelse for at opnå tidsubegrænset opholdsti   l- ladelse, at en udlænding har bestået en danskprøve, se erklæringens punkt 15. Spørgsmål 14: Kan ministeren bekræfte, at integrationskontrakten i sig selv ikke indebærer nye aktiviteter, da u d- lændinge fortsat skal følge aktiviteterne fra den hidtidige kontra   kt de første 3 år i Danmark og efte  r- følgende fortsat er forpligtet af lov om aktiv beskæftigelsesindsats? Svar: Integrationskontrakten skal i den treårige introduktionsperiode indeholde en beskrive lse af, hvilke tilbud i medfør af introduktionsprogrammet d et er aftalt eller fastsat, at den enkelte udlænding skal deltage i. Er der tale om en udlænding, der efter introduktionsperioden modt  ager tilbud efter lov om en  aktiv  beskæftigelsesindsats,  skal  disse  tilbud  fremgå  af  integrationskontrakten.  Der  er  s   å ledes ikke tale om, at der med lovforslaget pålægges kommunerne eller staten nye eller ændrede forpli g- tigelser til at stille aktiviteter eller tilbud til rådighed for udlændingen som følge af integrationsko n- trakten.
11 Formålet  med  kontrakten  og  foreslåede  status    for  udlændingens  deltagelse  i  introduktionspr  o- grammet, jf. herved den ved lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede bestemmelse i integration slovens § 18 a, er at målrette indsa tsen og gøre den mere effektiv, idet der herved skabes et grundlag for, at sagsbehandlerne  i  kommunen  –  uanset  om  udlændingen  er  omfattet  af  int egrationsloven  eller  lov om en aktiv beskæftigelsesindsats   – får et samlet overblik over udlæ ndingens beskæftigelsesmål og indsatsen over for udlændingen m.v. Ko  ntrakten og status giver endvidere sagsbehandlerne et bedre grundlag for at kunne afgive en udtalelse om udlændi  ngens deltagelse i de tilbudte aktiviteter, når Udlændingestyrelsen   – i forbindelse med en udlændings anmodning om tidsubegrænset opholdsti l- ladelse - anmoder kommunalbestyrelsen herom. Spørgsmål 15: Vil ministeren, henset til at det af høringsnotatet, jf. L 93  – bilag 1, side 12, fre   mgår, at kontrakten er opfyldt, når 85 pct. er gennemført, uden at det dog fremgår, om dette er aktiviteternes antal eller tidsmæssige omfang, præcise re, hvornår ko ntrakten er opfyldt? Svar: Den ved lovforslagets §  2, nr. 1, foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 9, nr. 2, indebærer, at meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse udover de allerede gældende beti n- gelser – fremover norm   alt er betinget af, at udlændingen har gennemført fastlagte aktiviteter i he   n- hold til § 31 a i lov om en aktiv beskæftige  lsesindsats. En udlænding, der har gennemført mindst 85 pct. af de fastlagte aktiviteter, anses for at opfylde denne betingelse. Udlæn  dingen skal have gennemført mindst 85 pct. af hvert enkelt af de tilbudte aktiviteter efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der er fastlagt i den pågældendes integrat i- onskontrakt, for at betingelsen kan anses for opfyldt.      Efter § 22 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan tilbudte aktiviteter være vejledning og o p- kvalificering,  jf.  lovens  kapitel  10,  virksomhedspraktik,  jf.  lovens  kapitel  11,  og  ansættelse  med løntilskud, jf. lovens kapitel 12. Tilbudene kan gives hver for sig eller i kombin ation. Betingelsen om, at udlændingen skal have gennemført mindst 85 pct. af hvert e   nkelt af de tilbudte aktiviteter efter lov om  en aktiv beskæftigelsesindsats, betyder,  at den pågældende skal have  ge n- nemført mindst 85 pct. af de tilbud, der er givet til  den pågældende efter lovens kapitel 10, mindst 85 pct. af de tilbud, der er givet efter lovens kapitel 11,  og mindst 85 pct. af de tilbud, der er givet efter lovens kapitel 12. Hvis danskundervisning indgår som et tilbud, der er givet efter lovens kap i- tel 10, jf. lovens § 36, stk. 3, vil den pågældende dog både skulle have gennemført mindst 85 pct. af de øvrige tilbud efter kapitel 10 og mindst 85 pct. af den tilbudte danskundervisning for at få tid  s- ubegrænset opholdsti  lladelse.   Efter den foreslåede best emmelse i udlændingelovens § 11, stk. 11, jf. lovforslagets § 2, nr. 2, og bemærkningerne hertil, bemyndiges integrationsministeren til efter aftale med beskæftigelsesmin i- steren at fastsætte nærmere regler for kommunalbest yrelsens eller statens status efter § 31 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Der vil i den forbindelse bl.a. blive fastsat nærmere regler om kravet om gennemførelse af fastlagte aktiviteter i henhold til § 31 a i lov om en aktiv beskæftigelsesin   d- sats. Spørgsmål 16: Hvordan  adskiller  vilkårene  og  sanktionerne  for  manglende  overholdelse  af  integrationskontra k- ten sig fra vilkårene for danskere omfattet af lov om aktiv beskæft   igelsesindsats, herunder specifikt kravene om accept af jobtilbud og deltagelse i aktiviteter?
12 Svar: Det fremgår  af lovforslaget, at meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse betinges af, at u  d- lændingen har gennemført tilbudte aktiviteter, der er fastlagt i int   egrationskontrakten i henhold til § 31 a i lov om en aktiv beskæftigelsesin  dsats. Vilkårene og sanktion erne for manglende deltagelse i de aktiviteter, der er fastlagt i integrations- kontrakten, svarer i øvrigt til de vilkår og sanktioner, der gælder for danske statsborgere, der er o m- fattet af lov om en aktiv beskæftigelsesin  dsats. Spørgsmål 29: Vil ministeren, jf. svaret på spørgsmål 15 og 18, oplyse, hvorvidt staten,  kommunerne og andre aktører allerede i dag i procent opgør de pågældendes deltagelse i hver enkelt aktivitet, eller om der er tale om en ny kontrolmekanisme? Svar: Efter  integrationslovens  §  30,  stk.  1,  skal  kommunalbestyrelsen  nedsætte  introduktionsydelsen, hvis en udlænding uden rimelig grund udebliver fra deltagelse i en eller flere dele af introduktion  s- programmet. Nedsættelsen skal ske forholdsmæssigt svarende til den del af introduktionsprog ram- met, hvorfra udlændingen er udeblevet, jf. integrat  ionslovens § 30, stk. 3. På samme måde gælder det efter § 39 i lov om aktiv socialpolitik, at kontanthjælp skal nedsættes, hvis den pågældende uden rimelig grund udebliver fra et tilbud efter lov om en    aktiv beskæftige  l- sesindsats  eller  anden  beskæftigelsesfremmende  foranstaltning,  og  at  hjælpen  skal  nedsættes  fo r- holdsmæssigt  svarende  til  det  antal  timer,  den  pågældende  er  udeblevet.  Nedsættelsen  beregnes  i forhold til månedens samlede tilbud efter lov o m en aktiv beskæftigelsesindsats eller anden beskæ f- tigelsesfremmende foranstaltning.     Det  gælder  således  allerede  i  dag,  at  kommunerne  skal  registrere  deltagelse  i  introduktionspr   o- grammet og tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats på en sådan måde, at det er muligt at beregne  en  forholdsmæssig  nedsættelse  af  ydelserne  efter  hhv.  integrationsloven  og  lov  om  aktiv socialpolitik. Derimod gælder der ikke et krav om registrering af omfanget af den pågældendes de l- tagelse  fordelt  på  hhv.  vejledning  o g  opkvalificering,  danskundervisning,  virksomhedspraktik  og om ansættelse med lø   ntilskud. Det bemærkes dog i den forbindelse, at kommunalbestyrelsen med hensyn til vir  ksomhedspraktik har pligt til at nedsætte beskæftigelsestillægget i forhold til det antal timer, som en person uden ri- melig grund er udeblevet, jf. integrationslovens § 30, stk. 5, og § 40, stk. 1, i lov om aktiv socialpo- litik. Det bemærkes endvidere, at kommunalbestyrelsen efter   § 20, stk. 4, i bekendtgøre lse nr. 1185 af 12. december 2003 om rådighed og om nedsættelse eller ophør af introduktionsydelse skal opgøre omfanget af en udlændings udeblivelse fra dansku  ndervisning på baggrund af indberetninger, som kommunalbestyrelsen  modtager  én  gang  om  måneden  fra  udbyderen,  der  løbende  skal  regist rere den pågældendes tilstedeværelse i de skem alagte, lærerstøttede undervisningsaktiviteter, jf. § 9, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 1014 af 10. december 2003 om danskuddannelse til voksne u dlændinge m.fl. Det kan yderligere nævnes, at et uddannelsessted l  øbende skal kontrollere, om en person, der de l- tager i et tilbud om vejledning og opkvalificering efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelse  s- indsats, deltager aktivt i uddannelsen og de dertil knyttede aktiviteter m.m., og straks skal underrette kommunen, hvis dette ikke er tilfældet, jf. § 2, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 553 af 19. juni 2003 om uddannelsesaktivitet  og  indberetningspligt  ved  deltagelse  i  vejledning  og  opkvalificering  efter  lov
13 om  en  aktiv  beskæftigelsesindsats.  Ved  videregående  uddanne   lser  uden  mødepligt  skal  deltageren selv underrette kommunen, jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 1.   Integrationsministeriet skal endelig bemærke, at baggrunden for, at en udlænding skal have ge n- nemført mindst 85 pct. af de tilbud, der er g ivet efter hhv. kapitel 10 (mindst 85 pct. af evt. tilbudt danskundervisning og mindst 85 pct. af øvr ige tilbud efter kapitel 10), 11 og 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, for at få tidsubegrænset opholdstilladelse, er hensynet til at sikre den pågæ l- dendes deltagelse i de forskellige dele af integrationsforløbet bedst muligt. Spørgsmål 30: Vil ministeren, jf. svaret på spørgsmål 18, oplyse, hvorvidt ministeriet allerede i dag eller i næ r- meste  fremtid,  registrerer  udlændingens  deltagelse  i  dansktilbud  og  beståede  prøv er  centralt,  samt bekræfte, at de oplysninger, der skal indgå i kontraktens status under lov om aktiv beskæftigelse s- indsats alle sammen er registreret i Beskæftigelsesministeriets indberetninger fra kommunerne.? Svar: Udbydere af danskuddannelse skal i dag indberette oplysninger om aktiviteter udbudt efter lov om danskuddannelse  til  voksne  udlændinge    m.fl.  til  Integrationsministeriet  til  brug  for  statistikformål på området. Ministeriet modtager   i den forbindelse oplysninger om udlændinges deltagelse i dans  k- uddannelse og bestå ede prøver. Arbejdsmarkedsstyrelsen  har  oplyst,  at  de  oplysninger,  der  af  kommunerne  indberettes  til  Ar- bejdsmarkedsstyrelsen, indeholder information om deltagelse i aktivering efter lov om en aktiv be- skæftigelsesindsats,  herunder  deltag  else  i  danskuddannelse,  der  anvendes  til  statistik-  og  opføl g- ningsformål . Uanset at der modtages oplysninger om udlændinges deltagelse i danskuddannelse og akt  ivering fra  kommunerne  på  centralt  hold,  er  det  regeringens  opfattelse,  at  det  er  mest  he nsigtsmæssigt,  at det er kommunalbestyrelsen, der udarbejder den nye status efter den ved beskæftigelsesministerens lovforslag nr. L 89 foreslåede bestemmelse i § 31 a, stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, idet det er kommunalbestyrelsen, der har kendskab til den enkelte udlændings deltagelse i aktivit  e- ter fastlagt efter integrationsloven og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, herunder kendskab til begrundelsen for evt. fravær fra tilbudte aktiv  iteter. Spørgsmål 31: Betyder svaret på spørgsmål     24, at hvis man  er selvforsøgende, har bestået en danskprøve, men ikke har deltaget 85 % i et virksomhedsrettet tilbud, inden man blev selvforsørgende, så kan det få opholdsretlig betydning? Svar: Den  foreslåede  bestemmelse  i  udlændingelovens  §  11,  stk.  9,     nr.  2,  indebærer,  at  meddelelse  af tidsubegrænset opholdstilladelse   – udover de allerede gældende betingelser, herunder at den pågæ l- dende har gennemført et tilbudt introduktionsprogram og bestået en danskprøve    – fremover normalt er betinget af, at udlændi  ngen har gennemført fastlagte aktiviteter i henhold til § 31 a i lov om en aktiv beskæftigelsesin  dsats. En udlænding, der har gennemført mindst 85 pct. af de tilbud, der er givet til den p   å gældende efter kapitel  10-12  i  lov  om  en  aktiv  beskæftigelsesindsa  ts,  vil  opfylde  denne  betingelse.  Der  henvises herved til besvarelsen af spørgsmål nr. 15.
14 Efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 9, kan der meddeles tidsubegræ  n- set  opholdstilladelse,  uanset  at  betingelserne  om  gennemført  tilbudt  intr oduktionsprogram  eller  et andet forløb, bestået danskprøve og uforfalden gæld til det offentlige ikke er opfyldt, hvis særlige grunde taler imod at kræve disse betingelser o  pfyldt. Efter forslaget til udlændingelovens § 11, stk. 9, nr. 2, kan der på samme    måde meddeles tidsub e- grænset opholdstilladelse, uanset at betingelsen om, at udlændingen har gennemført fastlagte aktiv i- teter i henhold til den foreslåede bestemmelse i § 31 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, ikke er opfyldt, hvis særlige grunde ta  ler imod at kræve denne betinge  lse opfyldt. Tilsvarende  vil  det  ikke  være  til  hinder  for  meddelelse  af  tidsubegrænset  opholdsti lladelse,  hvis den manglende gennemførelse i øvrigt er sket med rimelig grund, herunder på baggrund af udlæ n- dingens kvalifikationer. Har udlændingen f.eks. opnået fast tilknytning til arbejdsmarkedet, vil det normalt ikke være til hinder for medd  elelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, at den pågældende ikke har gennemført tidligere fastlagte  aktiviteter efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats i int  e- grationskontrakten. Spørgsmål 33: Kan det, jf. svaret på spørgsmål nr. 21, bekræftes, at selvforsørgende indvandrere/flygtninge, som på intet tidspunkt, inden de har opnået tidsubegrænset opholdstilladelse, ansøger om eller mo dtager hjælp til forsørgelse efter lov om aktiv socialpolitik, eller arbejdsløshedsdagpe nge/aktiveringsydelse efter  lov  om  arbejdsløshedsforsikring,  i  fremtiden  vil  være  omfattet  af  integrationskontrakten,  s   å- fremt  de  ankommer  til  Danmark,  efter  at  denne  lov  er  vedtaget,  men  ikke  hvis  de  opholder  sig  i Danmark ved lovens vedtagelse, og kan det samtidig bekræftes, at dette reelt udv  ider personkredsen omfattet af integrationsloven? Svar: Udlændinge omfattet af integrationsloven, som ankommer til Danmark efter l  ovens ikrafttræden, vil  skulle  indgå  en  integrationskontrakt  med  kommunalbestyrelsen,  uanset  om  de  pågældende  er selvforsørgende eller ej. Selvforsørgende udlændinge vil i den forbindelse f.eks. blive tilbudt delt a- gelse i danskundervisning. En  udlænding,  der  p  å  tidspunktet  for  lovforslagets  ikrafttræden  allerede  har  opholdstilladelse  i Danmark, og som har fået udarbejdet en individuel kontrakt efter de gældende regler, og som for   tsat deltager  i  introduktionsprogrammet  –  f.eks.  ved  deltagelse  i  danskundervisning skal  også  have udarbejdet en integrationskontrakt, uanset om den pågældende er selvforsø rgende eller ej. En udlænding, der inden lovforslagets ikrafttræden har opfyldt de fastsatte mål i den individuelle kontrakt og derfor ikke længere deltager i introd  uktionsprogrammet, skal alene indgå en integrat i- onskontakt  med  kommunalbestyrelsen,  hvis  den  pågældende  på  ny  ansøger  om  eller  modtager  i n- troduktionsydelse, hjælp til forsørgelse efter lov om aktiv socialpolitik eller arbejdsløshedsdagpe n- ge/aktiveringsydelse efter lov om arbejdsløshedsforsi kring. Den foreslåede overgangsordning udvider ikke personkredsen omfattet af integrationsloven. All e- rede i dag omfatter integrationsloven således nyankomne udlændinge omfattet af int   egrationslovens § 2, uanset om de er selvforsørgende eller ej. Spørgsmål 34: Medfører dette lovforslag, jf. svaret på spørgsmål 17, 22 og 23, at meddelelsen af tidsubegrænset opholdstilladelse i fremtiden i højere grad end i dag vil afhænge af, om ansøgeren uanset om de   n- ne  er  selvforsørgende   i  hele  perioden,  inden  der  ansøges  om  tidsubegrænset  opholdstilladelse,  og
15 udelukket baseret på efter hvi lken paragraf denne er blevet meddelt opholdstilladelse i Danmark – har fulgt danskundervisningen, eller er det muligt for selvforsørgende at takke ne j til tilbuddet om danskundervisning  og  i  stedet  bevise  eventuelle  danskkundskaber  ved  relevante  eksaminer  inden ansøgningen om tidsubegrænset opholdstilladelse? Svar: I bekendtgørelse nr. 8 af 9. januar 2006 om meddelelse af tidsubegrænset opholdstillade   lse er der bl.a. fastsat regler om kravet om gennemførelse af tilbudt   introduktionsprogram m.v. Det fremgår i den forbindelse bl.a. af bekendtgørelsen, at der kan gives tidsubegrænset opholdstilladelse, uanset at en udlænding ikke har gennemført introdukti   onsprogrammet, hvis dette er rimeligt begrundet i ud- lændingens kvalifikationer, jf. b  ekendtgørelsens § 7, stk. 4. Efter  den  foreslåede  bestemmelse  i  udlændingelovens  §  11,  stk.  11,  jf.  lovforslagets  §  2,  nr.  2, bemyndiges integrationsministeren til efter aftale med beskæftigelsesministeren at fastsætte nærm e- re regler for kommunalbestyrelsens eller statens status efter § 31 a i lov om en aktiv beskæftigelse  s- indsats. Det  er  hensigten  at  fastsætte  nærmere  regler  i  bekendtgørelsen  om  kravet  om  genne mførelse  a f fastlagte aktiviteter i henhold til den foreslåede bestemmelse i § 31 a i lov om en aktiv beskæftige   l- sesindsats, herunder regler svarende til den nævnte bestemmelse i b  ekendtgørelsens § 7, stk. 4.   Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr.    32.