Til lovforslag nr. L 98 Folketinget 2005 - 06 Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 0. februar 2006 1. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om forbud mod forskelsbehan  dling på arbejdsmarkedet m.v. (Undtagelse for unge under 18 år) [af beskæftigelsesministeren   (Claus Hjort Frederiksen)] 1. Ændringsforslag Beskæftigelsesministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  7.  december  2005  og  var  til  1.  behandling  den  18.  januar  2006. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møde r. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesminist  e- ren sendte den 14. oktober 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 22 . Den 7. december 2005 sendte beskæftigelsesministeren   de indkomne høringssvar og  et notat herom til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 2 spørgsmål til   beskæftigelsesministeren   til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger [] Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afg i- velse  ikke  repræsenteret  med  medlemmer  i  u  dvalget  og  havde  dermed  ikke  adgang  til  at  komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Af    beskæftigelsesministeren,   tiltrådt af <>:
2 Til § 1 1) Efter det i nr. 2 foreslåede § 5 a, stk. 5 indsættes som stk. 6: »Stk. 6. Forbuddet mod forskelsbehandling på grund af alder med hensyn til ansættelse, lønvilkår og afskedigelse finder ikke anvendelse for unge under 15 år, hvis ansættelse ikke er reguleret af en kollektiv overenskomst.« [Indføjelse af undtagelse for unge under 15 år eller unge omfattet af undervisningspligten] Til § 2 2) Paragraffen affattes således: »Loven træder i kraft den 1. april 2006.  « [Ændret ikrafttræden] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Efter fremsættelsen er Bes  kæftigelsesministeriet blevet kontaktet af Danske Mediers Arbejdsgiv  e- re, der har gjort opmærksom på, at lovforslaget ikke tager højde for ansættelsesvilkårene for gru p- pen af lønmodtagere på 13 og 14 år for hvem der ikke indgås kollektive overenskomster. Re gerin- gen  mener  ikke,  at  lovgivningen  bør  forudsætte  overenskomstdækning  for  unge  under  15  år/unge omfattet af undervisningspligten: Arbejdsmiljøretligt behandles unge under 15 år som en selvstæ n- dig gruppe, idet udgangspunktet er, at unge under 15 år/ unge  omfattet af undervisningspligten ikke må  b eskæftiges  ved  arbejde  jf.  lovens  kapitel  10.  I  samme  kapitel  gives  beskæftigelsesministeren mulighed for at fastsætte regler om, at unge, der er fyldt 13 år, kan have  lettere arbejde inden for nærmere afgrænsede o mråder. Sådanne regler findes i kapitel 5 i bekendtgørelse om unges arbejde. Bekendtgørelsen fastsætter særlige begrænsninger for arbejdstid ligesom der er udarbejdet en pos i- tivliste over arbejde for den berørte gruppe (se bekendtgørelsens bilag 4). Som ek  sempel på arbejde de unge må udføre nævnes udbringning af aviser og bogopsætning på biblioteker. Af bekendtgøre l- sen fremgår det endvidere, at arbejdsgiveren er forpligtet til at gøre de unges forældre eller værge bekendt med beskæftigelsen. Rammerne for be  skæftigelsen af unge under 15 år er altså relativt i n- tenst reguleret, her tænkes ikke mindst på forpligtelsen til at orientere forældre eller værge om b e- skæft  igelsen. Arbejdsretten har i en dom af 18. januar 1988 (Sag 87.418) behandlet spørgsmålet om, hvor  vidt der  kan  kræves  ove  renskomst  for  unge  på  13 -14  år.  Sagen  vedrørte  Aalborg  Stiftstidende  og spørgsm å let om hvorvidt de var forpligtet til at indgå overenskomst for bladbude på mellem 13 og 14 år: A rbejdsretten udtalte: »det omhandlede arbejde, der udfør es i de unges fritid, er af så begrænset omfang, at det vanskeligt kan anses for erhvervsarbejde i traditionel forstand«, og »selv om de unges arbejdsforhold delvis er reguleret, kan indgåelse af en overenskomst vel have visse fordele, men betyder samtidig, at de unge bliver omfattet af det fagretlige system, som kun i ringe omfang passer til deres arbejdsretlige status og kan føre til at de bliver in d- blandet i arbejdskampe, hvilket ikke kan antages at være i overensstemmelse med så unge menneskers tarv.« og
3 »Det må derfor i hvert fald kræves, at der fra børnenes forældres side foreligger et udbredt ønske herom. I det foreliggende tilfælde er der varslet strejke for at opnå overenskomst for Aalborg Stiftstidendens bladbude begrænset til Aalborg Kommune, og   kun en mindre del af disse er organiseret i fagforeningen. Arbejdsretten finder det derfor ikke godtgjort, at der er den fornødne faglige interesse i konfli kten.«”   Regeringen deler Arbejdsrettens synspunkt om, at det fagretlige system kun i ringe omfang passer til  de  unges  arbejdsretslige  status,  og  at  det  ikke  kan  antages  at  være  i  overensstemmelse  med  de unge menneskers tarv. Af beskæftigelsesdirektivets artikel 6, stk.   1, litra a, fremgår det,  at der kan tilvejebringes særlige vilkår for beskæftige   lse for unge, herunder betingelser vedrørende aflønning og afskedigelse, for at fremme  deres  erhvervsmæssige  integrat  ion,  hvis  dette  er  objektivt  og  rimeligt  begrundet  indenfor rammerne af national ret. Begrundelsen for forslaget om, at unge under 15 år fortsa t skal kunne af- lønnes, ansættes og afskediges med henvisning til deres alder,    er, at unges erhvervsmæs  sige integra- tion herved støttes, da de får    mulighed for at få arbejdserfaring.  Af de anførte grunde er det i den sammenhæng  uhensigtsmæssigt  at  kræve  over enskomstdækning  som  for  de  over  15  -årige.  På  den baggrund er det regeringens opfattelse, at dette ændrings  forslag er objektivt og rimeligt begrundet i legitime formål i dansk ret, og derfor er i overensstemmelse med artikel 6, stk.  1, litra a. Til nr. 2 Det foreslås at loven træder i kraft den 1. april 2006.   Charlotte Antonsen (V)   Erling Bonnesen (V) fmd.  Tina Nedergaard (V)   Marion Pedersen (V) Jens Vibjerg (V)   Bent Bøgsted  (DF)   Colette L. Brix (DF)   Jakob Axel Nielsen (KF) Tom Behnke (KF)    Thomas Adelskov (S)   Kim Mortensen (S) nfmd.  Jytte Andersen (S) Anne-Marie Meldgaard (S)   Lone Møller  (S)   Elisabeth Geday (RV)   Ole Sohn (SF) Jørgen  Arbo - Bæhr   (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medl    emmer i udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin  (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 98 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 98 Spm.nr. Titel 1 Spm. om ministerens kommentar til LO's høringssvar, herunder om det vil være lovligt at afskedige en ansat, når denne fylder 18 år, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om der i en række overenskomster er aftalt en særlig aflønning af ansatte under 18 år, til beskæftige   lsesministeren, og ministerens svar herpå