Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Dato

J.nr.

 

 

:

:

 

 

14. marts 2006  

500-000015

 

 

Trafikudvalget har i brev af 3. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 2 vedrørende L 126, som jeg hermed skal besvare.

./.         Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

Spørgsmål 2:

" Er ministeren ikke enig i, at det havde været fornuftigt, hvis man havde udarbejdet helhedsplanen for trafikbetjeningen i hovedstadsområdet, før man udbygger metroen?"

Svar:

./.

 
Cityringen har sit udgangspunkt i Basisnet-projektet, hvor man analyserede forskellige muligheder for højklasset kollektiv betjening i hovedstadsområdet. Cityringen er således fremkommet på baggrund af en grundig analyse og gennemgang af trafikale behov sammenholdt med trafikale tilbud i Københavnsområdet. Kombinationen af radiale baner i regionen og et fladedækkende metrosystem i de tætte bydele er grundstammen i det fremtidige kollektive trafiksystem i Hovedstadsområdet, jf. vedlagte bilag med stiliseret kort. Cityringen vil sammen med det eksisterende banenet give store fordele for den kollektive trafik i hovedstaden, som det også er beskrevet i ”Udredning om Cityringen” - udarbejdet af Transport- og Energiministeriet, Finansministeriet, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og HUR - fra maj 2005. Bl.a. vil 85 pct. af alle indbyggere, arbejds- og studiepladser efter etablering af Cityringen ligge inden for 10 minutters gangafstand af en metro- eller S-togs-station. Samtidig vil Cityringen, som også vist i Københavns Kommunes Planredegørelse fra 2005, være robust over for forskellige tænkte yderligere udbygninger af den kollektive trafik i hovedstadsområdet.

Derfor er det efter min mening helt fornuftigt at beslutte at udbygge Metroen med Cityringen.

Med venlig hilsen

Flemming Hansen

 

Stiliseret figur af det samlede banenet i den indre del af hovedstadsområdet med en Cityring