Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Erhvervsudvalget
MINISTEREN
6. december 2005
Erhvervsudvalget har med brev af 10. november 2005 anmodet om min besvarelse af følge nde af
spørgsmål:
Ad L 13 - spørgsmål 14:
hvad er baggrunden for at ophæve specialforbudene?
Svar:
Jeg har i min besvarelse af L 13
det mere hensigtsmæssigt at regulere salgsfremmende foranstaltninger gennem generelle regler, som
sætter forbrugeren i stand til at gennemskue tilbudet og se lv tage stilling til det frem for gennem stati-
ske forbud som specialforbudene. Jeg henviser til denne del af min besvarelse af spørgsmål 2.
Hvad angår den konkrete baggrund for at ophæve de enkelte forbud, kan jeg oplyse følgende:
Forbudet mod tilgift
Forbudet mod at anvende tilgift har til formål at hindre tilsløring af prisforholdene, og at forbruge rnes
fokus forskydes fra hovedydelse til tilgiftsydelsen.
Forbudet indebærer som hovedregel, at det er forbudt at give en gave i form af en vare eller tjen este-
ydelse i forbindelse med køb af en hovedydelse. Det vil også være i strid med tilgiftsforbudet, hvis
forbrugeren ikke afkræ ves fuld betaling for gaven. Her udgør den ulovlige tilgift forskellen mellem
gavens værdi og det opkrævede b
eløb.
Jeg foreslår forbudet mod tilgift ophævet, så forbrugerne i videre omfang vil kunne modtage gaver i
forbindelse med køb. Forbrugerbeskyttelsen vil fortsat blive sikret gennem markedsføringslovens g e-
nerelle bestemmelser om god skik og forbudet mod vildledning, samt via oplysningskravene i den nye
§ 9. Den vil sikre gennemsigtighed, så forbrugeren kan træffe sit valg på et velinformeret grun
dlag og
ophæver herved den prissløring og fokusforskydning, som kunne være forbundet med ti
lgift. I det
konkrete eksempel kræver § 9 , at handelsværdien af gaven (slipsets værdi) og evt. betinge
lser for at
opnå gaven oplyses. Derved sikres gennemsigtighed for forbrugeren i forhold til det samlede tilbud.
En ophævelse af forbudet vil stille de erhvervsdrivende mere frit i deres valg af markedsføringsmet o-
de, hvilket kan føre til en mere dynamisk konkurrence. Det vil være en forenkling af reglerne for de
erhvervsdrivende, som ikke længere skal have styr på en indviklet praksis for, hvornår det er tilladt at
give en gave i forbindelse med et køb.
Der er således i retspraksis skabt en række undtagelser til forbudet mod tilgift. Det er fx lovligt at give
en tak-for-hjælpen -gave i forbindelse med udfyldning af et spørgeskema eller give en gave i forbinde l-
se med et køb, blot det fremgår af mar kedsføringen, at gaven ikke er beti nget af et køb.