Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
minff@minff.dk
Erhvervsudvalget
MINISTEREN
28. november 2005
Erhvervsudvalget har med brev af 18. november 2005 anmodet om min besvarelse af følgende af
spørg smål:
Ad L 13 spørgsmål 20:
”Vil ministeren oplyse, hvilken betydning højesteretsdom af 22. september 2005 i straffesagen om ud-
sendelse af spam har for de forslåede regler? ”
Svar:
Den 22. september 2005 afsagde Højesteret dom i en sag om overtrædelse af forb udet mod udsendelse
af spam i den nugældende markedsføringslovs § 6 a.
Højesterets do m er afsagt efter udarbejdelsen af lovforslaget, og der er således ikke taget højde for
dommen i bemærkningerne til lovforslaget.
Den pågældende sag vedrørte udsendelse af et betydeligt antal e
-mails og sms-beskeder. Der var tale
om anke af en dom, som var afsagt af Sø - og Handelsretten den 14. marts 2005. Anklagemyndigheden
gjorde både for Højesteret og for Sø - og Handelsretten gældende, at der ved udmålingen af bøden
skulle tages udgangspunkt i et fast beløb pr. adressat, således som det er forudsat i de n beregningsmo-
del, som Forbrugerombudsmanden har udarbejdet, og som der henvises til i bemærkningerne til lo v-
forslagets § 28.
Sø - og Handelsretten fastsatte straffen til en bøde på 2 mio. kr., men Højesteret nedsatte bøden til
400.000 kr. Højesteret anfø rte under henvisning til bl.a. forarbejderne til markedsfø
at der ikke som anført af anklagemyndigheden (og forudsat i Forbrugerombudsmandens beregning s-
model) kan tages udgangspunkt i et fast beløb pr. adressat, idet der må lægges betydeli
g vægt på andre
forhold, herunder navnlig den opnåede eller tilsigtede fortjeneste og henvendelsens karakter og in d-
hold.
Højesterets dom indebærer således, at den beskrivelse af den nuværende retsstilling, som findes i b
e-
mærkningerne til lovforslagets § 2 8, ikke længere er fuldt ud dækkende.
Det er imidlertid fortsat min opfattelse, at der efter ikrafttrædelsen af de nye regler bør tages udgang s-
punkt i Forbrugerombudsmandens beregningsmodel, når der skal fastsættes bøder for udsendelse af
spam. Det er det, som fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, og H ø jesterets dom ændrer ikke
herved.
Som det fremgår af forslagets bemærkninger, er spam i dag således et stort og st
igende problem for
Side 2/2
brugen af internettet og telekommunikation. Derfor skal overtræ delse af reglerne også straffes med en
bøde, som – ud over at sikre, at det ikke kan betale sig at overtræde markedsføringsloven – også har en
meget klar præventiv effekt. Disse særlige hensyn er klart fremhævet i bemærkningerne til de foresl
å-
ede nye regler, og derfor vil domstolene fremover kunne inddrage dette, når der skal udmåles en bøde
for udsendelse af spam.
I den forbindelse bemærkes, at modellen alene vil udgøre et udgangspunkt, og bøden sål
edes, som det
fremgår af lovforslagets bemærkninger, vil be ro på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte ti l-
fælde af samtlige sagens omstændigheder, hvorfor de angivne bøden
iveauer vil kunne fraviges i op-
eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende o m-
stændigh eder.
Lars Barfoed
/Malene Linderoth