J.nr. M  2034-0158

 

Den 3. april 2006

 

 

 

 

 

 

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 3 (L 158 – bilag 4) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 28. marts 2006 ad L 158 – Forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet, straffeloven og lov om ændring af en række love på miljøområdet (Præcisering af reglerne om retsforfølgning af udenlandske skibe, skærpelse af straffe for miljøkriminalitet m.v.).

 

Spørgsmål  nr. 3:

 

”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 27/3-06 fra Danmarks Rederiforening m.fl. jf. L 158 – bilag 4?.”

 

Svar:

Som det også fremgår af bemærkningerne til L 158, så ligger de typiske ulovlige udtømninger i størrelsesordenen op til 1.000 liter. Erfaringen har vist, at der i langt de fleste tilfælde af ulovlig udledning af mineralsk olie er tale om udledning af mindre mængder rester fra skibenes eget forbrug af olie, og ikke om udledning af større mængder lastrester. Den forhøjede sats mellem 0-1.000 liter afspejler således, at forsvaret erfaringsmæssigt har kunnet konstatere, at de ulovlige olieudslip som foretages forsætligt eller ved grov uagtsomhed, som f.eks. tankskylninger eller udledning af slop-olie mv., hyppigst ligger inden for dette interval.

 

Udtømninger over 10.000 liter vil typisk ske i forbindelse med ulykker, der ofte er omfattet af strafundtagelsesbestemmelsen i lovens § 58.

 

Det er vigtigt at pointere, at bødestørrelsen vil kunne justeres i op- og nedadgående retning, hvis der foreligger skærpende eller formildende omstændigheder. Ved fastsættelsen af bødestørrelsen bør således indgå faktorer som: Graden af tilregnelse (forsæt, grov uagtsomhed eller simpel uagtsom), den skete miljøskade og eventuelle tidligere lovovertrædelser af lignende karakter. Jeg kan i øvrigt henvise til bemærkningerne til L 158 samt bemærkningerne til lov nr. 316 af 5. maj 2000 (L 159), der første gang indførte vejledende bødeniveauer på havmiljøområdet.

 

Der er i Danmark ikke tradition for at have forskellige vejledende bødesatser alt efter om der er tale om forsætlige/groft uagtsomme handlinger eller om der er tale om simpelt uagtsomme handlinger. I henhold til straffelovens § 80 skal der ved straffens fastsættelse lægges vægt på lovovertrædelsens grovhed og på oplysninger om gerningsmanden. Ved vurderingen af lovovertrædelsens grovhed skal der tages hensyn til den med lovovertrædelsen forbundne skade, fare og krænkelse samt  til, hvad gerningsmanden indså eller burde have indset herom. Ved vurderingen af oplysninger om gerningsmanden skal der tages hensyn til dennes almindelige personlige og sociale forhold, dennes forhold før og efter gerningen samt dennes bevæggrunde til gerningen.

 

Jeg føler mig helt tryg ved politiets, forsvarets og domstolenes behandling i disse sager, og jeg finder på den anførte baggrund ikke grundlag for at imødekomme Danmarks Rederiforenings, Maskinmestrenes Forenings og Søfartens Lederes ønske om, at det i lovforslaget anførte strafniveau i sager om udtømning af olie kun skal finde anvendelse i tilfælde, hvor udtømningen er sket forsætligt eller ved grov uagtsomhed.