J.nr. M  2034-0158

 

Den 3. april 2006

 

 

 

 

 

 

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 4 - 6 (L 158 ) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 28. marts 2006 ad L 158 – Forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet, straffeloven og lov om ændring af en række love på miljøområdet (Præcisering af reglerne om retsforfølgning af udenlandske skibe, skærpelse af straffe for miljøkriminalitet m.v.).

 

Spørgsmål nr. 5:

Hvilken kontrol udføres af danske myndigheder eller andre landes myndigheder i forbindelse med omlastning af olie til havs, og optages der i den forbindelse prøver fra lasten, således at det ved en eventuel efterfølgende efterforskning gøres muligt at identificere synderen i tilfælde af spild eller uheld?

 

Svar:

Til brug for besvarelsen er indhentet udtalelse fra Økonomi- og Erhvervsministeriet, Søfartsstyrelsen:

 

”Overførsel af olie eller omlastning af olie fra skib til skib – de såkaldte STS-operationer - i de danske farvande er reguleret ved Bekendtgørelse nr. 337 af 12. maj 2003 om bunkring af skibe og overførsel af olielast mellem skibe på dansk søterritorium, der er udstedt af Søfartsstyrelsen med hjemmel i både lov om sikkerhed til søs og havmiljøloven.

 

Af bekendtgørelsen fremgår det bl.a., at begge skibe, der deltager i en STS-operation i de danske farvande, skal underrette Søværnets Operative Kommando om overførslen, og at overførslen skal ske i overensstemmelse med industriens egne omfattende retningslinier.

 

Det har været Søfartsstyrelsens opfattelse, at STS-operationerne i de danske farvande foregår fuldt forsvarligt med professionelle aktører, der selv er opmærksomme på behovet for et højt sikkerhedsniveau. Søfartsstyrelsen har allerede for en uge siden oplyst, at den i nærmeste fremtid vil foretage stikprøvekontrol af STS-operationer i de danske farvande.

 

Styrelsen vil på baggrund heraf tage stilling til den fremtidige kontrolvirksomhed. Den første stikprøvekontrol blev foretaget den 28. marts 2006.

 

Der har ikke hidtil været krav om, at der skulle optages prøver fra lasten i forbindelsen STS-operationer. På baggrund af de nye oplysninger til medierne om, at der er fundet olieklatter på stranden ud for Ålbæk-bugten, som muligvis kan stamme fra STS-operationerne i Ålbæk-bugten, vil myndighederne se nærmere på mulighederne for at sammenholde prøver fra de pågældende skibes olielaster og eventuelle olieklatter fundet på de danske strande.”