|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            6. april 2006 J nr.            400-5  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 22. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 2-6 (L 163), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 6:
â€Ministeren bedes forklare om ministeren er enig i den konservative ordførers synspunkter under 1. behandlingen, hvor ordføreren bl.a. sagde, at â€det er derfor helt afgørende, at vi fÃ¥r lavet de nødvendige trafikanlæg til at understøtte den erhvervsudvikling, som er sÃ¥ vigtig for aktiviteterne i et givet omrÃ¥de.â€? Hvis ministeren er enig i dette synspunkt, vil ministeren da samtidig erkende, at infrastrukturen i Viborg Amt er hÃ¥bløst ringe sammenlignet med alle øvrige amter, idet der i Viborg Amt ikke findes motorveje og reelt heller ikke motortrafikveje til at betjene det erhvervsliv, som betyder sÃ¥ meget for et amt i Danmark og at de infrastrukturelle problemer forstærkes ved, at Viborg Amt bÃ¥de indeholder en regionshovedstad, der medfører et stort trafikbehov, og store dele af landets yderomrÃ¥der, der med en manglende infrastruktur helt Ã¥benlyst vil blive tabere i den regionale udvikling.â€
Svar:
Jeg er enig i, at en velfungerende infrastruktur er en væsentlig forudsætning for udviklingen af det danske samfund herunder erhvervsudviklingen.
Dette var også en del af baggrunden for, at regeringen i 2003 fremlagde en investeringsplan for de næste 10 års offentlige investeringer, som bl.a. omfatter trafikområdet. Investeringsplanen dannede grundlag for den aftale regeringen indgik i november 2003 med Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om nye trafikinvesteringer.
Som anført i svaret på spørgsmål 2 vil der med statens overtagelse af yderligere ca. 2.200 km veje den 1. januar 2007 være anledning til at se nærmere på behov og muligheder for udbygning og forbedringer af de vejstrækninger, som staten overtager, med henblik på en statslig investeringsplanlægning for de nuværende og kommende statsveje.
I overvejelserne om udbygningsbehovet vil - for så vidt angår Viborg Amt - bl.a. indgå kvaliteten af det overordnede vejnet, som staten fremover vil have ansvaret for, det af Vejdirektoratet i samarbejde med Viborg og Århus Amter nyligt udarbejdede projektkatalog for udbygning og opgradering af rute 26 Århus-Hanstholm til højklasset vej samt det forhold, at Viborg er regionshovedstad i Region Midtjylland.
Jeg deler i øvrigt ikke opfattelsen af, at det overordnede vejnet i amtet generelt set kan karakteriseres som håbløst ringe i forhold til belastning og trafiksikkerhed sammenlignet med det ordnede vejnet i andre amter. Således har ikke mindst staten inden for de senere år foretaget væsentlige vejudbygninger i Viborg Amt ved Rødkærsbro, Viborg, Skive, Thisted og Nors."
Flemming Hansen