Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 112 af 23. marts 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstolsreform) (L 168).

 

Spørgsmål:

 

          ”Hvilke konsekvenser får reformen for færdselspolitiets muligheder for at gennemføre specielle indsatser og initiativer på færdselssikkerhedsområdet – f.eks. længerevarende kampagner på køre- og hviletidsområdet eller vedrørende langtursturistkørsel – uden at risikere, at indsatsen stækkes på grund af, at færdselspolitiet også skal indgå i det samlede beredskab?”

 

Svar:

 

Som anført i pkt. 3.2.1.2 og 3.2.1.3 (afsnit II) i lovforslagets almindelige bemærkninger vil Rigspolitiet på færdselsområdet fremover varetage en overordnet og tværgående koordinering af politiets indsats, herunder fastlægge strategier for landsdækkende kontrolaktiviteter og fastlægge indsatsområder og overordnede mål i samarbejde med relevante myndigheder, organisationer mv.

 

Politikredsenes samlede opgaver på færdsels- og trafikområdet bør forankres i en særlig færdselsafdeling, jf. også besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmål nr. 110 vedrørende lovforslaget, og kredsenes tilrettelæggelse af det operative arbejde vil også på dette område skulle ske inden for rammerne af bl.a. resultatkontrakter med rigspolitichefen og generelle og konkrete retningslinier fra Rigspolitiet, f.eks. om særligt prioriterede indsatsområder. I forbindelse hermed vil det bl.a. være væsentligt at sikre den nødvendige koordination og sammenhæng mellem den lokale politiindsats og de forskellige landsdækkende initiativer på færdselssikkerhedsområdet, f.eks. landsdækkende kontrolindsatser vedrørende særlige fokusområder. Der vil også i de fremtidige resultatkontrakter mellem rigspolitichefen og de enkelte politidirektører kunne fastsættes specifikke mål for og krav til politikredsenes indsats på færdselsområdet.

 

Politidirektørerne vil således skulle tilrettelægge indsatsen på færdselsområdet således, at kredsen lever op til de mål og krav, som er fastsat for færdselsområdet (f.eks. vedrørende hastighedskontroller og indsatsen mod spirituskørsel).

 

Særligt for så vidt angår politiets færdselsopgaver vedrørende lastbiler og busser, som nævnes i spørgsmålet, bemærkes, at der som anført i lovforslagets bemærkninger fortsat vil kunne være behov for, at særligt specialiserede kompetencer vedrørende disse såkaldte tungvognskontroller (kontrol med dyre- og godstransporter, busser, overholdelsen af køre- og hviletidsregler, affaldstransporter mv.) forankres hos Rigspolitiet. Politikredsenes opgavevaretagelse på dette område vil som hidtil blive understøttet af Rigspolitiet, som også vil kunne fastlægge den overordnede prioritering af indsatsområder, f.eks. i forhold til kontrolintensiteten i politikredsene på busområdet.

 

På denne baggrund vil de særlige indsatser og initiativer på færdselsområdet, som er nævnt i spørgsmålet, efter Justitsministeriets opfattelse fuldt ud kunne gennemføres og prioriteres efter gennemførelsen af den foreslåede politireform. Hertil kommer, at de foreslåede nye store politikredse og den foreslåede modernisering og effektivisering af politiets beredskab (døgnvagttjeneste), der bl.a. vil frigøre flere politifolk til egentligt operativt politiarbejde, også på færdselsområdet vil give bedre muligheder for at tilrettelægge og gennemføre særlige politiindsatser, herunder mere omfattende og længerevarende indsatser på bestemte områder.

 

Der henvises i øvrigt til besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmål nr. 111 vedrørende lovforslaget.