Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 8 af 6. marts 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstolsreform) (L 168).

 

Spørgsmål:

 

          ”Hvorvidt mener ministeren, at oprettelsen af et centralt placeret HR-forum, som medfører, at den enkelte politidirektør ikke får mulighed for at føre personalepolitik for alle ansatte faggrupper heriblandt jurister, er i overensstemmelse med reformens hensigt om at decentralisere ansvar til de kommende store politikredse?”

 

Svar:

 

Som anført i pkt. 3.2.1.5 (afsnit II) i lovforslagets almindelige bemærkninger er det forudsat, at den enkelte politidirektør vil skulle varetage den daglige personaleadministration vedrørende det juridiske personale i politikredsen, herunder bl.a. behandle konkrete sager vedrørende rokering, turnus, barsel, sygefravær, ferie, merarbejde, tjenestefrihed, kørselstilladelse, flyttegodtgørelse, afholde medarbejderudviklingssamtaler (MUS) og indgå seniorordninger mv.

 

Det forudsatte fælles HR-forum vil skulle drøfte tværgående personalepolitiske spørgsmål for det juridiske personale inden for hele Justitsministeriets område, herunder bl.a. udformning af overordnede personale- og ledelsespolitikker, generel løn- og tillægsstruktur, generelle retningslinjer for kompetence- og karriereudvikling og lederuddannelse, tværgående rekrutteringsinitiativer mv. Inden for de overordnede rammer, der fastlægges efter drøftelse i HR-forummet – hvor en repræsentant for politidirektørerne vil deltage – vil den enkelte politidirektør kunne udforme lokale personalepolitiske retningslinjer mv. og tilrettelægge den lokale daglige personaleadministration.

 

For så vidt angår politikredsens ikke-juridiske personale er det på tilsvarende måde forudsat, at den lokale personalepolitik og personaleadministration mv. udformes og tilrettelægges inden for rammerne af generelle personalepolitikker og personaleadministrative retningslinjer mv., som fastlægges af rigspolitichefen, i fornødent omfang efter drøftelse i politiets ”koncernledelse” og med de relevante personaleorganisationer mv., jf. pkt. 3.2.1.3 (afsnit II) i lovforslagets almindelige bemærkninger.

 

Politidirektøren vil således inden for de overordnede rammer kunne udforme og tilrettelægge den lokale personalepolitik mv. for alle politikredsens medarbejdere, herunder kredsens juridiske personale. Der er tale om en betydelig decentralisering af ansvar i forhold til den nuværende ordning.