Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 93 af 20. marts 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstolsreform) (L 168).

 

Spørgsmål:

 

          ”Det fremgår bl.a. at ministerens besvarelse af alm.del–spørgsmål 141, at ”For så vidt angår persontransporter til og fra andre byretter kan der blive tale om en vis forøgelse af transportopgaverne, ligesom der kan blive tale om en vis forøgelse af transport af varetægtsfængslede mellem byretterne og de lokale arresthuse.”

 

          Ministeren bedes præcisere og uddybe denne del af besvarelsen af spørgsmål 141.”

 

Svar:

 

Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:

 

”Politiets transportopgaver kan sammenfattende opdeles i følgende grupper:

 

·    transport af personer til og fra politiets forskellige lokaliteter

 

·    transport af personer til og fra andre lokaliteter som f.eks. fængselsinstitutioner, ungdomsinstitutioner, asyl-centre og pensioner mv.

 

·    transport af personer til og fra domstolene (varetægtsfængslinger, fogedretten mv.)

 

Rigspolitiets transportundersøgelse fra 2003 viste, at omkring 60% af transporterne vedrørte forskellige former for transporter af arrestanter. Undersøgelsen viste også, at omkring 80% af transporterne foregik i dagtimerne. Endelig viste undersøgelsen, at politiet samlet set anvendte i underkanten af 100 årsværk til løsning af samtlige transportopgaver. De samlede transporter til domstolene lagde således i 2003 beslag på mindre end 60 årsværk.

 

Efter lovforslaget vil hovedstationen for de 12 nye politikredse blive placeret i den samme by, som hovedtingsteder for de nye byretter. For så vidt angår de 12 byer – som alt andet lige vil have en meget stor sagsmængde – vil reformen ikke give politiet en øget transportopgave. Det kan imidlertid blive tilfældet for transport til de øvrige byretter. Idet op mod 80% af disse transporter foregår i dagtimerne, hvor der som udgangspunktet vil være personer til rådighed på de nuværende politistationer, vil den forholdsvis beskedne forøgelse af transportopgaverne, som i øvrigt kan tilrettelægges på en mere effektiv måde i de foreslåede nye politikredse, ikke mærkbart komme til at påvirke politiets samlede opgavevaretagelse.”

 

Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse. Der henvises i øvrigt til besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmÃ¥l nr. 18 vedrørende lovforslaget.