Folketingets Finansudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 28. oktober 2005 004 - 000278/011-000003 Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr.    2 af 6. oktober 2005 ad FFL 2006 (L2 - §28 spørgsmål 1  -4) Spørgsmål   2 ” Hvor stort er det af Banedanmark beregnede bevillingsmæssige efterslæb til genopretning af Statens jernbanenet, henholdsvis beregnet ud fra en normaltilstand og en vurdering af life-cyklusomkostningerne?” Svar Banedanmark har fortsat ikke beregnet life-cyclus omkostninger for andre områder end sporområdet. Banedanmark har imidlertid i 2005 foretaget nogle –  forholdsvis simplifi- cerede – beregninger er delvist præsenteret i en rapport af 31. august fra Baneda  n- mark, som er udleveret til fortrolig orientering til Trafikudvalget. Rappor- ten er fortrolig indtil afslutning af de igangværende forhandlinger om ge  n- forhandling af trafikaftalen. Rapporten sendes derfor særskilt til Finansu  d- valgets fortrolige orientering.   Samlet set er det i rapporten Banedanmarks vurdering, at det aktuelle efter- slæb på sporområdet udgør ca. 3,9 mia. kr. svarende til fornyelse af 750 - 800 km spor. Banedanmark vurderer, at efterslæbet på de øvrige områder udgør i størrelsesordenen 1,9 mia. kr  ., excl. signalområdet, hvor Baneda n- mark ikke for nærværende k an vurdere efterslæbet. Banedanmark gør opmærksom på, at der knytter sig endog betydelig usi k- kerhed til den anvendte simple opgørelsesmetode. Hertil kommer, at opg ø- relsen af efterslæbet i høj g   rad afhænger af, hvilket kvalitetsniveau, der sti  l- les krav til, og at Banedanmark i rapporten har anført, at der er behov for uddybende analyser på flere af de pågældende områder.