Folketingets Finansudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 28 . oktober 2005 004 - 000278/011-000003 Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr.    4 af 6. oktober 2005 ad FFL 2006 (L2 - §28 spørgsmål 1  -4) Spørgsmål   4 ” Hvilke beregningsmodeller og forudsætninger ligger til grund for Ban  e- danmarks vurdering af jernbanenettets aldersmæssige efterslæb, og hvilke bevillingsscenarier har Banedanmark anbefalet regeringen?” Svar Banedanmark anvender på sporområdet den såkaldte sporanalysemodel, der blev udviklet i perioden op til 2003-aftalen, og som ud fra life-cyclus betragtninger kan anvendes til at analysere ca. 75 pct. af det danske bane- net. På signalområdet har Banedanmark ligeledes foretaget en række analyser, der kan bidrage til en afklaring af strategi for området. For så vidt angår de øvrige områder har Banedanmark som omtalt foretaget flere forholdsvis simple analyser af efterslæb m.v. Banedanmark har i rapport af 31. august om genforhandling af trafikaftalen givetforslag til bevilli ngsforøgelse . Rapporten fremsendes særskilt til u  d- valgets fortrolige orientering, jf. spørgsmål 2. Bevillingsforslaget i rapporten er et første udkast, der skal gennemarbejdes og udbygges. Banedanmark oplyser således , at forslaget er baseret på si m- ple overslagsberegninger, at der knytter sig betydelig usikkerhed til hvilke konsekvenser, det anførte forslag vil indebære, og at det flere steder i ra   p- porten af 31. august er anført, at der er behov for uddybende anal yser.