Finansudvalget Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
24.
oktober 2005
004
-
000276/011-000003
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 5 af 7. oktober 2005 vedr.
FFL 2006 ( L2 - §28 spørgsmål 5 6)
Spørgsmål 5:
Der ønskes e n redegørelse for, hvorledes Havarikommissionen er organis e-
ret og for, hvordan kommissionen arbejder og herunder bl.a.
hvor mange personer
råder kommissionen over konsulenter med specialviden, man kan
trække på?
Hvorledes beredskabet er organiseret
d-
skabet og er der personer, uden for kommissionen man kan trække
på i særlige situationer?
Svar:
Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane er en selvstændig inst i-
tution under Transport- og Energiministeriet oprettet i henhold til Lov nr.
198 af 3. maj 1978 og Lov nr. 323 af 6. maj 2003 om ændringer af lov om
jernbanesikkerhed m.v. og lov om luftfart og om ophævelse af lov om
jernbanesikkerhed m.v. Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane
opstod den 1. juli 2004 ved sammenlægning af den tidligere Havariko m-
mission for Civil Luftfart med en undersøgelsesenhed fra det tidligere
Jernbanetilsyn.
Havarikommissionen skal gennem undersøgelser og rekommandationer
fremme sikkerheden inden for jernbane- og lufttransport.
Havarikommissionen undersøger havar ier, ulykker og hændelser, som sker
i Danmark, i Grønland og på Færøerne. Såfremt dansk registreret tran
s-
portmateriel eller danske passagerer er involveret eller andre særlige fo r-
hold taler derfor, kan havarikommissionen deltage i undersøgelser, der
gennemføres af en anden stats undersøgelsesmyndigheder.
Havarikommissionens undersøgelser tager ikke sigte på placering af skyld
eller ansvar, men har udelukkende et sikkerhedsmæssigt sigte.