Finansudvalget Folketinget Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. 24. oktober 2005 004 - 000276/011-000003 Svar på  Finansudvalgets spørgsmål   nr. 5 af 7. oktober 2005 vedr. FFL 2006 ( L2 - §28 spørgsmål 5   –  6) Spørgsmål 5: Der ønskes e n redegørelse for, hvorledes Havarikommissionen er organis e- ret og for, hvordan kommissionen arbejder og herunder bl.a. hvor mange personer – råder kommissionen over konsulenter med specialviden, man kan trække på? Hvorledes beredskabet er organiseret – d- skabet og er der personer, uden for kommissionen man kan trække på i særlige situationer? Svar: Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane er en selvstændig inst  i- tution under Transport- og Energiministeriet oprettet i henhold til Lov nr. 198 af 3. maj 1978 og Lov nr. 323 af 6. maj 2003 om ændringer af lov om jernbanesikkerhed m.v. og lov om luftfart og om ophævelse af lov om jernbanesikkerhed m.v. Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane opstod den 1. juli 2004 ved sammenlægning af den tidligere Havariko  m- mission for Civil Luftfart med en undersøgelsesenhed  fra det tidligere Jernbanetilsyn. Havarikommissionen skal gennem undersøgelser og rekommandationer fremme sikkerheden inden for jernbane- og lufttransport. Havarikommissionen undersøger havar ier, ulykker og hændelser, som sker i Danmark, i Grønland og på Færøerne. Såfremt dansk registreret tran s- portmateriel eller danske passagerer er involveret eller andre særlige fo  r- hold taler derfor, kan havarikommissionen deltage i undersøgelser, der gennemføres af en anden stats undersøgelsesmyndigheder. Havarikommissionens undersøgelser tager ikke sigte på placering af skyld eller ansvar, men har udelukkende et sikkerhedsmæssigt sigte.
p. 2/2 Havarikommissionen bestemmer selv omfanget af sine undersøgelser og kan med henvisning til bl.a. ressourcesituationen fravælge at undersøge havarier, ulykker eller hændelser.   Udvælgelsen af   de havarier, ulykker og hændelser  , der undersøges, foretages ud fra en vurdering  af deres betyd- ning for at fremme sikkerheden. Havarikommissionen består af en chef, en administrationse nhed med to personer, et undersøgelseskontor på luftfart  sområdet med en chef og seks havariinspektører, hvoraf den ene stilling er vakant indtil nove mber 2005, og et undersøgelseskontor på jernbaneområdet med en chef og to inspekt   ø- rer. I forslag til finanslov for 2006 er der forudsat ansættelse af yderligere en jernbanehavariinspektør. I 2006 vil således være ansat 14 personer i h a- varikommissionen. Gennem rekruttering og efteruddannelse tilstræbes, at hav  arikommissionen råder over en vis kompetencemæssig bredde. Kommissionen kan do   g som led i undersøgelsesarbejdet blive nødsaget til at inddrage eksperter med særlig viden her fra landet eller fra u  dlandet. For luftfartsområdet gælder, at der er tradition for et udstrakt samarbejde mellem de forskellige landes havarikommissioner. I tilfælde af et større flyvehavari på dansk grund vil det være nødvendigt at trække på dette sa m- arbejde for at kunne løse den unde rsøgelsesopgave, Danmark efter intern a- tional aftale er forpligtet til. På jernbaneområdet er der endnu ikke en tilsvarende veludviklet tradition for internationalt samarbejde. Havarikommissionen opretholder både på jernbaneområdet og på luftfart    s- området år  et rundt en 24 timers vagt, der indebærer, at henholdsvis jernb  a- ne- og luftfartshavariinspektører kan modtage telefonisk underretning om eventuelle havarier, ulykker og hændelser   og vurdere behovet for umiddel- bar udrykning. På luftfartso mrådet er der en fa st bagvagt, som i givet fald kan rykke med ud. Fra november 2005 indgår syv personer i beredskabet på luftfartsområdet og tre personer på jernbaneområdet. Fra 2006 vil 4 pe    r- soner indgå i vagten på jernbaneområdet. Bortset fra ovennævnte sama r- bejde på luftf artsområdet er der ikke personer uden for havarikommissi o- nen, der umiddelbart kan trækkes på i særlige situati oner.