Besvarelse af FIU-spørgsmål L2  - § 16 spg. 5 Spørgsmål 5: ”Vil ministeren oversende de beregninger (samlet og kommunefordelt), der ligger til grund for, at ministeren finder det nødvendigt at gribe ind i den (amts-)kommunale økonomi? Hvornår blev ministeren opmærksom på, at dette var nødvendigt? Hvorfor gik der næsten 1½ måned efter den 15. oktober, som var sidste frist for vedtagelse af kommunernes budgetter før ministeren tog initi- ativ til at gribe ind over for (amts-)kommunernes budgetter?” Svar: Kommunernes  budgetter  indikerer  en  overskridelse  af  det  aftalte  udgiftsniveau med i størrelsesordenen godt 2 mia.kr. De amtslige budgetters overskridelse af det aftalte udgiftsniveau skønnes at ligge i omegnen af 0,8 mia. kr., jf. tabel 1.   Tabel 1. Foreløbig opgørelse af nettoserviceudgifter i budget 2005 og 2006    Mia.kr. 06-pl Budget 2005 Budget 2006 Forskel, mia. kr. Forskel, pct. Udgiftsniveau i aftalegrundlaget Foreløbig afvigelse Amter 88,9 90,3 1,4 (2,0) 2) 1,6 89,5 0,8 (1,4)2) Kommuner 144,7 147,0 2,3 1,6 144,9 2,1 København 26,5 26,6 0,1 0,3 Frederiksberg 4,6 4,7 0,1 2,5 31,11) 0,1 I alt 264,7 268,6 3,9 (4,5)2) 1,5 265,5 3,1 (3,7)2) Anm.:  2006  pl-  og  opgaveniveau  (herunder  korrektion  for  ændrede  skøn  for  pl-udviklingen  fra 2004-2005). Korrigeret for skønnede udgifter på funktion 5.32 som følge af ændrede momsregler. Inkl. Bornholms regionskommune (BRK) og HUR. Amterne, KBH og FRB er inklusive statslige puljer til meraktivitet på sygehusene og Kræftplan II. Eksklusiv statstilskud til H:S. BRK er fordelt på KL-kommuner og amter iht. aftalen mellem ARF og KL. Den endelige kompensation af kom- munerne for nedsættelsen af forældrebetalingen udestår, og den i finansloven for 2006 forudsatte virkning  er  foreløbig  anvendt  som  beregningsteknisk  grundlag.  Forskelle  mellem  totaler  og  del- summer skyldes afrunding. 1) For Kbh og Frb er der beregningsteknisk forudsat en samlet bloktil- skudsfinansieret realvækst på 0,1 mia.kr., men der er ikke en eksplicit aftale om udgiftsniveauet i de to  kommuner.  2)  Tallet  angivet  i  parentes  er  inklusive  det  seneste  skøn  for  medicinudgifterne  i 2006, som ligger 0,6 mia.kr. over niveauet i aftalen/budgetter. En væsentlig del af stigningen vur- deres at kunne tilskrives højere end forventede stigninger i medicinpriserne. Kilde: DST, Indenrigs- og sundhedsministeriet og Finansministeriets meropgaveopgørelse Kommunernes  og  amternes  budgetter  for  2006  viser  bruttoanlægsudgifter,  der ligger 0,9 mia. kr. højere end budget 2005, mens bruttoanlægsindtægterne ligger 1,2 mia. kr. højere, jf. tabel 2. Amterne budgetterer med en stigning i bruttoanlægs- udgifterne på 0,3 mia.kr., og en stigning i bruttoanlægsindtægterne på 0,1 mia. kr. KL-kommunerne  budgetterer  med  en  stigning  i  bruttoanlægsudgifterne  på  0,7 mia. kr. og en stigning i bruttoanlægsindtægterne på 1,2 mia.kr.
2 Tabel 2. Skattefinansierede anlægsudgifter, budget 2005-2006 Mia.kr. 06-pl Amter KL-kommuner København Frederiksberg I alt Anm.: 2006 PL-niveau. Inkl. Bornholms regionskommune (BRK) og HUR. Kilde: DST og Indenrigs- og sundhedsministeriet De  foreløbige  budgetter  viser  et  nettoforbrug  af  likvide  aktiver  på  3,3  mia.kr.  i KL-kommunerne, mens amterne nedbringer deres likviditet med knap 0,7 mia.kr. jf. tabel 3. Det er på den baggrund vurderingen, at likviditetstræk er den langt pri- mære finansieringskilde til de indikerede aftaleoverskridelser. Tabel 3. Likviditetsforbrug i den kommunale sektor, budget 2006 Mia.kr. 06-pl H:S HUR Amter Kbh Frb KL I alt Nettoforbrug 0,3 0,0 0,7 -0,2 0,0 3,3 4,1 Anm.: KL er inklusive BRK Kilde: Indenrigs- og Sundhedsministeriet Kommuner  og  amter  havde  frist  for  indberetningen  af  budgetindberetninger  til Indenrigs- og sundhedsministeriet den 19. oktober. Indenrigs- og sundhedsmini- steriet  modtog  den  sidste  indberetning  den  7.  november,  dvs.  ca.  2½  uge  efter fristen.  I  forlængelse  af  budgetindberetningerne  til Indenrigs-  og  Sundhedsmini- steriet skal der foretages en kvalitetssikring af indberetningerne, som blandt andet indebærer, at et stort antal kommuner og amter skal kontaktes. Primo november stod det klart, at de kommunale budgetter pegede i retning af overskridelser af de aftalte udgiftsniveauer for 2006. På baggrund af det indikerede resultat af den kommunale budgetlægning blev KL og  Amtsrådsforeningen  varslet  om  et  snarligt  politisk  møde  den  10.  november med henblik på at drøfte resultatet af budgetlægningen. KL sendte samme dag et brev til regeringen om, at man nu havde dannet sig et foreløbigt overblik. Møder- ne blev afholdt den 22. november. I forbindelse med de konjunkturbetingede ændringsforslag, som skulle oversendes til  Finansudvalget  den  24.  november,  blev  der  fremsat  et  ændringsforslag  til  fi- nanslovsforslaget,  som  indeholdt  tekstanmærkningerne  vedrørende  regulering  af de statslige tilskud til kommuner og amter. Der  vedlægges  oplysninger  på  enkeltkommuner  og  amter  for  budget  2005  og budget 2006.