J. NR. 2004-5773-200 Kulturministeren Kulturministeriet Nybrogade 2 1203 København K Tlf : 33 92 33 70 Fax : 33 91 33 88 E-mail  : [email protected] Web : www.kum.dk Folketingets Kulturudvalg Christiansborg 1240 København K 29. november 2005 Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 13 (L 38), Forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og medieansvarsloven (Ny lokalradio- og lokal-tv-ordning, forhøjelse af strafferammen for pirateri m.v.), stillet af Folketingets Kulturudvalg den 22. november 2005. Brian Mikkelsen
Side 2 Spørgsmål nr. 13 (L 38), Forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og mediean- svarsloven (Ny lokalradio- og lokal-tv-ordning, forhøjelse af strafferammen for pirateri m.v.) Skrivelse af 22. november 2005 Svar til Folketingets kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmål nr. 13: "Vil ministeren kommentere henvendelsen af 18/11-05 fra Radioerne, jf. L 38 --- bilag 12?" Svar: Radioerne ønsker for så vidt angår udstedelse af programtilladelser gennemført en ordning svarende til den, der foreslås for så vidt angår ansøgning om tilskud til lokal radio- og tv-produktion, dvs. at de berørte kommuner orienteres om de modtagne ansøg- ninger og herigennem gives mulighed for at udtale sig, såfremt der er særlige forhold, som kommunen ønsker at gøre opmærksom på i forbindelse med tildelingen. Radioerne finder, at en sådan ordning kunne være med til at sikre seriøsiteten blandt ansøgerne, såfremt der skete en lokal vurdering af tilstedeværelsen af de professionelle kapaciteter, som er nødvendige for gennemførelsen af kompetent nyhedsformidling. Jeg kan hertil oplyse, at baggrunden for den foreslåede ordning på tilskudsområdet er kravet om, at tilskud fortsat alene kan ydes til stationer, som har bred kontakt til lokal- samfundet. De samme hensyn gør sig ikke gældende for så vidt angår udstedelse af tilladelser til programvirksomhed.  Som det fremgår af det bekendtgørelsesudkast, Kulturministeriet sendte i høring den 11. november 2005, jf. L 38 --- bilag 9, er det hensigten i den kom- mende, nye bekendtgørelse om lokal radio og tv at fastsætte, at Radio- og tv-nævnet ved behandlingen af ansøgninger --- svarende til det gældende krav for så vidt angår de lokale nævn - skal søge at sikre det enkelte lokale område en samlet programvirksom- hed af alsidig karakter. Endvidere kan nævnet blandt andet lægge vægt på ansøgerens økonomiske formåen og mulighed for at realisere de opstillede programplaner. Det afgørende i forbindelse med udstedelse af tilladelse til lokal programvirksomhed er således programindholdet --- og ikke om det er et lokalt foretagende, som udøver pro- gramvirksomheden.  Jeg erindrer i den forbindelse om, at begrænsningerne vedrørende lokale stationers adgang til networkingsamarbejde blev ophævet i 2002 tillige med hovedparten af de dagældende geografiske og organisatoriske krav - eksempelvis kravet om, at et flertal af bestyrelsens medlemmer i selskabet mv., som har tilladelse til lokal programvirksomhed, skulle have bopæl i det lokale område - som havde til formål at fastholde lokal radio og tv’s tilknytning til det lokale område.
Side 3 Med det foreliggende lovforslag foreslås kravet om, at lokal radio- og tv-programvirk- somhed skal være ansøgerens/tilladelseshaverens hovedformål, ophævet. Hermed gæl- der der ikke længere begrænsninger for, hvem der kan opnå tilladelse til lokal program- virksomhed. På denne baggrund finder jeg ikke, at der er behov for en ordning som foreslået af Radioerne. Dertil kommer, at nyhedsformidling, som er begrundelsen for Radioernes forslag, blot er ét blandt flere af de elementer, som kan indgå i nævnets overvejelser i forbindelse med sikringen af en samlet programvirksomhed af alsidig karakter i de enkelte lokale områ- der. Endelig finder Radioerne, at der i lovforslaget burde tages stilling til omfanget af even- tuelle forpligtelser til at sende lokale nyheder, således at det ikke alene bliver en beslut- ning i forbindelse med en ministeriel bekendtgørelse. Jeg tillader mig at henvise til afsnit 1.2.1 i de almindelige bemærkninger, hvoraf det fremgår, at det er hensigten at overføre detailregulering vedrørende lokalradio- og lokaltvprogramvirksomhed fra loven til lokalradio- og tv-bekendtgørelsen, således at det lokale område reguleres på samme måde som de øvrige områder (satellit- og kabel- programvirksomhed mv.). Særligt for så vidt angår nyhedsudsendelser skal jeg endvidere gøre opmærksom på, at der endnu ikke er taget stilling til spørgsmålet om omfanget heraf, jf. henholdsvis til- lægsaftale nr. 3 til medieaftalen for 2002-2006 om ny administrativ struktur på lokalra- dio- og tv-området, ny lokal-tv-ordning og ny tilskudsordning og tillægsaftale nr. 4 til medieaftalen for 2002-2006 om replanlægning af frekvensanvendelsen på FM-båndet mv.