J. NR. 2004-5773-208 Kulturministeren Kulturministeriet Nybrogade 2 1203 København K Tlf : 33 92 33 70 Fax : 33 91 33 88 E-mail  : [email protected] Web : www.kum.dk Folketingets Kulturudvalg Christiansborg 1240 København K 30. november 2005 Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 20 (L 38 - bilag 13), Forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og medieansvarsloven (Ny lokalradio- og lokal-tv-ordning, forhøjelse af strafferammen for pirateri m.v.), stillet af Folketingets Kulturudvalg den 23. november 2005. Brian Mikkelsen
Side 2 Spørgsmål nr. 20 (L 38 - bilag 13), Forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og medieansvarsloven (Ny lokalradio- og lokal-tv-ordning, forhøjelse af strafferammen for pirateri m.v.) Skrivelse af 23. november 2005 Svar til Folketingets kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmål nr. 20: "Vil ministeren kommentere henvendelsen af 23/11-05 fra Forenede Danske Antennean- læg, jf. L 38 --- bilag 13" Svar: Forenede Danske Antenneanlæg (FDA) kommer i sin henvendelse af 23. november 2005 ind på en lang række forskellige emner i forhold til navnlig ’’must carry’’-reglerne i radio- og fjernsynsloven, herunder regler som ikke foreslås ændret i det foreliggende lovforslag. Det gælder for eksempel forslaget om at præcisere definitionen af fællesantenneanlæg i loven, dvs. lovens § 2, stk. 2. Kulturministeriet følger løbende den teknologiske udvikling, men mener ikke, at der på nuværende tidspunkt er behov for at ændre definitionen i loven. FDA henstiller, at det præcises, at når en ’’must carry’’-kanal --- som eksempelvis DR2 --- er tilgængelig i såvel analog som digital form, må det anses for tilstrækkeligt, at den ene version distribueres i anlægget. Kulturministeriet skal i den forbindelse henvise til lovens § 6, stk. 1, hvorefter det påhviler ejere af fællesantenneanlæg at sikre, at der i anlægget sker en fordeling af de lyd- og billedprogrammer, der spredes ved hjælp af radioanlæg af DR, TV 2/DANMARK A/S og de regionale TV 2-virksomheder i medfør af lovens §§ 12, 31 og 38 a, dvs. de pågældende foretagenders public service-programmer. Digitale programmer skal dog alene fordeles, såfremt der fordeles andre digitale programmer i anlægget. Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, jf. bemærkningerne til lov nr. 446 af 31. maj 2000 om ændring af radio- og fjernsynsloven, hvor sidste punktum i § 6, stk. 1, blev indarbejdet i loven, at baggrunden for begrænsningen af forpligtelsen til fordeling af digitale programmer var et ønske om at sikre, at digitaliseringen af fællesantennean- læggene blev efterspørgselsstyret og dermed undgå en ’’tvangsdigitalisering’’ af alle analoge fællesanteenneanlæg. DR’s og TV 2/DANMARK A/S’ digitale programmer blev derfor ikke i samme omfang som de analoge programmer omfattet af ’’must carry’’-forpligtelsen, idet kun de anlæg,
Side 3 som fordelte andre digitale programmer, også blev forpligtet til at fordele DR’s og TV 2/DANMARK A/S’ digitale programmer. Der er ikke noget til hinder for, at fællesantenneanlæggene konverterer digitale ’’must carry’’-programmer til analoge programmer under forudsætning af, at der samtidig finder en digital fordeling sted af de samme programmer. Herved tilgodeses såvel de lyttere/seere, som har anskaffet digitalt udstyr, som de lyttere/seere, som ikke har anskaffet sådant udstyr, men er tilfredse med at modtage programmerne i analog form. Det er herefter op til de tilsluttede husstande at beslutte, om man vil anskaffe en DAB- modtager (til radiomodtagelse) og en digital set-top-boks (til radio- og tv-modtagelse) eller et digitalt tv-apparat for at få det fulde udbytte af de digitale udsendelser. De enkelte fællesantenneanlæg har således mulighed for at beslutte, om der skal anvendes kapacitet til analog fordeling af digitale ’’must carry’’-programmer, hvis disse program- mer alene udsendes digitalt. Det følger efter Kulturministeriets opfattelse heraf, at der for ’’must carry’’-programmer, som udsendes i såvel analog som digital form --- med den ovennævnte specifikke undta- gelse for så vidt angår fordeling af digitale programmer - principielt er krav om forde- ling af de pågældende programmer i begge former. Dette overordnede princip er ikke foreslået ændret i det foreliggende lovforslag. Ministeriet skal dog henlede opmærksomheden på, at rækkevidden af den ovennævnte begrænsning for så vidt angår fordeling af digitale programmer foreslås ændret i lov- forslaget, således at undtagelsesbestemmelsen fremover alene angår digital radio. Her- med opretholdes status quo på radioområdet i forhold til de gældende regler, mens det på tv-området pålægges alle fællesantenneanlæg --- når det digitale tv-sendenet tages i brug i 2006, og analog udsendelse af DR2 som udgangspunkt ophører --- at fordele DR2 til de tilsluttede husstande. Det betyder - som også påpeget af FDA - at en række fællesantenneanlæg skal ombygges med henblik på fordeling af fjernsynsprogrammer i digital form. På radioområdet vil fællesantenneanlæggene fortsat kun være forpligtede til at fordele digitale radioprogrammer, såfremt der fordeles andre digitale radiopro- grammer (eksempelvis udenlandske radioprogrammer) i anlægget. Det overordnede princip medfører, at de fællesantenneanlæg, som er beliggende i de dele af landet, hvor DR i en overgangsperiode fortsat sender DR2 analogt ved hjælp af en række lokal-tv-sendere mv., som midlertidigt er stillet til rådighed for DR, vil være forpligtede til at fordele DR2 i såvel analog som digital form. FDA er som bekendt ikke tilhænger af ’’must carry’’-forpligtelserne og fremkommer på denne baggrund i sin henvendelse med en række generelle synspunkter om lovens § 6, herunder at bestemmelserne skulle være i strid med det såkaldte forsyningspligtdirek- tiv. I forlængelse heraf foreslår FDA, at en evt. regulering af fordelingen af radio- og tv- programmer bør være generel og ikke kun rette sig mod fællesantenneanlæggene, men mod alle andre (konkurrerende) distributionssystemer, eksempelvis jordbaseret og satellit udsendelsesvirksomhed.
Side 4 I den forbindelse skal Kulturministeriet bemærke, at de gældende ’’must carry’’ forplig- telser for fællesantenneanlæg er fastsat med udgangspunkt i et kulturelt begrundet ønske om at sikre hele befolkningen adgang til de danske public service-programmer. Uden en sådan forpligtelse ville ejeren af et fællesantenneanlæg i en ejendom, hvor tilslutning til anlægget var obligatorisk og opsætning af individuelle antenner ikke tilladt, kunne fravælge public service-programmerne og dermed hindre de tilsluttede husstande i at modtage disse. Et tilsvarende hensyn kan ikke siges at gælde i relation til udbydere af satellit-tv. Dertil kommer, at en evt. ’’must carry’’-forpligtelse alene vil komme til at omfattede danske udbydere af satellit-tv. På den baggrund ses der ikke at være grundlag for at udvide forpligtelsen til også at omfatte udbydere af satellit-tv. Spørgsmålet om ’’must carry’’-forpligtelser i forbindelse med udbygning af jordbaseret, digitalt tv vil der blive taget stilling til i forbindelse med forhandlingerne om den kom- mende medieaftale for 2002-2006. Kulturministeriet er opmærksom på forsyningspligtdirektivet. Det fremgår således af afsnit 2.11.8.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at forslaget om afskaffelse af ’’must carry’’ for lokal-tv blandt andet skal ses på baggrund af kravene i forsynings- pligtdirektivet om at ’’must carry’’-forpligtelserne skal være nødvendige for at opfylde klart definerede målsætninger i almenhedens interesse, og at forpligtelserne skal stå i et rimeligt forhold til det tilsigtede mål og være transparente samt at forpligtelserne skal revurderes med jævne mellemrum. FDA gør opmærksom på, at det i bemærkningerne til lovforslaget anføres, at ophævel- sen af ’’must carry’’-forpligtelsen for lokal-tv giver mulighed for adgang til opkrævning af betaling for distributionen af lokal-tv-programmerne i fællesantenneanlæg. FDA finder, at formuleringen kan give anledning til misforståelser, idet der efter foreningens opfattelse allerede i dag opkræves betaling for distribution af lokal-tv - på linie med betaling for DR og TV 2 - gennem CopyDan. Kulturministeriet skal på denne baggrund præcisere, at bemærkningerne i lovforslaget om muligheden for opkrævning af brugerbetaling udelukkende refererer til den gælden- de praksis, hvorefter der for kanaler omfattet af ’’must carry’’-reglerne alene opkræves vederlag som led i CopyDan-ordningen og ikke egentlig brugerbetaling på linie med betalings-tv-kanaler såsom Kanal 5 og TV 2/Zulu. FDA opfordrer under henvisning til Konkurrenceredegørelse 2002 endelig til, at der indføres et forbud mod såkaldte mindstetilslutningsklausuler, dvs. krav fra tv- foretagender til f.eks. fællesantenneanlæg om et bestemt antal tilsluttede husstande for at give tilladelse til distribution af det pågældende foretagendes tv-programmer. Kon- kurrencestyrelsen anbefaler i redegørelsen blandt andet, at radio- og fjernsynsloven ændres således, at der ikke må pålægges udbydere mindstetilslutningsklausuler, fordi klausulerne hæmmer det frie valg af tv-kanaler.
Side 5 Hertil skal Kulturministeriet bemærke, at spørgsmålet ikke for nærværende er regule- ret i radio- og fjernsynsloven. Der er således ikke mulighed for via radio- og fjernsynslo- ven generelt at lægge forpligtelser på (eller på anden vis regulere) de tv-foretagender, hvis programmer indgår i tv-tilbuddet fra satellit- eller kabel-tv-distributører. Baggrun- den herfor er, at den overvejende del heraf er tv-foretagender, der henhører under anden jurisdiktion --- eksempelvis sender såvel TV 3 som Kanal 5 på grundlag af engelske tilladelser. Det vil således kun være muligt at pålægge en sådan forpligtelse på DR, TV 2 samt de (få) tv-foretagender, der udøver deres virksomhed på grundlag af en dansk tilladelse, og hvis programmer distribueres på de danske satellit- og kabel-tv-platforme. Herved vil den af Konkurrencestyrelsen ønskede effekt efter ministeriets opfattelse næppe blive opnået.