Folketingets Energipolitiske Udvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 2. december 2005 700 -7 Det Energipolitiske Udvalg har i brev af 29 . november 2005 stillet mig fø l- gende spørg smål  8 til L 45, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål    8: ” Kan selskaberne med den nye lovgivning lade ansatte, som sejles til ube- mandede platforme, hvile ombord på transportfartøjerne (supplybådene), og derefter arbejde videre på de ubemandede platforme, dvs. efter endt  hvi- le?” Svar: Som udgangspunkt er skibe, herunder transportfartøjer, ikke omfattet af lovforslaget, medmindre skibet anvendes i længere tid til in  dkvartering for ansatte, der er fast tilknyttet et offshoreanlæg. Der er i lovforslaget krav om – overensstemmelse med arbejdstidsdirekti- vet –   at der indenfor hver periode på 24 timer skal gives  11 timers sam- menhængende hvile  . I de regler, som vil blive udstedt i medfør af loven,  er det hensigten, at ar- bejdstiden i overensstemmelse med den gældende lovgivning  , vil blive d e- fineret som det tidsrum, hvor den ansatte står til arbejdsgiverens rådighed. Dette indebærer, at transport mellem to arbejdssteder fortsat vil blive anset som arbejdstid. I den situation, der er beskrevet i spørgsmålet  , betyder det, at hvileperiodenvil skulle afholdes    efter tilbagekomsten til det bemandede offshoreanlæg. Arbejdstidsdirektivet, og dermed også lovforslaget, giver imidlertid  ar- bejdsmarkedets parter mulighed for gennem kollektive overenskomster at aftale nedsæ  ttelse og udskydelse af hvileperioden på visse betingelser . Det vil der være behov for   i forbindelse med arbejde på de ubemandede anl æ  g, hvor turen frem og tilbage mellem et bemandet offshoreanlæg og det ub  e- mandede anlæg   normalt ikke vil kunne gennemføres inden for 13 timer. ./.
Side 2 af 2 Der er i øvrigt  ikke i arbejdstidsdirektivet eller lovforslaget noget til hinder for, at parterne kan aftale, at hviletiden gennemføre s om bord på transpor t- fartøjet, såfremt   der er rimelig mulighed for hvile om bord. Som den situation, spørgeren beskriver , illustrerer, er det nødvendigt  at ud- vise fleksibilitet på grund af de særlige forhold offshore, men    de ansattes sikkerhed må  naturligvis ikke tilsidesættes.   Jeg har tillid til, at parterne vil kunne nå frem til en aftale på hviletidsområdet, som tilgodes   er begge hen- syn. Ellers har vi jo reglerne at falde tilbage på. Med venlig hilsen Flemming Hansen