ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 19. januar 2006 Besvarelse af spørgsmål 7 ad L 47 stillet af   Erhvervsudvalget den 1. december 2005.     Spørgsmål 7: Ministeren  bedes  kommentere  henvendelse  af  30.  november  2005  fra Forsikring & Pension, jf. L 47 – Svar: Forsikring  &  Pension  har  i  sin  henvendelse  til  Erhvervsudvalget  vedrø- rende hvidvaskforslaget givet bemærkninger omkring følgende forhold: Legitimation af kundeforhold etableret før 1. juli 1993 Undtagelse fra kravene om legitimation m.v. Legitimation ved udbetaling til et dødsbo eller via check Legitimation af kundeforhold etableret før 1. juli 1993: Forsikring & Pension anfører, at det vil være administrativt meget byrd   e- fuldt og forbundet med store vanskeligheder at identificere kunder, hvor kundeforholdet er oprettet før 1. juli 1993. De t anføre s videre, at det er ir- relevant  at  foretage  denne  legitimation  for  kunder,  hvor  kundeforholdet ikke har givet anledning til mistanke om hvidvask eller terrorfinansiering i de forløbne 12 år  . Endelig anføre s det, at de i lovforslaget valgte legiti- mationsprocedurer vedrørende disse kunder  er mere omfattende,  end d i- rektivet kræver. Lovforslagets krav om legitimation af kunder, også dem  som er etableret før   de nne   lovs   ikrafttræden,   følger   både af   direktivet   og   af   FATFs anbefalinger. Med  "denne  lovs  ikrafttræden"  forstås     de  kundeforhold,  der  er  oprettet før den oprindelige hvidvasklovs ikrafttræden den 1. juli 1993   . Endvidere skal kundeforhold, der er oprettet efter den 1. juli 1993, legitimeres i det omfang,  at  kundeforholdet  ikke  allerede  er  legitimeret  svarende  til  de krav, der stilles i lovforslaget. Det  fremgår  af  lovforslaget,  at  legitimationen  m.v.  af  de  pågældende kunder skal foretages på et passende tidspunkt og på grundlag af en ris  i- ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/3 kovurdering.  At  legitimationen  kan  foretages  på  grundlag  af  en  risik o- vurdering vil sige, at risikoen for hvidvask og terrorfinansiering skal vur- deres  i  forhold  til  den  enkelte  kunde  eller  det  enkelte  produkt.  I  risiko- vurderingen kan indgå det kendskab til ku nden, som virksomheden eller personen har fået i det hidtidige kundeforløb. At legitimationen kan for  e- tages på et passende tidspunkt giver mulighed for at indpasse legitimati o- nen som led i den løbende drift, således at de øgede administrative byrder i  forbindelse  med  lovforslaget  bliver  mindst  mulige.  "Et  passende  tids- punkt" kan eksempelvis være, når kunden foretager væsentlige ændri nger i sine aftaler med virksomheden eller personen, og der derfor er kontakt med kunden. Da kravet om identifikation af kunder etableret før den denne lovs ikraf t- træden  gennemfører  3.  hvidvaskdirektiv  og  FATFs  anbefalinger,  er  det ikke muligt at undtage forsikrings- og pensionsselskaber fra denne pligt. Der skal dog gøre s opmærksom på, at en række livsforsikrings - og pensi- onsaftaler er undtaget fra legitimationskravene. Disse undtagelser gælder således  også  for  kundeforhold,  der  er  etableret  før  denne  lovs  ikrafttr   æ- den. Det beskrives i direktivet, hvad en kundelegitimationsprocedure omfatter. Der er således ikke fo rskel på se lve legitimationsproceduren, hvad enten det er for nye kunder eller tidligere etablerede kundeforhold. Undtagelse fra kravene om legitimation m.v.: Forsikring og Pension anfører, at det fremgår af den gældende hvidvas k- lov,  at  legitimationskravene  ikke  gæ  lder,  når  transaktionen  gennemføres til en konto, hvis indehaver allerede er legitimeret. Det er efter 3. hvidvaskdirektiv ikke muligt at beholde denne bestemmel- se. Det vil sige, at legitimationskravet efter lovforslaget også gælder ved udbetaling til en konto i et pengeinstitut, selvom kunden allerede er legi- timeret i pengeinstituttet. Der er dog mulighed for at undlade legitimation og i stedet forlade sig på oplysninger fra tredjemand. Denne bestemmelse kan  også  anvendes  ved  forsikringsselskabers  udbetal ing  til  en  kundes konto i et pengeinstitut, hvis kunden giver sit samtykke til, at forsikrings- selskabet indhenter legitimationsoplysninger i pengeinstituttet. Legitimation ved udbetaling til et dødsbo eller via check: Forsikring og Pension anfører, at hv or et forsikringsselskab udbetaler til et  dødsbo,  det  være  sig  til  skifteretten  eller  en  bobestyrer,  har  selskabet ofte  ikke  mulighed  for  at  foretage  legitimation  af  modtageren,  hvorfor disse situationer bør undtages fra legitimationskravet.  F&P ønsker lig ele- des, at udbetaling på en krydset check  til arvingen eller den begunstigede undtages fra legitimationskravet. I de tilfælde, hvor forsikringsselskabet skal udbetale til skifteretten eller en  bobestyrer,  og  det  ikke  på  tidspunktet  for  udbetalingen   er  muligt  at
3/3 identificere  den  endelige  modtager  af  forsikringssummen,  er  der  ikke krav om identifikation. Får  forsikringsselskabet  derimod  meddelelse  fra  skifteretten  eller  en  bo- bestyrer om, at en bestemt person skal have udbetalt et beløb, vil forsi k- ringsselskabet  skulle  foretage  legitimation  af  den  pågældende  person     – også  hvor  udbetaling  sker  på  en  krydset  check.  Legitimation  kan  natu  r- ligvis ske ud fra en risikovurdering. Der er for øjeblikket alene mulighed for at undtage fra legitimationskr a- vene i det omfang, at det følger af direktivet.   Det er derfor ikke muligt at undtage udbetaling på en krydset check fra lovforslagets krav om legit i- mation. Såfremt Kommissionen beslutter at undtage  yderligere virkso m- heder eller personer fra 3. hvidvaskdirektiv, er der i lovforslaget adgang for Finanstilsynet til at fastsætte regler he  rom.