Besvarelse af spørgsmål   26 (L 50) stillet af Erhvervsudvalget den 17. januar 2006. Spørgsmål   26 (L 50): "Når man læser ministerens egne redegørelser vedrørende lovforslagene, får jeg klart det indtryk, at ministeren selv tvivler på, at der vil fremko  m- me reelle besparelser ved ministerens forslag. Er ministeren enig i, at med indførelse af en reviewpligt vil langt flere virksomheder opnå en reel r  e- duktion af de administrative byrder i forhold til en isoleret ophævelse af revisionspligten, idet virksomhederne af hensyn til interessenterne ved en situation med reviewpligt ikke i samme grad som ved rent bortfald af re- visionspligten vil se sig nødsaget til at lade en revision udarbejde?" Svar: Jeg er ikke i tvivl om, at lovforslaget vil medføre reelle besparelser. Fo r- slaget giver mulighed for, at ca. 75.000 selskaber kan fravælge revision, hvilket  indebærer  en  lettelse  af  de  lovpligtige  administrative  omkostni  n- ger på ca. 675 mio. kr. Nogle selskaber vil imidlertid foretrække at for   t- sætte med fuld revision, andre vil foretrække en mindre omfattende rev i- sorkontrol, mens andre igen vil finde det tilstrækkeligt, at revisor er inde i virksomheden og hjælper med fx bogføring og/eller regnskabs   - og skatte- assistance. Ud fra virksomhedernes  egne forudsigelser i Rambøll Management s un- dersøgelse  for Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, forventes ca 50.000 virk- somheder at benytte sig af muligheden for at fravælge revision   i større e l- ler  mindre  omfang.  Den  faktiske  besparelse,  som  virksomhederne  reelt forventes  at  få  på  revisionsomkostningerne,    skønnes   derfor  til  ca.  320 mio. kr. Erfaringerne fra England understøtter  denne forventning. Hvis der alene ses på de 45.000 virksomheder, der har egentlig selvstæ   n- dig erhvervsaktivitet, skønnes disse virksomheder samlet at få en faktisk besparelse på ca. 290 mio. kr. En  review-ordning  vil  ikke  give  flere  reelle  lettelser  i  forhold  til  en  op- hævelse  af  revisionspligten.    Virksomhederne  vil  i  et  sådant  tilfælde     kun kunne vælge mellem at få foretaget fuld revision eller et review. Hvis r   e- visionspligten gøres frivillig,  åbnes der op for et langt bredere s pekter af valgmuligheder.  Særligt  for  den    række    virksomheder  som  hverken  har behov  for  revision  eller  review.  Det  følger  da  også  af  beregningerne  i  n- ØKONOMI- OG   ERHVERVSMINISTEREN 9. februar 2006 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf.   33 92 33 50 Fax  33 12 37 78 [email protected] www.oem.dk
3 deholdt  i  mit  svar  på  spørgsmål  22  sammenholdt  med  beregningerne  i nærværende  svar,  at  en  review -ordning  baseret  på  markant  højere  tæ r- skelværdier medfører færre besparelser for virksomhederne end den i lo v- forslaget indeholdt reduktion af revisionspligten.