Besvarelse af spørgsmål    9 (L 50) stillet af Erhvervsudvalget den 25. november 2005. Spørgsmål   9: ” Vil  ministeren  forklare,  hvordan  årsregnskabslovens  overordnede  krav om  relevant  og  pålidelig  information  kan  opfyldes  i  de  små  og  melle  m- store selskaber, der fremover helt undlader at vise nettoomsætning og   an- dre regnskabsposter?” Svar: Udover forslaget til reduktionen af revisionspligten indebærer æ ndringer- ne i årsregnskabsloven lempelse af oplysningskrav og krav om anvende l- se af særlige indregningsmetoder m.v. på områder, hvor de gældende re g- ler  i  loven  går  videre  end  nødvendigt  efter  direktiverne.  Det  vil  sige,  at der foreligger ”goldplating”, der stilles altså  yderligere    særlige nationale krav end direktiverne kræ  ver.   Målingen af de administrative byrder viser, at de administrative byrder i årsregns kabsloven for virksomhederne udgør ca. 6 mia. kr. på samfund  s- niveau, hvilket gør årsregnskabsloven til en af de mest byrdefulde love i danske erhvervsregulering. Målingen viser endvidere, at ca. 40 pct. af de administrative  byrder  skyldes  nationale  krav,  dvs.  krav  hvor  den  danske regulering   går   videre   end   de   internation ale   krav,   der   følger   af   EU - reguleringen. For  at  sikre,  at  danske  virksomheder  får  de  bedste  rammebetingelser,  er det nødvendigt at fjerne overflødige administrative byrder for virksomh  e- derne. Med udgangspunkt i tallene for, hvad det koster virksomhederne at opfylde   oplysningskravene   i   årsregnskabsloven,   må   man   derfor   stille strengere krav end tidligere til den nytte, samfundet får af de oplysninger, som virksomhederne pålægges at præsentere i årsra pporten. Det  gælder ikke mindst   i forhold til de små virksomheder med meget b e- grænsede  administrative  ressourcer.  Det  er  tillige  virksomheder  med  t  y- pisk  meget  ukomplicerede  indtjenings-  og  formueforhold.   Og  endelig skal man huske på, at små virks  omheder oftest har færre regnskabsbrug  e- re,  og  regnskabsbrugernes  behov  for  detaljerede  oplysninger  er  langt mindre  i  små  virksomheder  end  i  store  og  børsnoterede  virksomheder. Der  bør    sål edes  ikke  ske  overregulering  af  disse  små  virksomheder, ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 16. december 2005 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr.   10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
medmindre der er meget tungtvejende hensyn at tage til regnskabsbruger- ne. Lovforslaget om ændring af bl.a. årsregnskabsloven indeholder visse fo   r- enklings-  og  lettelsesforslag,  som  i  altovervejende  grad  er  målrettet   de små  virksomheder.   Der  er  dog  også   få  lempelser ,  som  også  omfatter   de mellemstore virksomheder. For så vidt angår muligheden for at   vise brut- toresultatet i stedet for nettoomsætningen blev dette under høringen for   e- slået  af  bl.a.  Foreningen  af  Statsautoriserede  Revisorer  og  efterfølgende drøftet i Regnskabs rådet , hvor en række organisationer støttede forslaget og ingen udtrykte problemer herved. Det er generelt tale om ophævelse af en række mere detailmæssige oply s- ningskrav  m.v.,  mens  de  grundlæggende  krav,  herunder  kravet  om  et retvisende billede, opretholdes. Samtlige aktie- og anpartsselskaber omfattet af årsregnskabsloven  -  uan- set størrelse  – vil derfor også fremover have pligt til at udarbejde et regn- skab, der giver et retvisende billede af virksomhedens aktiver og passiver, finansielle stilling samt resultatet. Det ændrer l  ovforslaget om ændring af blandt andet årsregnskabsloven, ikke ved. Kravet  om  ” et  retvisende  billede”   er  årsregnskabslovens  generalklausul, og er den overordnede regel for aflæggelsen af årsrapporten. Kravet  om  et  retvisende  billede  er  overordnet  i  forhold  til  de  øvrige  b e- stemmelser  i  loven.  Det  understreges  ved,  at  en  virksomhed  skal  give yderligere oplysninger, hvis lovens regler ikke er tilstrækkelige til at give et retvisende billede. En virksomhed skal for at give et retvisende billede ikke bare vurdere, om opstillingerne og enkeltoplysningerne i balance, resultatopgørelse og n o- ter er rigtige, men også hvorvidt årsrappo  rten som helhed giver det reelle indtryk af virksomheden. Årsrapporten vil  endvidere som hidtil skulle   underskrives af virksomhe- dens  ledelse,  som  indestår  for,  at  årsrapporten  opfylder  lovgivni  ngens krav,  herunder  kravet  om  at  årsrapporten  giver  et  retvisende  bill ede  af virksomheden,  og  ledelsen  er  erstatnings-  og  strafferetligt  ansvarlig  her- for.  Årsrapport  en  skal  endvidere  som  hidtil  indsendes  til  Erhvervs-  og Selskabsstyrelsen.