J.nr. 2005-511-0056    Dato: Til Folketingets Skatteudvalg L 54 - Forslag til Lov om ændring   af registreringsafgiftsloven og skatte- forvaltningsloven mv. (Indførelse af motorankenævn mv.)   . Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.    1-7 af 25. november 2005 . Kristian Jensen /  John Fuhrmann
Side 2 Spørgsmål 1: ”Vil ministeren redegøre for, hvordan der i skattesystemet pålægges gebyr for øvrige klager til Landsskatteretten?” Spø rgsmål 2: ”Vil  ministeren  redegøre  for,  hvorfor  gebyr  for  klager  til  Landsskatteretten  iht.  dette  lo  v- forslag adskiller sig fra alle andre typer skattesager?” Spørgsmål 3: ”Er det virkelig ministerens opfattelse, at det er rimeligt og forståeligt for bef  olkningen, at der  er  denne  skævhed  i  gebyrpolitikken,  og  bidrager  det  efter  ministerens  opfattelse  til  at øge ge nnemskueligheden og enkeltheden i skattesystemet?”   Svar på spørgsmål 1   -3: Reglerne om betaling for klage til Landsskatteretten fremgår af sk atteforvaltningslovens § 42, stk. 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 758 af 2. august 2005. Bestemmelsen i § 42, stk. 4, har følgende formulering: ”Ved fremsendelsen af klagen betales et beløb på 400 kr. (i 1987   -niveau). Beløbet r e- guleres efter personskattelovens § 20. Der skal dog ikke betales for klage over afgø- relser,  der  efter  landsskatteretspræsidentens  bestemmelse  efter  §   13,  stk. 3,  1.  pkt., skal  træffes  uden  medvirken  af  læge  retsmedlemmer.  Hvis  beløbet  ikke  følger  med klagen og heller ikke indbetales inden en frist, som  Landsskatteretten fastsætter, b  e- tragtes  klagen  som  bortfaldet.  Det  indbetalte  beløb  tilbagebetales  til  klageren,  hvis denne får helt eller delvis medhold i klagen af Landsskatteretten eller ved en efterfø  l- gende  domstolsprøvelse  af  Landsska tterettens  afgørelse.  Beløbet  tilbagebetales  ikke, hvis klagen afvises, hvis klagen indbringes for domstolene efter § 48, stk. 2, eller hvis klagen  tilbagekaldes,  medmindre  tilbagekaldelsen  sker  i  forbindelse  med,  at  den myndighed, der har truffet den påkl agede afgørelse, genoptager sagen.” Beløbet er i 2005 på 700 kr. Der betales således ikke for klage til  Landsskatteretten, hvis klagen afgøres uden medvi  r- ken af læge retsmedlemmer. Disse klagetyper er beskrevet i bekendtgørelse nr. 1025 af 24. oktober 2005 om afgørelse af visse klager i Landsskatteretten uden medvirken af ordinære retsmedlemmer. De  afgørelser,  der  efter  lovforslaget  kan  påklages  til  Landsskatteretten,  er  afgørelser,  der ikke tidligere har kunnet påklages administrativt, og dermed ikke t idligere har kunnet på- klages til Landsskatteretten. Det vil derfor være i strid med formålet med skattestoppet, hvis der in   d- føres betaling for at klage over disse typer af afgørelser. Jeg er enig i, at denne undtagelse ikke gør reglerne enklere, men jeg   er overbevist om, at det store flertal af borgerne foretrækker denne lille ulempe, når de derved kan spare udgi   f- ten ved at klage.  
Side 3 Spørgsmål 4: ” Er  ministeren  enig  i,  at  der  ikke  er  noget  vundet  ved  en  forenkling  af  systemet,  hvis SKAT's kompetence -  som påpeget i en række  vægtige høringssvar - til vurdering af mo- torkøretøjer vil være en forringelse i forhold til i dag, således at der vil være ganske mange klagesager, og i ø vrigt en række sager, hvor den forkerte  afgiftsansættelse er til  gunst for skatteyder, så der ikke må forventes klager, men derimod tabt provenu?” Spørgsmål 5: ”Vil  ministeren  redegøre  for,  hvorledes  det  påtænkes  at  styrke  SKAT's  kompetence  med henblik på at undgå en forringelse af vurderingen af motorkøretøjer?” Svar på spørgsmål     4 og 5: SKAT´s  administration  af  registreringsafgiftsloven  vil  blive  samlet  i  motorkompetence- centre fire steder i landet. Det giver mulighed for at skabe faglige miljøer og bidrage til at sikre, at den nødvendige faglige kompetence er til stede. Det vil  også medvirker til at fas t- holde og rekruttere de nødvendige kompetencer. SKAT  vil  gennemføre  relevante  uddannelsesmæssige  tiltag,  for  derved  at  sikre,  at  de  nye kompetencecentre har en tilstrækkelig faglig kompetence på området. SKAT fastsætter allerede   i dag en foreløbig værdi for hvert enkelt køretøj. SKAT har sål e- des allerede stor kompetence på området. Herudover vil personalet fra de nuværende sekr e- tariater, der forbereder og klargør alle sager for vurderingsmyndighederne, og de nuvære   n- de  interne  vurderingsmænd  udgøre  en  væsentlig  kompetence  ved  håndteringen  af  denne nye opgave. Det er forbundet med stor usikkerhed at skønne over antallet af klager i den nye ordning. Det skyldes primært, at det i dag ikke er muligt at klage. Omlægningen forventes ik  ke at få provenumæssige virkninger.   Spørgsmål 6: ”Vil  ministeren  redegøre  for  retstilstanden  for  store  idrætskøretøjer  samt  idrætskøretøjer med anhænger til overnatning i henhold til den konservative ordførers fyldige bemærkni n- ger ved førstebehandlinge n?” Spørgsmål 7: ”Vil  ministeren  redegøre  for  de  idrætspolitiske  overvejelser,  der  ligger  bag,  at  regeringen gennemfører denne skattelettelse?” Svar på spørgsmål 6 og 7: Efter registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a, er visse køretøjer o  ver fire tons, der utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport, fritaget for registreringsafgift.
Side 4 Efter registreringsafgiftslovens § 2 stk.1, nr. 7, litra b, er visse køretøjer over fire tons, der er specielt indrettet til erhvervsmæssigt fo  rmål, f.eks. som værksted eller lignende, fritaget for registreringsafgift. Disse køretøjer må ikke anvendes til personbefordring. Køretøjerne kan være indrettet med skabe, hylder o.l. til f.eks. redskaber, men der må ikke være nogen form for indretning     til ophold og beboelse. Indrettes køretøjet med f.eks. soveplads eller toilet, får det karakter af en campinvogn, og så skal køretøjet afgiftsberigtiges som en almindelig personbil. Der kan dog  gives  tilladelse  til,  at  der  i  forbindelse  med  køretøjets  føre   rkabine  indrettes  en  sove- plads med henblik på at opfylde EU’s bestemmelser om køre   - og hviletid. Anvendes i stedet et vogntog bestående af en lastbil over 4 ton til privat  godstransport af idræ  tsudstyret og en almindelig campingvogn til overnatning mv., er hele vogntoget uden registreringsafgift. Forslaget under lovforslagets § 1, nr. 2, er tænkt som en lille håndsrækning til idrætsudøv e- re, der har brug for at transportere idrætsudstyr af en betydelig størrelse, f.eks. en båd eller motorcross-maskiner. Det bemærkes, at jeg til 2. behandlingen vil stille et ændringsforslag, der går ud på, at det ikke skal være en betingelse at bilerne skal være særligt indrettet til erhvervsmæssige fo r- mål.