Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri København, den  19. januar 2006 Sagsnr.: 5091 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri  har  i skrivelse af 11. januar 2006 udbedt sig min besvarelse af følgen de spørgsmål   34 i forbindelse med udvalgets behandling af lovforslag L 62 (forslag til ændring af lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække)   : Spørgsmål   34: ” Hvilke forholdsregler påtænker ministeren at tage, for at sikre at der ikke ved eksport og import af husdyrgødning til forbrænding henholdsvis eksporteres eller importeres smitsomme sygdomme?” Svar: Fra Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Fødevarestyrelsen, under hvis ressort offentlig kontrol med smitsomme sygdomme henhører,  har jeg modtaget følge n- de oplysninger, hvortil jeg skal henholder mig. ”Import og eksport af husdyrgødning reguleres af  Europaparlamentets og Rådets fo   r- ordning (EF) nr. 1774/2002 af 3. oktober 2002 om sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter, som ikke er bestemt til konsum. Forordningen fastlægger sundhedsbestemmelser til både import, eksport og sa   mhandel af uforarbejdet gylle, forarbejdet gylle og forarbejdede gylleprodukter. Bestemmelserne tager sigte på at undgå risiko for overførsel af husdyrsygdomme. Generelt gælder det,  at det er forbudt at samhandle uforarbejdet gylle. Der er dog visse undtagelser således, at Uforarbejdet fjerkrægylle kan samhandles under hensyntagen til, at gyllen stammer fra områder, der ikke er underlagt restriktioner som følge a  f Newcastle disease (ND) eller Aviær influenza (fugleinfluenza) og, at gy  llen stammer fra
2 flokke, som ikke er vaccineret for ND, hvis gyllen sendes til regioner med særlig status som ikke vaccinerende lande. Uforarbejdet hestegødning ikke er underlagt vete rinære restriktioner. Uforarbejdet gylle fra andre produktionsdyr end fjerkræ og heste kan samhan  d- les, hvis gyllen ikke stammer fra områder, der er underlagt restriktioner, samt hvis gyllen anvendes på arealer tilhørende en bedrift, som stræ kker sig over grænsen mellem to medlemsstater. Kommissionen arbejder i øjeblikket på fællesharmoniserede regler vedr. udarbe jdelse af veterinært sundhedsdokument for samhandel af gylle. Forarbejdet gylle og gylleprodukter kan samhandles. For at produktet kan samhandles må det dog have gennemgået en tilstrækkelig varm e- behandling (70o C i en mindst en time) i et dertil hørende teknisk anlæg eller et biogas eller komposteringsanlæg. Derudover skal produktet have genne  mgået en kontrol efter varmebehandlingen for diverse bakterier (herunder Salmonella), som sikrer, at produk- tet ikke længere kan overføre smitte. Endeligt skal pr   oduktet transporteres og opbevares på en sådan måde, at der ikke kan ske bakteriel forurening af produktet efterfølgende. Medlemsstaterne skal tillade indførsel af forarbejdede og uforarbejdede gylle og gyll e- produkter fra tredjelande efter de samme regler som ved samhandel, dog gælder det udelukkende for tredjelande der er opført på en særlig tredjelandsliste, hvorfra man ti l- lader import. Produkterne skal altid komme fra godkendte anlæg, samt ledsages af vet  e- rinære sundhedscertifikater. Der er ikke hidtil sket eksport af gylle fra Danmark til tredjelande. For så vidt angår hygiejnereglerne ved indsamling og transport af husdyrgødning, så gælder der fø   lgende regler på området: Gødningen skal indsamles og transporteres i lækagesikre contain   ere/køretøjer. Køretøjet og de redskaber, som er kommet i kontakt med gødningen, skal reng   ø- res, vaskes og desinficeres og holdes rene således, at de er rene og tørre   før hver brug. ” Hans Chr. Schmidt /   Anni Kær Pedersen