Folketingets Boligudvalg
Dato: 2. december 2005
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 22. november
2005 følger herme d – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på
spørgsmål nr. 11 ad forslag til lov om ændring af lov om almene boliger
m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af bo-
ligforholdene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om ind-
komstbeskatning af aktieselskaber m.v. og lov om påligningen af in d-
komstskat til staten (Den almene sektors midler og indsatsen mod ghet-
toisering) (L 70).
Spørgsmål nr. 11:
” Ministeren bedes i forlængelse af spørgsmål 10,
redegøre for betydningen
af, at der i foreliggende lovforslag lægges op til at fremme salget af almene
boliger, der kan være tabsgivende i forhold til gældende forsøgsordning, som
begrænser tabsgivende salg.”
Svar:
Som jeg har redegjort for i min samtidige besvarelse af spørgsmå l 10, skal
de gældende regler om salg også anvendes ved salg efter den nye ordning,
medmindre der indføres særlige regler.
Den gældende § 75 e i almenboligloven, hvorefter ministeren kan påbyde
boligorganisationerne helt eller delvis at standse salget i en afdeling, hvis det
medfører eller fo rventes at medføre et væsentligt negativt nettoprovenu, skal
også gælde ved salg efter den nye permanente salgsordning .
Hvis ministeren godkender salg og ikke senere standser det, og der ikke bli-
ver noget nettoprovenu, bliver konsekvensen, at der ikke kan blive tale om
anvendelse af midler fra salget til aktiviteter og initiativer i det pågældende
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail sm@sm.dk
EB/J.nr. B-5212-51
2
område . Hvis salget derimod giver overskud, kan den nye særlige anvende l-
se komme på tale, hvis den godkendes af Landsby ggefonden.
Eva Kjer Hansen
/Pia Mørch