Folketingets Boligudvalg Dato: Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 2.dece  mber 2005 følger hermed  –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 29 ad forslag til lov om æ  ndring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforhol- dene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskat- ning  af  aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  påligningen  af  indkomstskat  til staten  (Den  almene  sektors  midler  og  indsatsen  mod  ghettoisering)  (L 70). Eva Kjer Hansen /Pia Mørch Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] KLL/ J.nr. B-5212-51
Besvarelse af Boligudvalgets spørgsmål   nr. 29 af 2. december 2005 ad forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforholdene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskatning af aktie- selskaber m.v. og lov om påligningen af indkomstskat  til staten (Den almene sektors midler og indsatsen mod ghettoisering) (L 70) Spørgsmål 29  : ” Ministeren bedes redegøre for landsbyggefondens fremtidige øk  onomiske stilling –  med en oversigt over under og overskud frem til 2030.” Svar: I  tabel  1  nedenfor  er  anført  Landsbyggefondens  (landsdisposition sfondens) skønnede  indtægter,  udgifter,  overskud  og  likvide  formue  i  perioden  2005   - 2030. De foreslåede initiativer i L70 er indregnet i tabellen. I de år, hvor fonden har en negativ likvid formue, vil fonden  have et låneb e- hov svarende til den negative likvide formue. Tabel   1.   Landsdispositionsfondens   indtægter,   udgifter,   overskud   og likvide formue, 2005-2030
3 Indtægter Udgifter Overskud før renter Rente- udgifter Overskud efter renter Likvid formue (ultimo) Mio. kr. Mio. kr. Mio. kr. Mio. kr. Mio. kr. Mio. kr. 2005 470 786 -317 0 -317 300 2006 506 1.086 -580 0 -580 -280 2007 533 1.317 -783 -15 -798 -1.071 2008 539 1.255 -716 -53 -769 -1.820 2009 768 1.231 -464 -90 -554 -2.338 2010 1.070 1.392 -321 -116 -437 -2.731 2011 1.172 1.447 -275 -135 -410 -3.089 2012 1.263 1.382 -119 -153 -272 -3.302 2013 1.355 1.335 20 -163 -144 -3.383 2014 1.472 1.496 -24 -167 -191 -3.510 2015 1.680 1.487 193 -173 20 -3.424 2016 1.686 1.405 282 -169 113 -3.246 2017 1.735 1.324 411 -160 250 -2.934 2018 1.780 1.246 534 -145 388 -2.490 2019 1.799 1.170 629 -123 506 -1.936 2020 1.801 1.098 703 -96 607 -1.292 2021 1.804 1.027 777 -65 712 -555 2022 1.777 958 819 -29 790 247 2023 1.750 898 851 0 851 1.094 2024 1.722 854 868 0 868 1.942 2025 1.695 810 885 0 885 2.790 2026 1.671 768 903 0 903 3.641 2027 1.674 728 946 0 946 4.519 2028 1.677 694 983 0 983 5.418 2029 1.653 679 973 0 973 6.290 2030 1.627 641 986 0 986 7.159 Kilde: Landsbyggefonden og Socialministeriets beregninger