J.nr. 2005-511-0048    Dato: Til Folketingets Skatteudvalg L     78 - Forslag til Lov om den skattemæssige behandling af gevinst og tab ved afståelse af aktier m.v. (aktieavancebeskatningsloven) . Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.  3   -7 af 1. december 2005 . Kristian Jensen /  Lise Bo Nielsen
Side 2 Spørgsmål 3:   Vil ministeren redegøre for indkomstprofilen for de skatteydere, der vil få en lettelse med forslaget, og for de, der vil opleve en stramning af beskatningen i forhold til de nugældende regler? Svar: Det  er  primært  ophævelsen  af  3 -årsreglen,  som  indebærer  en  lettelse.  Ophævel sen  medfører overgang fra kapitalindkomstbeskatning til den typisk lidt lempeligere aktieindkomstbeskatning ved salg inden 3 års ejertid. Lettel sen tilfalder således navnlig  personer, der handler aktier ofte.   Provenutabet herved  er anslået til 69 mio. kr. årligt. Der  foreligger  ikke  nærmere  oplysninger,  herunder  indkomstoplys  ninger,  om  denne  person- kreds, da aktiegevinster ikke indberettes på  et særskilt felt på selvan   givelsen, men indgår på et felt sammen med andre former for kapitalindkomst. Endvidere medfører de forbedrede tabsfradragsmuligheder for børsnoterede aktier en lem  pelse, i kraft af en udvidet modregningsadgang og dermed også   hurtigere udnyttelse af tabene. Der foreligger heller ikke nærmere oplysninger om denne person  kreds, men det må antages, at det fortrinsvis er personer med mindre beholdninger af børs noterede aktier, der vil have glæde heraf, da personer med større  beholdninger hele tiden har haft muligheden for at realisere avan- cer på andre børsnoterede aktier for at ud  nytte tab. Stramningerne i lovforslaget består i, at skattefriheden for gevinster på små aktie   beholdninger bortfalder. Det vil ramme personer, som efter 1. januar 2006 køber aktier i et begrænset  o   m- fang, således at beholdningen ville være under 100.000 kr.s grænsen,  og som først  ville  sæ lge aktierne efter 3 års ejertid. Det er ikke muligt at identificere denne personkreds nærmere, ej he   l- ler deres indkomstforhold. Spørgsmål 4:   Vil ministeren – definition  af  skattestoppet  fra  2001/2002  – overens med skattestoppet, og hvorfor det ikke er et brud herpå? Svar: Regeringen  har  gennemført  et  skattestop.  Det  står  fast.  Regeringen  har  beskrevet  skatt  e- stoppet i 5 overordnede punkter. De er: - Ingen skat eller afgift må sættes op, - Opkræves skatten eller afgiften med en procentsats sættes procenten ikke op, - Opkræves  skatten  eller  afgiften  med  et  kronebeløb  pr.  enhed  sættes  kronebeløbet ikke op, - Hvis  der  er  tvingende  grunde  til  at  indføre  eller  forhøje  en  skat  eller  afgift  vil  det ske sådan at merprovenuet anvendes til at sænke en anden skat eller afgift. Tilsv   a- rende  kan  mindreprovenuet  ved  en  nedsættelse  af  en  skat  eller  afgift  kompenseres gennem forhøjelser af andre skatter eller afgifter, - Der lægges et loft over det kronebeløb, som boligejere betaler i ejendomsværdiskat. Skattestoppet er et løfte til befolknin gen om beskyttelse mod ubehagelige overraskelser i form af nye skatter. Med skattestoppet kan befolkningen føle sig tryg. Før valget meldte regeringen imidlertid helt klart ud, at skattestoppet skulle for tsætte, og at det samtidig var hensigten at ændre r  eglerne for beskatning af aktier –  herunder reglen om skatte- frihed ved salg af aktier fra små beholdninger. Regeringens hensigt var derfor kendt inden va l-
Side 3 get.  Ophævelsen  af  reglen  om  skattefrihed  ved  salg  af  aktier  fra  små  beholdninger  er  helt  i overensstemmelse med, hvad regeringen havde varslet inden valget. I forbindelse med løftet om at forenkle reglerne om beskatning af aktier blev det også lovet, at aktionærer med eksisterende beholdninger under den skattefri grænse fortsat ville være skattefri ved salg af deres eksisterende små aktiebeholdninger. Dette løfte friholder aktionærer med e k- sisterende  beholdninger  under  beløbsgrænsen  fra  ubehagelige  overraskelser  i  form  af  øgede skatter. Disse skatteydere bevarer deres skattefrihed af de aktier, som de inden lovens ikrafttræ- den har en forventning om at sælge skattefrit efter 3 års ejertid, fordi værdien af beholdningen ligger under beløbsgrænsen. Den tidlige udmelding inden valget og det valgte ikrafttrædelsestidspunkt gør, at skatteyderne er forberedt på d e nye regler og kan indstille sig på den nye situation. Når en skatteyder den 1. januar 2006 eller senere køber en aktie, sker det med kendskab til, at aktien vil være skattepli   g- tig  ved  et  senere  salg.  At  skattereglerne  ville  blive  sådan,  vidste  ska tteyderen  allerede  inden valget. Forslaget om forenklingen af aktiebeskatningen er derfor ikke i strid med skattestoppet. Spørgsmål 5:    Vil ministeren redegøre for, hvorledes det kan betragtes som en forenkling, at der nu – regelsæt   – regler? Svar: Det må bero på en misforståelse, når det anføres, at det eksisterende komplicerede regelsæt v i- dereføres. Det nuværende komplicerede regelsæt forsvinder. Til gengæld indføres der et nyt r e- gelsæt med e  n tilknyttet overgangsregel.   Overgangsreglen  betyder,  at  aktionærer,  der  pr.  den  31.  december  2005  har  en  beholdning  af børsnoterede aktier under 136.600 kr. (273.100 kr. for ægtepar), vil kunne afstå de aktier, der indgår i beholdningen, skattefrit. Ska ttefriheden er betinget af, at aktierne har været ejet i 3 år eller mere. Det, der kræves, er således alene en opgørelse pr. den 31. december 2005, og at der max. 3 år frem i tiden skal holdes øje med ejertiden. Efter min opfattelse er det en klar forenkling, at 100.000 kr.’s reglen og tilknyttede regler, som f.eks. reglen om tildeling af de såkaldte syntetiske indgangsværdier, afskaffes. Spørgsmål  6:      Hvornår  forventer  ministeren,  at  den  sidste  aktie  efter  den  nuværende  b   e- skatningsordning er solgt, så de r alene skal administreres efter den nye ordning? Svar: Det er ikke muligt at give et bud på, hvor længe den i svaret til spørgsmål 5 nævnte overgang s- regel vil have betydning. Overgangsreglen adskiller sig på den led ikke fra de andre overgang s- regler,  der  i  tidens  løb  er  indført  i  tilknytning  til  ændringer  af  aktieavancebeskatningsloven. F.eks. er det heller ikke muligt at give et bud på, hvor længe overgangsreglen fra 1993, hvore   f- ter kursværd  ien pr. 19. maj 1993 kan anvendes som anskaffelsessum i stedet for den faktiske anskaffelsessum, vil have betydning. Der gælder et FIFO  -princip i forhold til overgangsreglen om skattefrihed af små beholdninger af børsnoterede aktier. Hvis en aktionær har aktier i selskab A under overgangsreglen og efter den 1. januar 2006 kø ber flere aktier i selskab A, så anses aktierne under overgangsreglen for solgt først, når der senere sælges ud af denne behol dning.
Side 4 Spørgsmål  7:      Kan  ministeren  bekræfte,  at  skatteydere  kan  udnytte  den  foreslåede  ove   r- gangsordning på flg. 2 måder: (a)  Personer med aktuel beholdning over 100.000 kr.-grænsen kan sælge ud af aktierne (herunder  de  der  giver  tab),  så  beholdningen  31/12 -2005  er  under  136.600  kr.  for enlige og 273.100 kr. for ægtepar og (b)  Personer uden aktier kan købe op til 100.000 kr. -grænsen,   og få den fremtidige g e- vinst skattefrit? Svar: Jeg  kan  bekræfte,  at  alle  skatteydere,  som  pr.  31.  december  2005  har  en  beholdning  af børsnoterede aktier på eller under beløbsgrænsen for små beholdninger har mulighed for at anvende  overgangsordningen  i  lovforslagets  §  44.  Beløbsgrænsen  efter  overgangsreglen udgør 136.600 kr. for enlige og 273.100 kr. for ægtepar. Overgangsordningen går ud på at aktionærer, som den 31. december 2005 har en aktieb e- holdning på eller under beløbsgrænsen, kan sælge aktierne sk attefrit, hvis aktierne på salg s- tidspunktet har været ejet i mindst 3 år. Det er uden betydning for skattefriheden, hvad aktierne stiger til efter 31. december 2005. Det er også uden betydning for skattefriheden, hvo rnår aktierne sælges, når blot aktierne salgstidspunktet har været ejet i mindst 3 år. Personer, der har en børsnoteret aktiebeholdning, der overstiger beløbsgrænsen, kan sælge ud af beholdningen senest 31. december 2005 og derved reducere beholdningens kursværdi pr. 31. december 2005 med henblik på at komme ned under beløbsgrænsen. Når de rest e- rende aktier senere sælges, kan disse personer så anvende overgangsordningen, hvis aktie   r- ne på salg stidspunktet har været ejet i mindst 3 år. Personer, som i dag ikke har aktier, kan tilsvarende anskaffe børsnoterede aktier senest 31. december 2005 med henblik på at anvende overgangsordningen. Det er tilsvarende en b e- tingelse,  at  aktiebeholdningen  pr.  31.  december  2005  har  en  kursværdi  på  eller  under  b   e- løbsgrænsen, og at aktierne på salgstidspunktet h ar været ejet i mindst 3 år.