Arbejdsmarkedsstyrelsen Økonomi og personale Notat Kommunaløkonomiske  konsekvenser  af  lov   om  ændring  af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socia  l- politik –  ”Alle udlændinge, der er eller har været omfattet af introduktionsprogrammet   efter   integrationsloven,   og   som skal  have  hjælp  efte  r  lov  om  aktiv  socialpolitik  eller  lov  om arbejdsløshedsforsikring m.v., skal have deres b eskæftigelse  s- rettede   indsats   fastlagt   i   integrationskontrakten”   (delnotat vedr. LCP punkt nr. 185) I dette notat behandles de kommunaløkonomiske konsekvenser på Bes  kæft  i- gelsesministeriets område af den beskæ   ftigelsesrettede indsats i integrations- kontrakterne. Gældende regler Udlændinge   er de første tre år omfattet af   et integrationsprogram under inte- grationsloven. Efter udløb af den 3 -årige periode uda rbejdes der en status for introduktionsprogrammets gennemføre lse. Hvis en ledig udlænding fortsat er ledig efter den 3-årige periode overgår personen til hjælp efter B eskæftige  l- sesministeriets regler. Nye regler Alle udlændinge, der fremover kommer til Da  nmark, skal indgå en integrat i- onskontrakt, der gælder indtil den enkelte udlænding opnår tidsubegrænset opholdstilladelse. Efter udløbet af den 3 -årige integrationsperiode suppleres kontrakten med en plan for den beskæftigelsesrettede indsats, der skal ivær k- sættes i   den fø lgende periode, hvis pågældende ikke er selvforsørgende. B e- stemmelserne herom gælder for alle udlændinge , der ikke har opnået tid s- ubegrænset opholdstilladelse  , der umiddelbart eller senere efter den 3-årige periode overgår til at modtage  hjælp til   forsø rgelse i regi af Beskæftigelse  s- ministeriet. Økonomisk ad   ministrative konsekvenser af lovforslaget Lovforslaget omfatter to grupper. For det første personer, som kommer til Danmark efter den 1. marts 2006 , hvor loven træder i kraft  , og som omfattes af introduktionsprogrammet. Udarbejdelse af integrationskontrakter for udlændinge, som kommer til Danmark efter 1. marts 2006, hører under Integrationsministeriets område. Der vil således ikke være administrative merudgifter forbundet    med udarbej- delsen af integrationskontrakter for kommunerne i Beskæftigelsesminister  i- ets regi. Under Beskæftigelsesministeriets område skal kommunerne uda   r- bejde status for de personer i gruppen, som efter introduktionsperioden over- 6 8. december 2005 Vores ref. ldr/ppo
2 går til hjælp efter lov om aktiv social politik,    lov om arbejdsløshedsforsi k- ring m.v., når udlændingestyrelsen anm   oder herom. For det andet personer, som opfylder følgende betingelser den 1. marts 2006 er eller har personenværet omfattet af introdukt i- onsprogrammet at personen har endnu ikke har opnåe t tidsubegrænset o  pholdstilla- delse at personen modtager hjælp til forsørgelse på overgang stidspunktet den 1. marts 2006 eller senere Vedrørende denne gruppe medfører lovforslaget på beskæftige lsesområdet en forpligtelse for kommunerne til at: 1.    Udarbejde integrationskontrakt, herunder bilag med erklæ  ring om in- tegration og aktivt medborgerskab 2.    Udarbejde status efter udløb af integrationskontraktperi oden, når u d- lændingestyrelsen anmoder herom 3.    Fastlæggelse af den beskæftigelsesrettede indsats efter lov om en a k- tiv beskæftigelsesindsats Udarbejdelse af integrationskontrakter For så vidt angår starthjælpsmodtagere og revalidender vurderes det, at op- gaven forbundet med udarbejdelse af integrationskontrakter under Beskæft  i- gelsesministeriets område som udgang spunkt vil omfatte 8.4 00 pe rsoner.1 Dette svarer til antallet af udlændinge, der er kommet til Danmark i perioden fra 1. marts 2002 til 31. december 2003, og som efter endt introydelse ikke er overgået til beskæftigelse   , uddannelse eller udvandret. Det er kun denne afgrænsede gruppe, som kommunerne skal u  darbejde inte- grationskontrakt inklusiv bilag for, under Beskæftige  lsesministeriets område. Da forslaget forventes at være fuldt in  dfaset 1. januar 2007 forventes den administrative merbelastning at være afgrænse t til 2006. Bilaget indeholder en erklæring om, at personen vil respektere samfundets grundlæggende værdier, og er identisk med Integrat ionsministeriets. Den administrative merudgift ved udarbejdelse af integrationskontrakter in- klusiv bilag forventes at være   af mindre omfang, da opgaven vurderes i høj grad at kunne løses i ndenfor rammerne af det individuelle kontaktforløb. Opgaven vurderes at udgør e en administrativ merbelastning på antaget  gen- nemsnitligt ½ time pr sag. Kommunale merudgifter som følge a f integrationskontrakter beregnes: Timeprisen for en sagsbehandler * antal timer pr. sag * antal CPR-numre i gruppen 1 Se målgruppenotat af 29. november 2005 for antagelser samt beregning af målgru  ppen
3 244 kr./time (PL 2006) * 0,5 time/ pr. sag * 8.4 00 personer = 1 ,0 mio. kr. Derudover skønnes der at være behov for tolkebistand til 400    kr. pr. påb e- gyndt time i 10 pct. af sagerne. Merudgifterne hertil udgør: 400 kr./time * 8.4 00 * 0,10 = 0, 3 mio. kr. Udarbejdelse af integrationskontrakter skønnes således at udgøre en admin   i- strativ merudgift for kommunerne svarende til en engangskompensation i henhold til DUT-princippet på 1,3 mio. kr. i 2006. Udarbejdelse af status Forslaget medfører forpligtelse for kommunerne til  at udarbejde status for deltagelse i integrationsplanens aktiviteter og tilknytning til arbejdsmarkedet, når Udlændingestyr   elsen anmoder herom i tilknytning til udlændingens a  n- søgning om at opnå tidsub  egrænset ophold  stilladelse. Udlændinge som er ankommet efter 28. februar 2002 er omfattet af forslaget.   Ifølge gældende regler vil der    for Beskæftigelsesm  inisteriets område  fø rst skulle udarbejdes status fra 2008 og frem. For 2008 drejer det sig om cirka 500 personer.2 Udarbejdelsen af status forventes at kunne ske inden for rammerne af det in- dividuelle kontaktforløb  Dog forventes der at vær  e en beskeden administra- tiv merbelastning forbundet med udarbejdelse af status. Opgaven vurderes at udgøre  en administrativ merbelastning på  gennemsnitligt 15 minutter pr sag til 244 kr./time. Kommunale merudgifter ved udarbejdelse af status beregnes: Timeprisen for en sagsbehandler * antal timer pr. sag * antal CPR-numre i gruppen 2 Forslaget berører udlændinge ankommet efter d   en 28. februar 2002, da det er lagt til grund, at de som er ankommet før det tidspunkt har fået tidsubegrænset opholdstilladelse. Det ant a- ges at 10 pct. af de berørte vil søge om tidsubegræ nset opholdstilladelse efter den gældende 5 års regel. Ifølge oplys  ninger fra Integrationsministeriet vil der i praksis være tale om, at udlændingene har været i Danmark i 6 år, da de berørte først efter tre års introduktionspr o- gram overgår til beskæftigelse. I forlængelse heraf er det påkrævet, at de på ansøgningstid s- punktet for tidsubegrænset opholdstilladelse skal have været i sammenhæ ngende beskæft  i- gelse i de seneste tre år.  For den resterende del antages, at de vil søge om tidsubegrænset opholdstilladelse efter 7 år. Ovenstående antagelser er bl.a. bas  eret på Udlændi   ngestyrelsens erfaringer om, at udlændinge vil søge om tidsubegrænset opholdstilladelse, så snart loven gør det muligt.  Det antages endvidere, at antal berørte personer vil stabiliseres fra 201 1 og frem på 2.100 baseret på Integrationsministeriets skøn (FF   L06) over antal udlændinge, der vil søge om tidsubegrænset opholdstilladelse    Kilde: Integrationsministeriet
4 Skønnede årlige merudgifter: Årstal 2006 2007 2008 2009 Antal personer 0 0 500 4.900 Merudgift (mio. kr.) 0 0 0,0 0,3 Udarbejdelse af status på integrationskontrakter skønnes således at udgøre en meget lille administrativ merbelastning for kommunerne i 2008 samt en merbelastning på  0,3 mio. kr. i 2009. Det skal bemærkes, iske merudgifter vurderes at udgøre 0,1 mio. kr. fra 201 1 og frem, som følge af, at antallet af berørte personer vil stabilise res på 2.100 1 og frem. Fastlægge  lse af den beskæftigelsesrettede indsats Lovforslaget indebærer en forpligtelse for kommunerne til at   fastlægge den beskæftigelsesrettede indsats   efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats i i  n- tegrationskontrakten. Det vurderes , at udfyldelse af integrationskontrakten med den beskæftige  l- sesrettede indsats er et led i det individuelle kontaktforløb og  er tilrettelagt efter reglerne om jobplan mv. Jobplanen bliver derved en integreret del af in- tegrationskontrakten. Indsatsen er som udgangspunkt ikke forskellig fra det kommunerne i dag skal gøre .Opgaven   vurderes derfor ikke at indebære a ministrative meromkostninger for kommunerne. Samlede økonomisk -administrative konsekvenser Beskæftigelsesministeriet vurderer, a  t lovforslaget medfører en administr ativ merudgift, der kan give anledning til en DUT-kompensation på  1,3 mio. kr. i 2006 og 0,3     mio. kr. i 2009. I nedenstående tabel 1 ses en oversigt over de samlede kommunaløkonom  i- ske konsekvenser. Tabel 1: Samlede økonomiske konsekvenser for kommunerne. Mio. kr. (2006 PL) 2006 2007 2008 2009 Kommuner 1,3 - 0,0 0,3 Amter - - - -