Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2004-05 (2. samling)
2638 - Økofin
Offentligt
1453344_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6141/05 (Presse 21)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2638. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 17. februar 2005
Formand
Jean-Claude JUNCKER
Luxembourgs premierminister, ministre d'Etat og finansmini-
ster
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
6141/05 (Presse 21)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453344_0002.png
17.II.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet pålagde
Grækenland
at rette op på sit uforholdsmæssigt store underskud til opfølgning af de
henstillinger, landet allerede har fået. Det er første gang, en medlemsstat får stillet et ultimatum
under proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud (traktatens artikel 104,
stk. 9).
Rådet fortsatte også drøftelserne om revisionen af
stabilitets- og vækstpagten
og bekræftede, at det
fortsat stiler efter at nå til politisk enighed inden Det Europæiske Råds forårsmøde. Det udtalte sig
om endnu en række medlemsstaters
stabilitets- og konvergensprogrammer
(en første række landes
programmer blev vedtaget i sidste måned) og vedtog konklusioner, hvori det giver udtryk for sin
tilfredshed over, at Kommissionen snart vil forelægge lovforslag om
finansielle statistikker.
Med henblik på Det Europæiske Råds forårsmøde gennemgik Rådet desuden en rapport fra Kom-
missionen om midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien
for økonomiske reformer
og vedtog kon-
klusioner om iværksættelsen af de overordnede
økonomiske politikker.
Blandt afgørelserne truffet uden debat, har Rådet fornyet sanktionerne mod
Zimbabwe,
indtil par-
lamentsvalget i næste måned er afviklet, og det har vedtaget en forordning med henblik på at lette
handelen mellem den nordlig og sydlige del af
Cypern,
et direktiv om forbedring af beskatnings-
ordningen ved
fusion,
samt en fælles holdning om
kontrol med likvide midler
for bedre at bekæmpe
finansieringen af terrorisme.
6141/05 (Presse 21)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453344_0003.png
17.II.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN .......................................................................................... 7
Stabilitets- og konvergens programmer: Belgien, Danmark, Estland, Frankrig, Tyskland,
Irland, Italien, Malta, Polen, Slovakiet og Finland.................................................................. 7
Proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud: Grækenland ...................... 7
Finansielle statistikker - Rådets konklusioner ......................................................................... 8
REVISION AF STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN ............................................................... 10
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE.......................................... 11
Overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker - Rådets konklusioner .................. 11
Lissabon-strategien for økonomiske reform.......................................................................... 13
DEN FINANSIELLE RAMME 2007-2013................................................................................... 14
FLODBØLGEN I SYDØSTASIEN - VURDERING AF BEHOVENE......................................... 15
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
BESKATNING
Beskatningsordninger ved fusion* ...................................................................................................................16
Fritagelse for klimaændringsafgift - Det Forenede Kongerige...........................................................................16
FORBINDELSERNE UDADTIL
Zimbabwe - Demokrati og menneskerettigheder - Restriktive foranstaltninger..................................................17
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6141/05 (Presse 21)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.II.2005
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Politimissioner - Det vestlige Balkan - Bidragyderkomité.................................................................................17
UDVIDELSE
Cypern - Varer og personer, der passerer den "grønne linje"* ...........................................................................17
Strukturfonde - Forberedelse af kandidatlandene -
Rådets konklusioner............................................................18
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Informations- og kommunikationsteknologi -
Rådets konklusioner
...................................................................19
REGIONALPOLITIK
Interregionalt samarbejde -
Rådets konklusioner...............................................................................................21
DET INDRE MARKED
Kontrol med likvide midler*- Bekæmpelse af finansieringen af terrorisme .......................................................22
EF-EFTA fælles forsendelsesprocedure - EU's udvidelse..................................................................................23
FISKERI
Fiskeriaftale med Madagaskar..........................................................................................................................23
Forbud mod at anvende trawl i polske farvande................................................................................................23
MILJØ
Adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet - Århus-konventionen*................................................24
BESKIKKELSER
Regionsudvalget..............................................................................................................................................24
Præsident for EU's Kontor for Harmonisering i det Indre Marked (Varemærker og Design) ..............................24
Direktør for Centret for Virksomhedsudvikling - AVS-EU...............................................................................24
ÅBENHED
Aktindsigt i Rådets dokumenter .......................................................................................................................25
AFGØRELSER TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Antidumping ...................................................................................................................................................25
6141/05 (Presse 21)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453344_0005.png
17.II.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Den Tjekkiske Republik:
Zdenek HRUBY
Danmark:
Claus GRUBE
Tyskland:
Hans EICHEL
Estland:
Taavi VESKIMÄGI
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Hervé GAYMARD
Irland:
Brian COWEN
Italien:
Domenico SINISCALCO
Cypern:
Iacovos N. KERAVNOS
Letland:
Oskars SPURDZIŅŠ
Litauen:
Algirdas BUTKEVIČIUS
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
Tibor DRASKOVICS
Malta:
Lawrence GONZI
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Polen:
Mirosław GRONICKI
Portugal:
António BAGÃO FELIX
Slovenien:
Andrej BAJUK
Vicepremierminister og finansminister
Vicefinansminister
Fast repræsentant
Forbundsfinansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og finansmi-
nister
Økonomi-, finans- og industriminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt sportsmini-
ster
Finansminister
Premierminister og finansminister
Viceministerpræsident, finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister og minister for offentlig forvaltning
Finansminister
6141/05 (Presse 21)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453344_0006.png
17.II.2005
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Finland:
Antti KALLIOMÄKI
Sverige:
Pär NUDER
Det Forenede Kongerige:
John GRANT
Vicepremierminister og finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
Dalia GRYBAUSKAITE
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Pierre VAN DER HAEGEN
Philippe MAYSTADT
Caio KOCH-WESER
Jan Willem OOSTERWIJK
Generaldirektør for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
6141/05 (Presse 21)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453344_0007.png
17.II.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN
Stabilitets- og konvergens programmer: Belgien, Danmark, Estland, Frankrig, Tyskland,
Irland, Italien, Malta, Polen, Slovakiet og Finland
Rådet vedtog udtalelser om de stabilitets- og konvergensprogrammer, som Belgien, Danmark,
Estland, Frankrig, Tyskland, Irland, Italien, Malta, Polen, Slovakiet og Finland har udarbejdet for
2005 (6493/05,
6494/05, 6497/05+COR 1, 6495/05, 6496/05, 6498/05, 6499/05, 6500/05, 6501/05,
6502/05 og 6503/05).
En første række af programmer udarbejdet af Den Tjekkiske Republik, Luxembourg, Nederlandene,
Østrig og Sverige blev godkendt på samlingen den 18. januar.
Proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud: Grækenland
Rådet vedtog en afgørelse i henhold til traktatens artikel 104, stk. 9, hvori det anbefaler foranstalt-
ninger, som Grækenland kan benytte for at rette op på sit uforholdsmæssigt store underskud. I er-
kendelse af, at de budgettilpasninger, der er nødvendige for at korrigere situationen fuldt ud i 2005,
kan vise sig at have økonomiske omkostninger, besluttede Rådet at udsætte fristen, der var sat til
2005 i dets sidste anbefaling i juli, til 2006.
Det noterede med tilfredshed de græske myndigheders tilsagn om at fortsætte deres finanspolitiske
konsolideringsindsats og i særdeleshed at gennemføre 2005-budgettet med fast hånd, som godkendt
af det græske parlament. Det noterede i øvrigt med tilfredshed, at den græske regering også har gi-
vet tilsagn om at korrigere det uforholdsmæssigt store underskud inden 2006 og at fortsætte den fi-
nanspolitiske konsolidering for på mellemlang sigt at opfylde målsætningen om tæt på balance eller
overskud.
Rådet gav udtryk for tilfredshed over, at de græske myndigheder hurtigst muligt og senest den
21. marts 2005 vil forelægge et ajourført stabilitetsprogram, hvori de gør rede for de finanspolitiske
foranstaltninger, der skal gennemføres på kort til mellemlang sigt. Kommissionen og Rådet vil gen-
nemgå programmet for at vurdere om foranstaltningerne er overholdt i henhold til stabilitets- og
vækstpagten.
Rådet vedtog i juli 2004 en beslutning, hvori det konstaterede, at Grækenland havde et offentligt
underskud, der oversteg den referenceværdi på 3% af bruttonationalindkomsten, som er fastsat i
traktaten. I en henstilling, som blev vedtaget samtidigt, bad Rådet de græske myndigheder om at
rette op på situationen med uforholdsmæssigt store underskud senest i 2005 og forlangte, at der blev
truffet foranstaltninger med henblik herpå inden den 5. november 2004.
6141/05 (Presse 21)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.II.2005
Rådet gik over til den næste etape i proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud den
18. januar, hvor det vedtog en beslutning, jf. traktatens artikel 104, stk. 8, hvori det konstaterer, at
Grækenland ikke har truffet virkningsfulde foranstaltninger til opfølgning af henstillingen.
Finansielle statistikker - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Ved flere lejligheder gennem de seneste måneder har Økofin-ministrene understreget, at pålidelige
og rettidige statistikker er grundlaget for udformningen af den økonomiske politik og det multilate-
rale tilsyn og en absolut betingelse for en effektiv beslutningstagning i Rådet. I overensstemmelse
med sine hensigter, som udtrykt på tidligere samlinger besluttede Rådet derfor den 7. decem-
ber 2004, at det i begyndelsen af 2005 ville vende tilbage til spørgsmålet om, hvordan governance
kan forbedres i EF's statistiske system.
Rådet ser derfor med tilfredshed på Kommissionens meddelelse om en europæisk strategi for
governance i forbindelse med finansielle statistikker, der blev vedtaget den 22. december 2004, og
som fastslår tre indsatsområder: opbygning af de retlige rammer, forbedring af den operationelle
kapacitet i Kommissionens relevante tjenestegren, dvs. Eurostat og Generaldirektoratet for Økono-
miske og Finansielle Anliggender (GD ECFIN), og udarbejdelse af europæiske standarder for de
nationale statistiske kontorers uafhængighed med henblik på gennemførelsen af deres kommissori-
um. Kommissionen har til hensigt at fremsætte forslag på ovennævnte områder.
Økofin-Rådet understreger, at følgende principper bør ligge til grund for de fremtidige drøftelser
om disse spørgsmål:
·
Hovedsagen er fortsat at sikre en hensigtsmæssig praksis og passende ressourcer og kapaciteter
med henblik på udarbejdelse af statistikker af høj kvalitet på nationalt plan. Det er medlemssta-
ternes ansvar at sikre, at deres nationale statistiske kontorer har tilstrækkelige ressourcer til at
kunne fungere effektivt. Kapaciteten kan øges yderligere ved, at der i højere grad sættes fokus på
udveksling af bedste praksis via peer reviews. Rådet ser med tilfredshed på det igangværende ar-
bejde med en adfærdskodeks for europæiske standarder for de statistiske myndigheder. Disse
standarder skulle give klare og praktiske retningslinjer med hensyn til sikring af de nationale sta-
tistiske kontorers og Eurostats uafhængighed, integritet og ansvarlighed, når det drejer sig om at
udarbejde og formidle statistikker.
6141/05 (Presse 21)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.II.2005
·
De nationale statistiske kontorers kapacitet til at overholde høje statistiske standarder afhænger
primært af evnen til at prioritere den byrde, som EU's statistiske krav betyder for myndigheder-
ne. En prioritering i den forbindelse skal også bidrage til at reducere den byrde, lovgivningen på-
lægger de oplysningspligtige. Derfor og i overensstemmelse med Økofin-Rådets konklusioner af
2. juni 2004 ser ministrene frem til i juni 2005 at drøfte forslag fra Det Økonomiske og Finan-
sielle Udvalg (EFC) om nyovervejelse af de statistiske prioriteter.
·
Rådet anerkender behovet for at øge kapaciteten hos Kommissionens relevante tjenestegrene for
at styrke Kommissionens rolle i forbindelse med multilateral finanspolitisk overvågning. Dette er
primært et spørgsmål om en mere effektiv fordeling af ressourcerne på Kommissionens budget.
·
Rådet anerkender, at oplysningerne om de offentlige finanser generelt er af høj kvalitet, men
vedgår, at Eurostat bør være bedre i stand til at analysere kvaliteten af de indberettede oplysnin-
ger om de offentlige finanser. Tilsynet bør kunne gøre brug af alle offentlige regnskaber, så snart
de foreligger.
·
Endelig bør omfanget af Eurostats øgede beføjelser samt omfanget af tilsynet med statistiske
standarder i henhold til den nye adfærdskodeks finde den rigtige balance mellem udbyttet i form
af forbedret statistisk kvalitet og omkostningerne i form af øgede administrative byrder på EU-
plan og på nationalt plan.
·
Eurostats uafhængighed i forbindelse med gennemførelsen af dens kommissorium bør øges og
formelt fastslås for at klarlægge den interne statistiske governance i Kommissionens relevante
tjenestegrene.
·
Det er afgørende, at Eurostat/Kommissionens tjenestegrene omgående underretter EFC og Rådet,
hvis der opstår større statistiske problemer.
Disse forbedringer i statistikkerne vil være i tråd med de igangværende drøftelser om bedre
governance inden for stabilitets- og vækstpagten."
6141/05 (Presse 21)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453344_0010.png
17.II.2005
REVISION AF STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN
Rådet havde en orienterende drøftelse om samtlige de punkter, der tages op i forbindelse med revi-
sionen af stabilitets- og vækstpagten for så vidt angår en bedre forvaltning af pagten og en forbed-
ring af den præventive del og af iværksættelsen af proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt
store underskud (pagtens berigtigende del).
Formandskabet vil forelægge et forslag, som vil gøre det muligt for Rådet, på samlingen den
8. marts 2005, at nå til politisk enighed, som derefter kan forelægges for Det Europæiske Råd den
22.-23. marts i form af en rapport.
Revisionen af de regler, der finder anvendelse på medlemsstaternes budgetter foretages i lyset af en
meddelelse udsendt af Kommissionen i september, der vurderer pagtens rolle efter fem års virke.
Revisionen af pagten er en opfølgning af Domstolens dom af 13. juli i sag C-27/04 (Kommissionen
mod Rådet), der præciserede Kommissionens og Rådets respektive roller med hensyn til anvendel-
sen heraf.
Revisionen blev indledt på samlingen den 16. november 2004 og har allerede været genstand for en
orienterende drøftelse i Rådet den 18. januar.
6141/05 (Presse 21)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453344_0011.png
17.II.2005
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE
Overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker - Rådets konklusioner
Rådet vedtog nedenstående konklusioner og havde en orienterende drøftelse om de centrale
spørgsmål.
Rådet skal godkende en note vedrørende nøglespørgsmålene på samlingen den 8. marts med henblik
på forelæggelsen heraf på Det Europæiske Råds forårsmøde den 22.-23. marts.
"Rådet udtrykker tilfredshed med Kommissionens anden rapport om gennemførelsen af de overord-
nede retningslinjer for de økonomiske politikker for 2003-05. Rapporten giver en omfattende be-
skrivelse af de fremskridt, der er gjort siden de oprindelige retningslinjer blev vedtaget i juni 2003
(og opdateret i juli 2004). Rådet noterer sig med tilfredshed på det øgede fokus på politiske foran-
staltninger set i forhold til den store vægt, der blev lagt på politiske hensigter i sidste års gennemfø-
relsesrapport. Rådet erkender desuden, at vurderingen af de nye medlemsstater er mere usikker, for-
di disse kun har haft begrænset tid til at reagere på de landespecifikke udfordringer, der er omhand-
let i 2004-opdateringen af de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker.
Vurderingen i anden gennemførelsesrapport er stort set i overensstemmelse med nøglebudskaberne
i den årsrapport om strukturreformer, som Udvalget for Økonomisk Politik har udarbejdet for 2005,
og som Rådet godkendte den 18. januar 2005. I begge rapporter understreges det igen, at der er gjort
fremskridt på en række områder - f.eks. har Belgien, Danmark, Irland, Nederlandene, Finland og
Det Forenede Kongerige gennemført en relativt god opfølgning af de landespecifikke anbefalinger;
men det nuværende reformtempo er utilstrækkeligt til at nå Lissabon-målene rettidigt. I lighed med
årsrapporten om strukturreformer peger Kommissionens gennemførelsesrapport klart på svagheder
og områder, hvor der ikke er gjort fremskridt, og giver dermed et vigtig input til den forestående
midtvejsevaluering af Lissabon-strategien.
Drøftelserne af rapporten om gennemførelsen af de overordnede retningslinjer for de økonomiske
politikker viste, at ministrene er fuldstændigt enige om, at det er nødvendigt med makroøkonomiske
politikker, der understøtter stabilitet og vækst, for at der kan opnås fuldt udbytte af strukturrefor-
merne for så vidt angår vækst og beskæftigelse. Vellykkede strukturreformer øger effektiviteten af
de makroøkonomiske politikker og sikrer derved vedvarende vækst og de offentlige finansers bære-
dygtighed og kvalitet på lang sigt.
6141/05 (Presse 21)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.II.2005
Ministrene fremhævede desuden følgende elementer, der er centrale for Lissabon-strategiens mål
om at øge Europas vækstpotentiale:
·
Øget produktivitet.
Rådet noterede sig, at der kun er tale om en moderat forbedring, og at EU's
budgetstilling samlet set ikke er forbedret. Dette skyldes bl.a. den høje eurokurs, stigningen i
oliepriserne samt forskelle mellem inflationsraterne og lønudviklingen i euroområdet. Rådet un-
derstregede igen nødvendigheden af at tilvejebringe eller opretholde sunde budgetstillinger, hvil-
ket udgør den væsentligste betingelse for makroøkonomiske rammer, der understøtter vækst og
stabilitet. Det noterede sig med tilfredshed de fremskridt, der er gjort på specifikke områder, der
er af afgørende betydning for at øge EU's vækstpotentiale. I denne forbindelse kan nævnes de
gode fremskridt, der er gjort med hensyn til udarbejdelse af regler for mere effektive kapitalmar-
keder, forbedring af det generelle erhvervsmiljø og forbedring af konkurrencepolitikkernes ef-
fektivitet. Rådet var imidlertid betænkelig ved de skuffende resultater med hensyn til gennemfø-
relsen i national lovgivning af direktiver om det indre marked og det store antal overtrædelsessa-
ger. EU har fortsat et efterslæb i forhold til USA med hensyn til overgangen til en videnbaseret
økonomi. Det nuværende reformtempo inden for forskning, innovation, uddannelse og erhvervs-
uddannelsessystemer er for lavt til at nå målene fra Lissabon og Barcelona.
·
Øget beskæftigelse.
Rådet noterer sig, at der er gjort fremskridt med hensyn til at gøre de euro-
pæiske arbejdsmarkeder mere effektive, men understreger på ny, at det er betænkeligt, at tempo-
et er utilstrækkeligt til at nå beskæftigelsesmålene (måske lige bortset fra målet for kvinders be-
skæftigelsesfrekvens). For så vidt angår medlemsstaterne ser Rådet med tilfredshed på de foran-
staltninger, der er vedtaget i Tyskland i 2004, og de gode fremskridt der er gjort i Danmark, Ir-
land, Nederlandene og Østrig. Foranstaltningerne har generelt fokuseret på skattenedsættelser,
strategier for livslang læring eller aktive arbejdsmarkedspolitikker. De fleste medlemsstater har i
2003 og/eller 2004 truffet foranstaltninger med henblik på, at det skal kunne betale sig at arbej-
de: arbejdsrelaterede skattelettelser er blevet større eller de marginale skattesatser i den lavere
ende er reduceret. I visse lande (Den Tjekkiske Republik, Danmark, Tyskland, Frankrig og Ne-
derlandene) er der gennemført reformer af dagpengesystemet. Rådet noterer sig, at der kun er ta-
get få initiativer, der vedrører lønforhandling eller lovgivning om beskæftigelsesbeskyttelse."
6141/05 (Presse 21)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.II.2005
Lissabon-strategien for økonomiske reformer
Rådet havde en orienterende drøftelse om Kommissionens rapport om midtvejsrevisionen af strate-
gien for økonomiske reformer, der blev opstillet i Lissabon i marts 2000.
Rådet ønsker at give Lissabon-processen ny fremdrift ved at styrke de europæiske økonomiers kon-
kurrenceevne gennem en strategi, der fokuserer på de økonomiske, sociale og miljømæssige dimen-
sioner.
Det vil den 8. marts skulle forberede Det Europæiske Råds drøftelser af midtvejsrevisionen af pro-
cessen med henblik på mødet den 22.-23. marts.
6141/05 (Presse 21)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453344_0014.png
17.II.2005
DEN FINANSIELLE RAMME 2007-2013
Rådet noterede sig, hvor langt man er kommet med forberedelserne af den finansielle ramme for
EU's budget 2007-2013, og blev af formandskabet orienteret om, hvordan dette agter at gå videre
med arbejdet. Rådet vil vende tilbage til spørgsmålet på samlingen den 8. marts.
Det er formandskabets mål - i overensstemmelse med tidsrammen fastlagt i
R
ådets flerårige strate-
giske program - at give Det Europæiske Råd mulighed for at nå til politisk enighed vedrørende den
nye finansielle ramme på mødet den 16.-17. juni.
Rådet vil i sin sammensætning "almindelige anliggender" være ansvarlig for tilrettelæggelsen af
arbejdet med dette spørgsmål, men arbejdet i Rådet (økonomi og finans) vil naturligvis blive betrag-
tet som værende af særlig interesse. De Faste Repræsentanters Komité vil få ansvaret for at forbere-
de drøftelserne i Rådet og vil i denne forbindelse blive bistået af gruppen "Formandskabets Ven-
ner".
Fra marts vil drøftelserne fokusere på forberedelsen af den enighed, der skal opnås på Det Europæi-
ske Råd i juni. Ved at følge en fremgangsmåde, som med held har været anvendt under drøftelserne
vedrørende de tidligere finansielle rammer, agter formandskabet at udfylde "forhandlingsrammen"
hen ad vejen, for således at afspejle resultatet af arbejdet.
6141/05 (Presse 21)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453344_0015.png
17.II.2005
FLODBØLGEN I SYDØSTASIEN - VURDERING AF BEHOVENE
Under frokosten gav Kommissionen og Den Europæiske Investeringsbank ministrene en redegørel-
se for den foreløbige vurdering af behovet for genopbygning af de områder i Sydøstasien, der blev
ramt af jordskælv og flodbølge den 26. december 2004, med henblik på eventuel oprettelse af en
EIB-finansieringsfacilitet.
På samlingen den 31. januar 2005 godkendte Rådet en handlingsplan, der skal danne rammen om
alle de initiativer, som EU og medlemsstaterne har iværksat eller agter at iværksætte efter jordskæl-
vet og flodbølgen: tilvejebringelse af finansielle midler, styrkelse af indsatsen på stedet, genopbyg-
ning og ledsageforanstaltninger på mellemlang sigt, styrkelse af EU's reaktionskapacitet og fore-
byggelse. Dette var en opfølgning af den ekstraordinære samling i Rådet den 7. januar 2005 og
Kommissionens vedtagelse af en meddelelse.
EU og medlemsstaterne har efter katastrofen foreslået i alt 1,5 mia. EUR i offentlig støtte. Efter en
"trilog" med Europa-Parlamentet og Kommissionen den 12. januar gav Rådet sin tilslutning til, at
der mobiliseres 100 mio. EUR i humanitær bistand. På lang og mellemlang sigt bør Kommissionen
forelægge et forslag om finansiering i størrelsesordenen 350 mio. EUR.
***
Under frokosten drøftede ministrene opfølgningen af Domstolens domme på beskatningsområdet og
de seneste drøftelser i G7 om eftergivelse af udviklingslandenes gæld. De drøftede også beskatning
inden for luftfartsområdet.
Se ovenfor for så vidt angår vurderingen af behovene i de områder, der blev ramt af flodbølgen i
Sydøstasien.
6141/05 (Presse 21)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453344_0016.png
17.II.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
BESKATNING
Beskatningsordninger ved fusion*
Rådet vedtog et direktiv om forbedring af ordningen for selskabsbeskatning ved fusion, spaltning,
tilførsel af aktiver og ombytning af aktier i forskellige medlemsstater, idet det bekræftede den enig-
hed, der blev opnået på samlingen den 7. december 2004
(16276/7/04 + 6000/05).Formålet
med
direktivet er at bidrage til at fjerne hindringerne for det indre markeds funktion ved at ændre direk-
tiv 90/434/EØF om EU's fælles beskatningsordning.
Nye bestemmelser i direktivudkastet vedrører:
·
udvidelse af anvendelsesområdet til at omfatte de former for spaltning, hvor det selskab, der
overfører grene af virksomheden, ikke opløses
·
udvidelse af anvendelsesområdet til at omfatte virksomheder , som gennemfører grænseoverskri-
dende aktiviteter i Fællesskabet
·
tilføjelse af europæiske aktieselskaber (Societas
Europaea
eller SE) og andelsselskaber (SCE) på
listen over europæiske selskaber, der er omfattet af direktivet
·
mulighed for medlemsstaterne for ikke at anvende direktivets bestemmelser i forbindelse med
beskatning af visse selskabsskattepligtiges direkte eller indirekte selskabsdeltagere
·
personer med interesser i selskabsdeltageren beskattes ikke i forbindelse med omstruktureringer
·
præcisering af anvendelsen af reglerne på transaktioner vedrørende omstilling af grene i en virk-
somhed til datterselskaber
·
ændring af definitionen af ombytning af aktier
·
ændring af anvendelsesområdet for en bestemmelse, der skal forhindre skatteundgåelse og skat-
teunddragelse.
Fritagelse for klimaændringsafgift - Det Forenede Kongerige
Rådet vedtog en beslutning om bemyndigelse af Det Forenede Kongerige til indtil udgangen af
2009 at fritage fast brændsel af lav værdi for klimaændringsafgift
(5663/05).
6141/05 (Presse 21)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453344_0017.png
17.II.2005
FORBINDELSERNE UDADTIL
Zimbabwe - Demokrati og menneskerettigheder - Restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en afgørelse om forlængelse af perioden for anvendelse af restriktive foranstaltninger
vedrørende finansiel støtte til Zimbabwe
(6123/05).
Rådet konstaterede således, at de demokratiske principper ikke overholdes i Zimbabwe, og at rege-
ringen ikke har gjort fremskridt på de fem områder, der er anført i Rådets afgørelse 2002/148/EF:
ophør af politisk motiverede voldshandlinger, frie og retfærdige valg, mediefrihed, domstolenes
uafhængighed samt indstilling af ulovlige besættelser af landbrugsbedrifter.
Beslutningen vil blive taget op til fornyet behandling på grundlag af parlamentsvalget i Zimbabwe,
der skal finde sted i næste måned, da det er EU's opfattelse, at afholdelse af frie og retfærdige valg
vil gøre det lettere at fortsætte en dialog på basis af AVS-EF-partnerskabsaftalen og at genoptage
alle samarbejdsinstrumenterne.
DEN EUROPÆISKE SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Politimissioner - Det vestlige Balkan - Bidragyderkomité
Rådet vedtog to fælles aktioner om bemyndigelse af Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komité
til at træffe relevante afgørelser om nedsættelse af en bidragyderkomité for EU's politimissioner i
hhv. Bosnien og Hercegovina (EUPM) og i Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
(EUPOL/Maxima)
(5252/05 + 5253/05).
UDVIDELSE
Cypern - Varer og personer, der passerer den "grønne linje"*
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 866/2004 om særlige regler vedrø-
rende varer, tjenesteydelser og personer, der passerer linjen ("den grønne linje") mellem de områder
af Republikken Cypern, hvor regeringen for Republikken Cypern ikke udøver faktisk kontrol, og de
områder, hvor regeringen for Republikken Cypern udøver faktisk kontrol
(6236/05 + 6290/05).
6141/05 (Presse 21)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.II.2005
De ændringer, forordningen indfører, har til formål at lette handelen mellem områderne på hver sin
side af den grønne linje og bidrage til øens integration. De vedrører primært:
·
en procedure, hvorefter visse varer, som omfattet af eksportrestitutioner eller interventionsforan-
staltninger og derfor i øjeblikket ikke indgår i den særlige ordning i linje-forordningen, kan ind-
rømmes privilegeret behandling efter afgørelse truffet af den relevante forvaltningskomité som
led i den fælles landbrugspolitik
·
en procedure, hvorefter levende dyr og animalske produkter kan transporteres over den grønne
linje på visse betingelser
·
en forhøjelse af rejsendes afgiftsfri indførsel både med hensyn til værdi og mængde.
Strukturfonde - Forberedelse af kandidatlandene -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet har gennemgået særberetningen om Phare-programmet anvendt som støtte til at forberede
kandidatlandene på at forvalte strukturfondene og noteret sig Rettens bemærkninger og anbefalinger
samt Kommissionens svar.
Rådet er enig med retten i, at Kommissionen bør have ros for, at den allerede i 1998 begyndte at
bruge Phare-programmet til at bistå kandidatlandene med at forvalte strukturfondene, idet den gjor-
de dette til et af de prioriterede mål for Phare. Samtidig noterer Rådet sig også, at Phare-
programmet efter rettens vurdering på dette område har haft en mere begrænset effekt end oprinde-
ligt planlagt i den pågældende periode, idet det anerkender, at den oprindelige tidsramme for at op-
fylde målene blev komprimeret på grund af den hurtige acceleration i tiltrædelsesforhandlingerne.
Rådet noterer sig med interesse rettens anbefalinger med hensyn til, hvordan de konstaterede mang-
ler kan afhjælpes.
Rådet noterer sig med tilfredshed, at der allerede synes at være taget hensyn til indvundne erfarin-
ger, og at Kommissionen har foretaget en vellykket udmøntning af mange af rettens anbefalinger. I
den forbindelse noterer Rådet sig især med tilfredshed de reviderede Phare-retningslinjer, den revi-
derede programmeringsvejledning for 2004 og de udvidede decentrale forvaltningskøreplaner
(EDIS) for Bulgarien og Rumænien. Rådet ser også med tilfredshed på Kommissionens fortsatte og
igangværende støtte til de nye medlemsstater med henblik på en effektiv forvaltning af program-
merne.
Rådet understreger betydningen af at styrke institutionsopbygning med henblik på forvaltningen af
strukturfondene. Rådet ser med tilfredshed på Kommissionens igangværende foranstaltninger i den
forbindelse og noterer sig betydningen af fortsat at styrke og yderligere at konsolidere passende in-
stitutionelle rammer på nationalt plan, når det er muligt, ved at bygge på allerede indvundne erfa-
ringer."
6141/05 (Presse 21)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453344_0019.png
17.II.2005
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Informations- og kommunikationsteknologi -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"EU anerkender nødvendigheden af at indtage en positiv og dynamisk holdning til spørgsmålet om
finansiering af informations- og kommunikationsteknologi (IKT) med henblik på udvikling som
svar på de legitime bekymringer over den digitale kløft, som udviklingslandene har givet udtryk for.
EU lægger stor vægt på solidaritet i et globalt og inklusivt informationssamfund, idet det mener, at
markedskræfterne alene i visse tilfælde ikke kan imødekomme behovene for udvikling.
Det generelle mål for EU's udviklingspolitik er at nedbringe og i videst muligt omfang udrydde fat-
tigdom. I den forbindelse har EU påtaget sig at behandle spørgsmålene i forbindelse med den digita-
le kløft og udnytte IKT'ernes potentiale som værktøj for udviklingspolitikkerne og et vigtigt middel
for gennemførelsen af årtusindudviklingsmålene.
IKT'er er ikke et mål i sig selv, men et værktøj til at nå udviklingsmålene. Derfor skal de ikke be-
tragtes for sig selv som et særskilt politisk mål, men integreres snævert i målene og de grundlæg-
gende udviklingsprojekter i de prioriterede sektorer som f.eks. uddannelse, sundhed og offentlig
forvaltning, krisehåndtering og katastrofeforebyggelse.
EU ser med tilfredshed på rapporten fra Taskforcen om Finansielle Mekanismer (TFFM), der blev
offentliggjort den 22. december 2004, og som indeholder nyttige oplysninger og en fuld oversigt
over alle finansieringskanaler og viser et dynamisk og foranderligt billede. Rapporten viser de man-
ge forskellige behov og de betydelige finansieringsbeløb, der allerede er til rådighed for IKT'er.
Den viser også, at den digitale kløft ikke kan afhjælpes med et enkelt instrument. For at mobilisere
menneskelige, finansielle og teknologiske ressourcer er det nødvendigt med en mere integreret til-
gang, der skal være fuldt integreret i modtagerlandenes udviklingspolitikker.
I lyset af denne rapport mener EU, at en ny FN-fond ikke vil være et effektivt instrument til at løse
problemet med den digitale kløft.
6141/05 (Presse 21)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.II.2005
Opbygning af IKT-infrastrukturer er en nødvendig betingelse for udvikling af applikationerne. De-
res finansiering kan som oftest sikres af private investorer, hvilket forudsætter, at der lægges særlig
vægt på at skabe et skabe et retligt og lovgivningsmæssigt klima, der er gunstigt for investeringer.
For at finansiere politikker for universel adgang kan offentlige ressourcer endvidere vise sig nød-
vendige, f.eks. i de mindst udviklede udviklingslande. Dette gælder navnlig, når den private sektors
investeringer ikke giver tilstrækkelige resultater, men udvikling af IKT'er fortsat er socio-
økonomisk ønskelig. Ud over en forbedring og udbygning af telekommunikationsinfrastrukturen
bør der lægges særlig vægt på en gennemsigtig og stabil retlig og lovgivningsmæssig ramme samt
en effektiv iværksættelse af denne ramme.
Udfordringen er at sikre, at alle aktører, der er involveret i udviklingsprogrammerne, forstår, hvor
og hvordan IKT'er kan være et nyttigt instrument. Den offentlige støtte til IKT'er skal indgå i en
samlet tilgang for at bekæmpe fattigdom og integreres yderligere i udviklingslandenes egne strate-
gier og eventuelt i fattigdomsreduktionsstrategier.
EU støtter en dagsorden med digital solidaritet, der tager fat på udviklingslandenes bekymringer for
så vidt angår adgang til finansiering, gennem en række programmer og projekter med partnerlande-
ne, herunder partnerskaber med den private sektor og civilsamfundet.
Parallelt med den øgede betydning af IKT'ernes potentiale til at bidrage til gennemførelsen af årtu-
sindudviklingsmålene vil EU behandle den digitale solidaritetsdagsorden inden for rammerne af de
eksisterende mekanismer og hjælpe beslutningstagerne i udviklingslandene med at udnytte disse
instrumenter fuldt ud.
EU har vist sit engagement til fordel for udviklingslandenes aktive deltagelse i WSIS-processen. I
den forbindelse har det afrikanske regionale møde den 2.-4. februar 2005 i Accra givet en mulighed
for at undersøge og bedre definere synergierne mellem de afrikanske landes behov i IKT-sektoren
og de nuværende instrumenter.
For så vidt angår den frivillige digitale solidaritetsfond, der er blevet oprettet i Genève af nogle eu-
ropæiske og afrikanske kommuner, noterer EU sig dette initiativ, der ikke er af mellemstatslig ka-
rakter og som på innovativ måde knytter lokale administrative enheder til kampen mod den digitale
kløft. En præcisering af formålene og de nærmere detaljer for driften af denne fond burde gøre det
muligt at give den en original og komplementær plads ved siden af de eksisterende mekanismer.
6141/05 (Presse 21)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453344_0021.png
17.II.2005
Under drøftelserne om emnet finansiering vil EU bestræbe sig på at orientere sine partnere om alle
tiltag, projekter og programmer, der er igangsat eller planlagt af Kommissionen og medlemsstaterne
(bl.a. er et regionalt projekt til støtte for IKT'er i AVS-landene under udarbejdelse) med henblik på
at mindske den digitale kløft. Med henblik herpå agter EU på grundlag af bidrag fra medlemsstater-
ne at udarbejde et sammenfattende dokument om Den Europæiske Unions indsats for at mindske
den digitale kløft. Det understreges i den sammenhæng, at metoden og instrumenterne kan bruges
igen i fremtiden og styrkes af de initiativer, der allerede støttes af medlemsstaterne. Disse instru-
menter omfatter høringer i DAC (OECD's Komité for Udviklingsbistand) og de instrumenter, der
kommer fra “Development Gateway”.
Der skal ses med særlig opmærksomhed på situationen i landene syd for Sahara. EU overvejer fort-
sat positivt i partnerskab med sine afrikanske partnere, navnlig NEPAD, og i samarbejde med den
private sektor et initiativ til opbygning af infrastrukturer på det afrikanske kontinent. EU ønsker
navnlig, at det således konkret vises, at en god koordinering mellem de deltagende parter og anven-
delse af alle de nuværende finansieringsmekanismer kan bidrage til hurtigere at bringe kontinentet
ud af dets digitale isolation. At bygge videre på det detaljerede og omhyggelige arbejde i DAC's
arbejdsgruppe vedrørende IKT for udvikling, der modtager stor international støtte, vil have en eks-
tra nytteværdi og bidrage til koordinationsprocessen.
EU agter at sammenknytte WSIS-processen og den begivenhed på højt plan (MDG + 5), der skal
finde sted under FN's næste generalforsamling og som skal udforske IKT-sektorens bidrag til gen-
nemførelsen af årtusindudviklingsmålene og undersøge innovative finansielle mekanismer for ud-
vikling generelt."
REGIONALPOLITIK
Interregionalt samarbejde -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet noterer sig Revisionsrettens beretning og hilser med tilfredshed det værdifulde bidrag, der
kommer nu på et tidspunkt, hvor drøftelserne om den fremtidige samhørighedspolitik for 2007-2013
er i gang.
Til trods for de svagheder, Revisionsretten har påvist, fremhæver Rådet, at mange af INTERREG-
projekterne udgør en ekstra gevinst og et positivt bidrag, der vil kunne fremme en harmonisk, afba-
lanceret og bæredygtig udvikling af EU.
6141/05 (Presse 21)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453344_0022.png
17.II.2005
Rådet sætter pris på, at Kommissionen har bestræbt sig på at indarbejde Rettens bemærkninger i
sine forslag til den nye samhørighedspolitik.
Rådet mener, at der er behov for yderligere drøftelser om en mere strategisk tilgang til de fremtidige
samarbejdsaktiviteter.
Rådet stiler fortsat mod målet i det flerårige strategiske program om at nå til politisk enighed senest
på Det Europæiske Råds møde i juni 2005, således at både selve den finansielle ramme og den de-
taljerede lovgivning for gennemførelsen af den kan vedtages endeligt inden årets udgang. Det forbe-
redende arbejde i forbindelse med nye fællesskabsprogrammer kan derefter foretages i løbet af
2006, således at de kan gennemføres fra begyndelsen af 2007. De forsinkelser, der er nævnt i Revi-
sionsrettens beretning, undgås dermed."
DET INDRE MARKED
Kontrol med likvide midler*- Bekæmpelse af finansieringen af terrorisme
Rådet vedtog en fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning om kontrol med likvide midler, der indføres til eller forlader Fællesskabet
(14843/04 +
16047/04 ADD1).
Den fælles holdning vil blive sendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling.
Beslutningen blev truffet med kvalificeret flertal, idet den italienske delegation stemte imod.
Forordningen tager sigte på at forbedre effektiviteten af direktiv 91/308/EØF om forebyggende for-
anstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge for bedre at kunne
bekæmpe finansieringen af terrorisme, ved at indføre et fælles kontrolsystem for likvide midler ved
EU's ydre grænser.
Forordningen tager også sigte på at gennemføre henstillingerne fra Den Finansielle Aktionsgruppe
vedrørende Hvidvaskning af Penge, der blev nedsat på initiativ af G7.
Rådet har fastsat den tærskel, hvorover fysiske personer er forpligtede til at angive likvide midler
ved passage af EU's ydre grænser, til 10 000 EUR.
6141/05 (Presse 21)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453344_0023.png
17.II.2005
EF-EFTA fælles forsendelsesprocedure - EU's udvidelse
Rådet vedtog Fællesskabets fælles holdning med henblik på vedtagelse af en afgørelse truffet af
Den Blandede Kommission EF-EFTA om ændring af tillæggene til konventionen af 1987 om en
fælles forsendelsesprocedure for at tage hensyn til de ti nye medlemsstaters tiltrædelse af EU
(5286/2/05).
FISKERI
Fiskeriaftale med Madagaskar
Rådet vedtog en forordning om indgåelse af protokollen om fastsættelse for perioden 1. januar 2004
til 31. december 2006 af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i afta-
len mellem Fællesskabet og Madagaskar om fiskeri ud for Madagaskar
(5150/05).
De fiskerimuligheder, der er fastsat i protokollen, fordeles mellem Spanien, Frankrig, Italien og
Portugal og vedrører notfartøjer til tunfiskeri og langlinefartøjer med flydeline.
Den finansielle modydelse er fastsat til 825 000 EUR om året.
Forbud mod at anvende trawl i polske farvande
Rådet vedtog en forordning, der gør det forbudt at anvende trawl i de polske farvande
(5602/05).
Den Internationale Østersø-fiskerikommission vedtog i 1991 en henstilling, der tog sigte på at for-
byde fiskeri med trawl i Oderbank-området. Henstillingen blev gennemført i EF-retten ved forord-
ning (EF) nr. 88/98 om fastsættelse af tekniske foranstaltninger til bevarelse af fiskeressourcerne i
Østersøen, Bælterne og Øresund
1
.
Den nye forordning udvider i lyset af Polens tiltrædelse af Den Europæiske Union det geografiske
område, der er omfattet af forbuddet mod at anvende trawl, til at omfatte de polske farvande. For-
ordning (EF) nr. 88/98 ændres i overensstemmelse hermed.
1
EFT L 9 af 15.1.1998, s. 1. Senest ændret ved forordning (EF) nr. 812/2004 (EUT L 150 af 30.4.2004, s. 12).
6141/05 (Presse 21)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453344_0024.png
17.II.2005
MILJØ
Adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet - Århus-konventionen*
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse på Fællesskabets vegne af De Forenede Nationers Økono-
miske Kommission for Europas konvention (ECE-konventionen) om adgang til oplysninger, offent-
lig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet
("Århus-konventionen"
1
) (5457/05
+ 5994/2/05 ADD1).
Konventionen er koncentreret om tre søjler: udbygning af offentlighedens adgang til oplysninger,
som de offentlige myndigheder er i besiddelse af, fremme af den offentlige deltagelse i beslutnings-
processen og forbedring af adgangen til klage og domstolsprøvelse.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog afgørelser om beskikkelse af en række medlemmer af og suppleanter til Regionsud-
valget
(6197/05 Presse 25).
Præsident for EU's Kontor for Harmonisering i det Indre Marked (Varemærker og Design)
Rådet vedtog en afgørelse om forlængelse af mandatet for Wubbo de BOER som præsident for
Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (Varemærker og Design) for perioden indtil 2010
(5411/05).
Direktør for Centret for Virksomhedsudvikling - AVS-EU
Rådet gav sin tilslutning til forslaget om udnævnelse af Hamed SOW (Mali) til direktør for Centret
for Virksomhedsudvikling for perioden 2005-2010, med henblik på AVS-EF-Ambassadørudvalgets
endelige udnævnelse
(2102/05).
1
Yderligere oplysninger findes på internetstederne http://www.unece.org/env/pp/ og
http://europa.eu.int/comm/environment/aarhus/.
6141/05 (Presse 21)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453344_0025.png
17.II.2005
ÅBENHED
Aktindsigt i Rådets dokumenter
Rådet vedtog:
et svar på den genfremsatte begæring 05/c/01/05 (5316/05), idet den svenske delegation
stemte imod
et svar på det brev, som Den Europæiske Ombudsmand sendte Rådet den 9. novem-
ber 2004 angående klage 2395/2003/GG
(14822/04),
idet den finske delegation stemte
imod.
AFGØRELSER TRUFFET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Antidumping
Rådet vedtog
1
en forordning om ændring af de ved forordning (EF) nr. 348/2000 indførte antidum-
pingforanstaltninger på importen af visse sømløse rør af jern eller ulegeret stål med oprindelse i
Kroatien og Ukraine
(5647/05).
1
Afgørelsen blev truffet ved skriftlig procedure den 14. februar 2005.
6141/05 (Presse 21)
25
DA