Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2004-05 (2. samling), Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2004-05 (2. samling)
2638 - Økofin Bilag 3, UUI Alm.del Bilag 5
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
23. februar 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Integrationsmini-
steriets supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt 5 for rådsmøde
(økonomi- og finansministre) den 17. februar 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144520_0002.png
2
NOT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
INM213
8. februar 2
Internationalt ko
2005/4050
Bidrag til samlenotat til brug for rådsmødet (økonomi og finans) den 17. fe-
bruar 2005
Dagsordenspunkt 5): Rådets afgørelse om undertegnelse og indgåelse af
parallelaftale mellem Danmark og Fællesskabet om Dublin II-forordningen
og Eurodac-forordningen (KOM (2004) 594 endelig)
Nyt notat.
Resumé:
Forslaget til Rådets afgørelse om undertegnelse af parallelaftalen mellem Danmark og Fællesska-
bet om Dublin II-forordningen og Eurodac-forordningen forventes vedtaget som et a-punkt. Dan-
mark deltager ikke i vedtagelsen som følge af protokollen om Danmarks stilling. Ifølge parallelaf-
talen vil bestemmelserne i forordningerne og de hidtil vedtagne gennemførelsesforanstaltninger gælde
på mellemstatsligt grundlag mellem Fællesskabet og Danmark. Afgørelsen skønnes at være i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet. Afgørelsen vil få lovgivningsmæssige og statsfinansielle kon-
sekvenser. Øvrige medlemsstater forventes at støtte afgørelsen om undertegnelse af aftalen med
Danmark. Danmark tager Rådets vedtagelse af forslaget til Rådets afgørelse om undertegnelse af
aftalen til efterretning og erklærer sig rede til hurtigst muligt at undertegne aftalen.
1. Indledning
Den 8. maj 2003 vedtog Rådet en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til
at indlede forhandlinger med Danmark om dansk tilknytning til Dublin II-
forordningen og Eurodac-forordningen på mellemstatsligt grundlag.
Kommissionen fremsendte den 20. september 2004 til Rådet et udkast til Rådets
afgørelser om henholdsvis undertegnelse og indgåelse af en aftale mellem Fælles-
skabet og Danmark om udvidelse af bestemmelserne i Dublin II-forordningen og
Eurodac-forordningen til også at omfatte Danmark. Aftaleudkastet er resultatet af
forhandlinger mellem Kommissionen og den danske regering og blev godkendt af
parterne den 8. juni 2004.
Aftalen mellem Fællesskabet og Danmark indgås med hjemmel i EF-traktatens af-
snit IV, artikel 63, stk. 1, litra a, sammenholdt med EF-traktatens artikel 300. Rådets
Forslaget er frem sat helt eller d elvist m ed hjem m el i TEF, afsnit IV. Pr otokollen om
Danm arks Stilling, d er er knyttet til Am sterd am -traktaten, find er d erfor anvend else.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144520_0003.png
3
afgørelse om aftalens undertegnelse og indgåelse skal træffes med kvalificeret flertal,
og Rådet indgår aftalerne efter høring af Europa-Parlamentet.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets
vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og
ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i hen-
hold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
På rådsmødet den 17. februar 2005 forventes forslaget om Rådets afgørelse om
undertegnelse af aftalen vedtaget som et a-punkt.
Rådets vedtagelse af afgørelsen om indgåelse af aftalen vil først kunne finde sted på
et senere tidspunkt, når der foreligger en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
2. Indhold
Efter udkastet til parallelaftale mellem Fællesskabet og Danmark vil bestemmelser-
ne i Dublin II-forordningen og Eurodac-forordningen og de hidtil vedtagne gen-
nemførelsesforanstaltninger gælde på mellemstatsligt grundlag mellem Fællesskabet
og Danmark (artikel 2). Formålet med parallelaftalen er at opnå en ensartet anven-
delse og fortolkning af bestemmelserne i forordningerne i alle EU-medlemsstaterne
(artikel 1).
Dublin II-forordningen har til formål at fastsætte kriterier og procedurer til afgørel-
se af, hvilket medlemsland, der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning,
der er indgivet af en tredjelandsstatsborger i et af medlemslandene. Dublin II-
forordningen skaber et fællesskabsretligt instrument til afløsning af Dublin-
konventionen fra 1990, og reviderer i den forbindelse tillige konventionens be-
stemmelser i lyset medlemslandenes praktiske erfaringer med dette instrument.
Formålet med Eurodac-forordningen er at fastlægge regler for sammenligning af
fingeraftryk med henblik på at sikre en effektiv anvendelse af Dublin II-
forordningen.
Aftaleudkastet indeholder endvidere regler om proceduren for Danmarks gennem-
førelse af fremtidige ændringer af forordningen eller fremtidige gennemførelsesfor-
anstaltninger, om forholdet til internationale aftaler (artikel 5), om præjudiciel fore-
læggelse af spørgsmål om gyldigheden eller fortolkningen af parallelaftalen for EF-
Domstolen (artikel 6-7), om Danmarks bidrag til administrations- og driftsomkost-
ningerne ved installeringen og driften af Eurodacs centrale enhed, om aftalens op-
sigelse og ophør (artikel 9), samt om aftalens ikrafttræden (artikel 10).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144520_0004.png
4
3. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark vil tage Rådets afgørelse om undertegnelse af aftalen mellem Fællesskabet
og Danmark om Eurodac-forordningen og Dublin II-forordningen til efterretning.
4. Generelle forventninger til andre landes hold-
ning
Der forventes fra de øvrige medlemsstater fuld opbakning til beslutningen om un-
dertegnelse af parallelaftalen med Danmark.
5. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvan-
dringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamar-
bejdet (SPAIS) den 4. februar 2005.
6. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentets udtalelse i medfør af EF-traktatens artikel 300 foreligger end-
nu ikke.
7. Nærhedsprincippet
Aftalen skønnes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da spørgsmå-
let om, hvilket land der har ansvaret for at behandle en asylansøgning, løses bedst i
samarbejde mellem medlemslandene.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konse-
kvenser
Med hensyn til de lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser af Dan-
marks tilknytning til Eurodac-forordningen på mellemstatsligt grundlag kan i over-
ensstemmelse med redegørelsen forud for møde i Rådet for retlige og indre anlig-
gender samt civilbeskyttelse den 28. februar 2002 oplyses, at såfremt tilsvarende
regler ønskes gennemført i dansk ret, skønnes disse ikke at have lovgivningsmæssi-
ge konsekvenser.
For så vidt angår statsfinansielle konsekvenser forventes der merudgifter på ca. 3.5
mio. kr. i 2004 til Rigspolitiets implementering af Eurodac-systemet og DublinNet og 0,2
mio. kr. årligt i 2005 og fremover for Datatilsynet samt 1,0 mio. kr. i 2004 på Integrati-
onsministeriets område i forbindelse med Udlændingestyrelsens tilslutning til DublinNet,
jf. ovenfor. Herudover skønnes der ikke merudgifter af betydning.
For så vidt angår Danmarks bidrag til administrations- og driftsomkostningerne ved
installeringen og driften af Eurodacs centrale enhed følger det endvidere af artikel 8
a i aftaleudkastet, at Danmark vil bidrage til EU’s årsbudget med et årligt beløb, der
beregnes på grundlag af de budgetmæssige bevillinger, der er afsat hertil, og i over-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144520_0005.png
5
ensstemmelse med procentdelen af Danmarks bruttonationalprodukt i forhold til
alle deltagerlandenes samlede bruttonationalprodukt. Dette gælder fra det år, hvor
Danmark tilkobles den centrale enhed og forventes på baggrund af driftsomkost-
ningerne for 2004 at svare til 150.000 kroner årligt. Danmarks bidrag til den oprin-
delige installering af den centrale enhed erlægges som et engangsbeløb, der svarer til
den del af Danmarks bidrag til Det Europæiske Fællesskabs almindelige budget, der
blev godtgjort, fordi Danmark ikke oprindelig deltog i Eurodac-forordningen som
følge af Danmarks forbehold på området for retlige og indre anliggender. Engangs-
beløbet forventes at svare til omkring 300.000 kr.
For så vidt angår de lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser i forhold
til dansk tilknytning til Dublin II-forordningen på mellemstatsligt grundlag kan det i
overensstemmelse med redegørelsen forud for møde i Rådet for retlige og indre
anliggender den 19. december 2002 oplyses, at der vil være behov for ændring af
udlændingelovens bestemmelser om anvendelsen af Dublin-konventionen.
Gennemførelsen i dansk ret af Dublin II-forordningen skønnes ikke at have statsfi-
nansielle konsekvenser.
Det vurderes, at en mellemstatslig aftale med det anførte indhold ikke vil rejse
spørgsmål i forhold til grundlovens § 20. Aftalen vil således kunne tiltrædes efter
proceduren i grundlovens § 19.
Sagen skønnes endvidere hverken at få samfundsøkonomiske, miljømæssige eller
beskyttelsesmæssige konsekvenser.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Euro-
paudvalg og Folke tingets Udvalg for Udlændin-
ge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller for Fol-
ketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Folketingets Europaudvalg er dog løbende orienteret om status for indgåelse af
mellemstatslige aftaler mellem Fællesskabet og Danmark ved fælles notater fra
Udenrigsministeriet, Integrationsministeriet og Justitsministeriet, senest ved notat af
22. september 2004. Notater herom er ligeledes sendt til Folketingets Retsudvalg og
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Spørgsmålet om Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede
forhandlinger med Danmark om dansk tilknytning til Dublin II-forordningen og
Eurodac-forordningen på mellemstatsligt grundlag blev forelagt Folketingets Euro-
paudvalg forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8. maj 2003.
Sagen forventes forelagt Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik til orientering.