Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2004-05 (2. samling), Finansudvalget 2004-05 (2. samling)
2638 - Økofin Bilag 4, FIU Alm.del Bilag 13
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
23. februar 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Finansministeriets
supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt 1c for rådsmøde (økonomi-
og finansministre) den 17. februar 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
8. februa
f12 RDE
Aktuelt notat vedrørende ECOFIN den 17. februar 2005
Dagsordenspunkt 1c): Proceduren vedr. uforholdsmæssigt store underskud:
Rådsbeslutning vedrørende pålæg under Traktatens artikel 104.9 til Græken-
land
Baggrund
Rådets henstilling under Traktatens artikel 104.7 om at bringe situationen med et uforholdsmæs-
sigt stort underskud til ophør
Grækenlands offentlige budgetunderskud for 2003 blev i maj 2004 opgjort til 3,2
pct. af BNP, hvilket er over Traktatens referenceværdi for budgetunderskuddet på 3
pct. af BNP. Kommissionen skønnede endvidere, at underskuddet også ville over-
skride 3-procentsgrænsen i 2004.
ECOFIN vedtog derfor på rådsmødet den 5. juli 2004 på grundlag af henstillinger
fra Kommissionen
-
en rådsbeslutning om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort underskud i
Grækenland, jf. Traktatens artikel 104.6
-
en rådshenstilling til Grækenland om at bringe situationen med et uforholds-
mæssigt stort underskud til ophør, jf. Traktatens artikel 104.7.
Rådshenstillingen til Grækenland anbefaler flg.:
-
de græske myndigheder bør bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort
budgetunderskud til ophør hurtigst muligt og senest i 2005 (d.v.s. året efter Rå-
dets konstatering af det uforholdsmæssigt store underskud). Rådet fastlægger en
frist til den 5. november 2004 for den græske regerings iværksættelse af virk-
ningsfulde foranstaltninger;
-
for at sikre, at det uforholdsmæssigt store underskud korrigeres senest i 2005,
bør de græske myndigheder iværksætte budgetkorrigerende foranstaltninger,
hovedsageligt af strukturel karakter, der svarer til 1 pct. af BNP akkumuleret i
2004 og 2005, helst ligeligt fordelt mellem de to år;
-
de græske myndigheder bør endvidere sikre, at den offentlige bruttogæld mind-
skes tilstrækkeligt og nærmer sig referenceværdien på 60 pct. af BNP med til-
fredsstillende hastighed, og være særlig opmærksom på faktorer udover netto-
låntagningen, som bidrager til ændringer i gældens niveau;
-
de græske myndigheder bør snarest forbedre indsamlingen og behandlingen af
data vedr. offentlige finanser med henblik på at udbedre de alvorlige mangler,
som har vist sig på dette område.
-
Rådet opfordrer endvidere de græske myndigheder til at sikre at konsoliderin-
gen i retning af et mellemfristet budget tæt på balance eller i overskud fortsætter
gennem en reduktion af det konjunkturrensede underskud med mindst 0,5 pct.
af BNP per år, efter korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud.
Revision af Grækenlands statistik for offentlige finanser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144560_0003.png
3
I forbindelse med EU-landenes indberetninger om offentlige finanser til Kommis-
sionen og Eurostats verificering og offentliggørelse af landenes budgetstatistik for
2000-2003 den 23. september 2004, blev det græske underskud for 2003 revideret
til 4,6 pct. af BNP, mens underskuddene for 2000, 2001 og 2002 blev revideret til
hhv. 4,1, 3,7 og 3,7 pct. af BNP, jf. tabel 1, ligesom underskuddene for 1997-1999
nu er opgjort til over 3 pct. af BNP.
Statistikrevisionen indebærer således, at Grækenlands opgjorte underskud for 2003
og skønnet for underskuddet i 2004 er væsentlig større end vurderet på tidspunk-
terne for Kommissionens iværksættelse af proceduren vedrørende uforholdsmæs-
sigt store underskud den 19. maj 2004 og for Rådets henstilling af 5. juli 2004, jf.
tabel 1. Hvis resultatet af statistikrevisionen havde været kendt på tidspunktet for
rådshenstillingen, ville den påkrævede anbefaling om budgetforbedringer for at
bringe underskuddet ned under 3 pct. af BNP senest i 2005 have været større.
Tabel 1: Grækenlands budgetsaldo og gæld, 2000-2006
Pct. af BNP
2000
2001 2002 2003
Notifikationer
Budgetsaldo
Opgørelse/skøn nu
1
Opgørelse/skøn på tidspunk-
tet for henstillingen
2
2004
2005
2006
Kommissionens prognose
-4,6
-3,2*
-4,1
-2,0
-3,7
-1,4
-3,7
-1,4
-5,5
-3,2
-3,6
-2,8
-3,0
Gæld
Opgørelse/skøn nu
1
Opgørelse/skøn på tidspunk-
tet for henstillingen
2
114,0
106,2
114,7
106,9
112,5
104,7
109,9
103,0
112,2
102,8
111,9
101,7
110,2
1: Tal for 2000-2003 er fra notifikationerne af 1. september 2004. Skøn for 2004-2006 er fra Kom-
missionens prognose af 26. oktober 2004.
2: Tal for 2000-2003 er fra tidligere opgørelser til og med notifikationerne af 1. marts 2004 (*:2003-
underskuddet blev revideret fra 3,0 til 3,2 pct. af BNP den 7. maj 2004). Skøn for 2004-2006 er fra
Kommissionens prognose af 7. april 2004.
ECOFIN har behandlet sagen om revision af den græske budgetstatistik på en ræk-
ke rådsmøder og afsluttede sagen den 7. december 2004, hvor Rådet vedtog kon-
klusioner om bl.a. årsagerne til statistikrevisionen og noterede, at Kommissionen
agter at indlede en traktatkrænkelsesprocedure mod Grækenland. ECOFIN annon-
cerede endvidere, at man snarest og på grundlag af en henstilling fra Kommissionen
vil vurdere situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud i Grækenland.
Rådets beslutning under Traktatens artikel 104.8 om manglende iværksættelse af virkningsfulde
foranstaltninger inden for tidsfristen i henstillingen under artikel 104.7.
ECOFIN vedtog på rådsmødet den 18. januar 2004 på grundlag af en henstilling fra
Kommissionen
-
en rådsbeslutning, der slår fast, at Grækenland ikke har iværksat virk-
ningsfulde foranstaltninger i opfølgning på rådshenstillingen under artikel
104.7 af 5. juli 2004 inden for den i henstillingen fastsatte tidsfrist den 5.
november 2004
Rådsbeslutningen konkluderer i sine præmisser bl.a., at
-
finanspolitikken var klart ekspansiv i 2004 i modsætning til Rådes anbefalinger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
-
-
-
de budgettiltag, der er annonceret for 2005, giver en budgetforbedring, som
mere end kompenserer for budgetforringelsen i 2004, men som ikke vurderes at
være tilstrækkelig til at sikre et underskud på under 3 pct. af BNP i 2005 (den
konjunkturrensede saldo blev forringet i 2004 og ventes forbedret i 2005, så den
samlede forbedring udgør 0,8 procentenheder, mens henstillingen anbefalede
Grækenland at sikre en strukturel forbedring på 1 procentenhed i 2004-2005,
helst ligeligt fordelt mellem de to år. Kommissionen skønner i sin økonomiske
prognose, at det faktiske underskud vil udgøre 3,6 pct. af BNP i 2005).
gældskvoten falder ikke med tilfredsstillende hastighed, og regeringen har ikke
gennemført effektive tiltag for at nedbringe faktorer udover nettolåntagningen,
som trækker i retning af højere gæld
Grækenland har forbedret kvaliteten af budgetstatistik, men yderligere skridt
skal sikre rettidig og korrekt budgetstatistik i overensstemmelse med EU-
reguleringen.
Rådet kan ifølge artikel 104.8 beslutte at offentliggøre sin henstilling, hvis det kon-
staterer, at dets henstilling ikke er fulgt op af virkningsfulde foranstaltninger inden
for den fastsatte tidsfrist; henstillingen til Grækenland blev imidlertid offentliggjort i
forbindelse med vedtagelsen den 5. juli 2004.
Indhold
ECOFIN ventes på rådsmødet den 17. februar 2005 at tage stilling til den videre
håndtering af proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud i forhold
til Grækenland.
Rådet kan ifølge Traktatens artikel 104.9 beslutte at pålægge et medlemsland inden
for en bestemt frist at træffe foranstaltninger til den nedbringelse af underskuddet,
som Rådet skønner nødvendig for at rette op på situationen. En sådan rådsbeslut-
ning om pålæg træffes i givet fald inden for en måned efter, at Rådet i henhold til
artikel 104.8 har konstateret, at der ikke er truffet virkningsfulde foranstaltninger i
opfølgning på en rådshenstilling under artikel 104.7.
Rådet træffer afgørelse om pålæg på grundlag af en henstilling fra Kommissionen
og med et flertal på to tredjedele af sine medlemmers stemmer, idet stemmer afgi-
vet af det berørte medlemsland dog ikke medregnes (jf. artikel 104.13), ligesom
stemmerettighederne for medlemslande med dispensation (inklusive Danmark)
suspenderes (jf. artikel 122.5).
Kommissionens henstilling om en rådsbeslutning under Traktatens artikel 104.9 om at
rette pålæg til Grækenland
Kommissionen har den 9. februar 2005 rettet en henstilling til Rådet m.h.p. en
rådsbeslutning, der retter pålæg til Grækenland om at træffe foranstaltninger til at
korrigere det uforholdsmæssigt store underskud.
Kommissionen anfører i begrundelsen for sin henstilling, at Rådet i en be-
slutning om at rette pålæg under artikel 104.9 kan beslutte at fastholde tidsfri-
sten for korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud fastsat i råds-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
henstillingen under artikel 104.7 – i dette tilfælde 2005 – eller beslutte at fast-
sætte en ny tidsfrist.
Kommissionen finder, at der i forbindelse med beslutningen om tidsfristen skal
tages højde for flg. i Grækenlands tilfælde: For det første vil det faktiske 2004-
underskud vise sig at være væsentligt højere end forventet, da henstillingen under
artikel 104.7 blev vedtaget. For det andet vil tiltagene i det græske 2005-budget - på
basis af Kommissionens prognose og under forudsætning af at tiltagene gennemfø-
res fuldt ud - medføre en reduktion af underskuddet på ca. 1,9 procentenheder,
hvilket ikke er tilstrækkeligt til at bringe underskuddet ned fra de skønnede 5,5 pct.
af BNP i 2004 til under 3 pct. af BNP i 2005. I lyset af en række budget- og vækst-
mæssige risici kan det vise sig nødvendigt med en reduktion af underskuddet på
mere end 2,6 procentenheder, hvis det uforholdsmæssigt store underskud skal kor-
rigeres i 2005, hvilket vil kræve yderligere budgetforbedrende tiltag svarende til
mindst 0,7 procentenheder i 2005 (udover tiltagene svarende til 1,9 procentenheder
indeholdt i 2005-budgettet).
Kommissionen finder, at tidsfristen for korrektion af det uforholdsmæssigt store
underskud i lyset af disse forhold bør udskydes til 2006.
Kommissionen vurderer – på basis af 2005-budgettet samt sine skøn for græ-
ske vækstrater på 3,3 pct. i både 2005 og 2006 og et output gap der ventes at
stige fra 1,7 pct. i 2005 til 1,9 pct. i 2006, hvilket i sig selv vurderes at forbed-
re saldoen med ca. 0,1 pct. af BNP – at en korrektion af det uforholdsmæs-
sigt store underskud i 2006 vil kræve budgetforbedrende tiltag af permanent
karakter svarende til mindst 0,6 pct. af BNP i 2006.
På den baggrund har Kommissionen i sin henstilling lagt op til en formel rådsbe-
slutning, der retter pålæg om, at
Grækenland skal
-
bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør så hur-
tigt som muligt og senest i 2006 i kraft af
-
en streng gennemførelse af 2005-budgettet som det er vedtaget af
Parlamentet. Dette bør – på basis af Kommissionens makroøkonomiske
skøn og det skønnede underskud på 5,5 pct. af BNP i 2004 – sikre et fak-
tisk underskud på ca. 3,6 pct. af BNP i 2005, og
-
gennemførelse af budgetforbedrende tiltag af permanent karakter,
som sikrer en korrektion af underskuddet på mindst 0,6 procentenheder i
2006. Dette bør – på basis af Kommissionen makroøkonomiske skøn og
under forudsætning af at 2005-budgettet implementeres fuldt ud – sikre,
at underskuddet bringes under 3 pct. af BNP i 2006
-
styrke indsatsen for at identificere og kontrollere faktorer udover nettolån-
tagningen, som bidrager til ændringer i gældens niveau, m.h.p. at sikre, at den
offentlige bruttogæld mindskes tilstrækkeligt og nærmer sig referenceværdien
på 60 pct. af BNP med tilfredsstillende hastighed i overensstemmelse med
korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud
-
styrke indsatsen for at sikre rettidig og korrekt budgetstatistik i overensstem-
melse med EU-reguleringen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
-
-
fremlægge en rapport, senest den 21. marts 2005, der redegør for planer om
beslutninger rettet mod at respektere anbefalingerne i denne beslutning.
Kommissionen og Rådet vil analysere rapporten m.h.p. at vurdere Græken-
lands efterlevelse af denne beslutning.
fremlægge rapporter inden den 31. oktober 2005, 30. april 2006 og 31. okto-
ber 2006, der redegør for fremskridt i forhold til at respektere anbefalingerne
i denne beslutning. Kommissionen og Rådet vil analysere disse rapporter
m.h.p. at vurdere Grækenlands efterlevelse af denne beslutning.
gennemføre de nødvendige tiltag for at sikre, at budgetkonsolidering i retning
af et mellemfristet budget tæt på balance eller i overskud fortsætter gennem
en reduktion af det konjunkturrensede underskud med mindst 0,5 pct. af
BNP per år efter korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud.
gennemføre effektive tiltag for at leve op til denne beslutning senest den 2.
marts 2005.
-
-
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens henstilling om rådsbeslutning under artikel 104.9 har ikke tidligere
været forelagt Folketingets Europaudvalg. Iværksættelsen af proceduren vedrørende
uforholdsmæssigt store underskud over for Grækenland og Rådets henstilling under
artikel 104.7 blev forud for ECOFIN den 5. juli 2004 forelagt Folketingets Euro-
paudvalg m.h.p. forhandlingsoplæg. Rådsbeslutningen under artikel 104.8 om Græ-
kenlands manglende efterlevelse af rådshenstillingen blev forud for ECOFIN den
18. januar 2005 forelagt Folketingets Europaudvalg m.h.p. forhandlingsoplæg.
Holdning
Vedrørende dansk holdning
Som følge af Danmarks forbehold over for ØMU’ens tredje fase er Danmark ikke
omfattet af og har ikke stemmeret i forbindelse med rådsafgørelser under bl.a. arti-
kel 104.9, jf. Traktatens artikel 122.3 og 122.5. Fra dansk side tager man således
Rådets afgørelse af, hvorvidt der skal rettes pålæg til Grækenland, til efterretning.
Vedrørende andre landes holdning
Der foreligger ikke oplysninger om, hvorvidt Rådet vil vedtage en beslutning om at
rette pålæg til Grækenland under artikel 104.9.