Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
Det Europæiske Råd 22-23/3 2005 Bilag 12
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere.
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
EUK
21. marts 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges i forbindelse
med Det Europæiske Råd i Bruxelles den 22.-23. marts 2005 bidrag fra
Rådet (konkurrenceevne) om nøglespørgsmål og prioriteter, 7134/05.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152631_0002.png
2
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 8. marts 2005 (1
(OR. en)
7134/05
POLGEN 12
COMPET 42
RECH 50
NOTE
fra:
til:
Tidl. dok. nr.:
Vedr.:
Rådet (konkurrenceevne)
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
6753/05 COMPET 33 MI 22 IND 13 RECH 38 ECOFIN 63 SOC 85 A
EDUC 33 ENV 86
Bidrag fra Rådet (konkurrenceevne) til Det Europæiske Råds forårsmøde 2005
I bilaget følger til Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindel-
ser) det bidrag fra Rådet (konkurrenceevne), der blev vedtaget den 7.
marts 2005 og som skal fremsendes til Det Europæiske Råd med henblik
på mødet den 22.-23. marts 2005.
________________________
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152631_0003.png
3
BILAG
MIDTVEJSREVISION AF LISSABON-STRATEGIEN
Bidrag fra Rådet (konkurrenceevne) til Det Europæiske Råds for-
årsmøde 2005
Nøglespørgsmål og prioriteter
Rådet (konkurrenceevne) ser med tilfredshed på Kommissionens medde-
lelse til Det Europæiske Råds forårstopmøde, der anbefaler at fokusere
på vækst og beskæftigelse gennem færre og klarere prioriteter, der skal
indkredses og begrænses til en række centrale områder og gennemføres
ved hjælp af mere målrettede politiske instrumenter.
Rådet (konkurrenceevne) kan spille en central rolle med hensyn til at
sætte skub i de nye initiativer og strukturreformer, der er nødvendige for
at opfylde Lissabon-målsætningerne, ved at bidrage til at skabe vilkår, der
fremmer investeringer, innovation og større konkurrence i hele Den Eu-
ropæiske Union. Det vil med henblik herpå forfølge en integreret strate-
gi, der tager hensyn til alle områder, der i væsentligt omfang vil kunne
påvirke konkurrenceevnen. De tre dimensioner i Lissabon-strategien -
den økonomiske, den sociale og den miljømæssige - er lige vigtige og
forstærker gensidigt hinanden, hvis de potentielle synergier udnyttes rig-
tigt. Strukturændringer som følge af samhørighedspolitikken er også vig-
tige i denne sammenhæng. Rådet (konkurrenceevne) anerkender betyd-
ningen af bæredygtig udvikling som et overordnet princip i alle politik-
ker.
EU bør med henblik på at nå frem til en bæredygtig udvikling prioritere
vækst og beskæftigelse gennem øget konkurrenceevne. Rådet (konkur-
renceevne) giver derfor tilsagn om at iværksætte følgende tiltag:
udnytte viden og innovation til sikring af vækst ved at gen-
nemføre det europæiske forskningsrum og Barcelona-
målsætningen og ved hjælp af det kommende syvende ram-
meprogram og programmet om konkurrenceevne og innova-
tion med henblik på at øge og forbedre de offentlige og priva-
te investeringer i FoU, optimere Europas menneskelige kapi-
tal og fremme ny teknologi og teknologioverførsel samt inve-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152631_0004.png
4
stere heri i hele Europa
gøre det mere attraktivt at investere og arbejde i Europa ved
at udbygge og uddybe det indre marked, navnlig inden for
tjenesteydelser, forbedre den europæiske og nationale regule-
ring, sikre åbne og konkurrencedygtige markeder, gøre indu-
strigrundlaget stærkere, fremme udvikling af infrastrukturen
ved gennemførelse af de prioriterede TEN-projekter, bistå
små og mellemstore virksomheder og fremme iværksætter-
kulturen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152631_0005.png
5
aktivt arbejde for gennemførelse af mandatet fra Det Europæ-
iske Råd for at sikre økonomiske reformer og anvendelse af
en integreret strategi for konkurrenceevne ved at træffe de
nødvendige lovgivningsmæssige foranstaltninger vedrørende
de vigtigste prioriteter og ved at sætte skub i processen med
mikroøkonomiske reformer og strukturreformer på grundlag
af EU's årlige fremskridts- og strategirapporter samt ved at
bidrage til de overordnede retningslinjer for de økonomiske
politikker (BEPG).
Det er nødvendigt, at Fællesskabet, medlemsstaterne, parlamenterne og
interessenterne påtager sig et tydeligt ejerskab og handler beslutsomt på
deres respektive niveauer.
POLITISKE HENSTILLINGER MED HENSYN TIL NØG-
LEOMRÅDERNE
VIDEN OG INNOVATION TIL SIKRING AF VÆKST
En vellykket virkeliggørelse af det europæiske forskningsrum er af afgø-
rende betydning for opbygningen af det vidensamfund, der skal sikre
Europas konkurrenceevne. Det bliver nødvendigt at koncentrere sig om
målsætningen fra Barcelona om, at der investeres 3% af BNP i FoU,
hvoraf to tredjedele bør komme fra den private sektor, om en optime-
ring af Europas menneskelige kapital og om en hurtig vedtagelse af de
centrale fællesskabsprogrammer, der kan bidrage til at nå disse mål: det
kommende syvende rammeprogram og programmet om konkurrenceev-
ne og innovation. Følgende mål vil blive søgt opfyldt:
Hurtigere fremskridt hen imod målet på 3% af BNP til udgifter til FoU
ved hjælp af en bedre samordning på tværs af medlemsstaterne og på
europæisk plan gennem frivillig anvendelse den åbne koordinations-
metode og med Crest som koordinationsplatform. I den forbindelse
må det hilses velkommen, at der indføjes nationale udgiftsmål for FoU
i de nationale Lissabon-handlingsplaner (jf. nedenstående).
Skabelse af et transeuropæisk arbejdsmarked for forskere ved:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
at fremme mobilitet i Europa og i forhold til resten af verden,
tværsektoriel mobilitet og mobilitet mellem den offentlige og
den private sektor. Opmærksomheden bør især rettes mod
unge, mod kvinders rolle inden for videnskab og mod be-
vidstheden om videnskab i samfundet som helhed
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152631_0007.png
7
at gøre det attraktivt og tillokkende med et karriereforløb in-
den for FoU med henblik på at tiltrække forskere og opfinde-
re af verdensklasse fra Europa og tredjelande og fastholde
dem i forskningskarrierer.
Rettidig vedtagelse af syvende rammeprogram i 2006, således at konti-
nuiteten i forhold til sjette rammeprogram
1
sikres, og målsætningen
om konkurrenceevne og bæredygtig udvikling understøttes, og på
grundlag af visse tværgående principper, navnlig:
europæisk nytteværdi og øget koordinering mellem den nati-
onale og den europæiske forskningsindsats
fremme af høj kvalitet i europæisk forskning, ikke mindst
gennem nye initiativer inden for forskerdrevet grundforsk-
ning og forskning i frontteknologi
fremme af teknologisk innovation samt forskning og udvik-
ling inden for nøgleteknologier
lettere deltagelse for alle relevante parter, herunder SMV'er
lige betingelser for at få adgang til finansiering
forenkling, forbedring og fremskyndelse af administrative og
finansielle procedurer
øget synergi med Den Europæiske Investeringsbank i forbin-
delse med finansieringen af EU's FoU-projekter og med
vækstinitiativet
sammenhæng og synergi mellem de vigtigste aktionslinjer i
programmet og med de relevante aktionslinjer i det kommen-
de program om konkurrenceevne og innovation, uddannel-
sesprogrammerne og strukturfondene.
Mere favorable rammevilkår, herunder mulige fiskale foranstaltninger
på nationalt plan rettet mod såvel offentlig som privat FoU, gennem
en intern reform af offentlige forskningscentre og universiteter på fri-
villig basis samt revision af de eksisterende rammer for statsstøtte.
1
Jf. Rådets konklusioner af 24. september 2004 om evalueringen af de
nye instrumenter under sjette rammeprogram og om EU's fremtidige
politik til støtte af forskning, 12898/04 (bilag II).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Sikring af de europæiske virksomheders konkurrenceevne og mindskel-
se af teknologikløften ved hjælp af et bedre forskningssamarbejde og
teknologioverførsel mellem den offentlige forskning og private virk-
somheder på grundlag af bedste praksis gennem offentlig-private part-
nerskaber, ekspertisepoler og innovation.
Videreførelse af det forberedende arbejde med det europæiske rumpro-
gram i tæt samarbejde med Den Europæiske Rumorganisation for at
udnytte det store innovations- og industripotentiale på disse områder
til gavn for det europæiske vidensamfund som helhed.
Informations- og kommunikationsteknologi (ikt), der er en central driv-
kraft for vækst, bør tillægges særlig opmærksomhed. Der bør derfor
ydes støtte til forskning i informationsteknologi, udvikling af infra-
strukturen, herunder bredbåndsforbindelser og rumbaseret kommuni-
kation, udvikling af indhold og udnyttelse af applikationer med hen-
blik på at forbedre kommunikationsteknologien og øge industriens
konkurrenceevne, og det bør sikres, at alle har adgang til informati-
onssamfundet, samt at der slås bro over den digitale kløft. Kommissi-
onens kommende initiativ "i2010: Det europæiske informationssam-
fund" bør i den forbindelse ligeledes bidrage til at videreudvikle in-
formationssamfundet i Europa.
Incitamenter til SMV'ernes vækst og konkurrenceevne, navnlig de unge
innovative og forskningsintensive SMV'er, ved at øge og lette deres
deltagelse i FoU, og ved at skabe optimale vilkår for igangsættelse og
udvikling af markedsorienterede innovative projekter, som dækker al-
le økonomiske sektorer.
Støtten til forsknings- og innovationskapaciteten overalt i Europa, navn-
lig i forbindelse med SMV'er, bør udbygges gennem syvende ramme-
program og det fremtidige program om konkurrenceevne og innovati-
on, hvis aktiviteter bør være komplementære og gensidigt understøt-
tende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
De politiske foranstaltninger bør understøtte alle aspekter af såvel tekno-
logisk som ikke-teknologisk innovation (organisation, ledelse, mar-
kedsføring, processer og produkter samt tjenesteydelser) og bringe in-
novationen tættere på markedet ved at fremme teknologioverførsel til
virksomhederne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152631_0010.png
10
Ny teknologi inden for bæredygtig anvendelse af ressourcer og energief-
fektivitet, navnlig i forbindelse med økoinnovation og miljøteknologi,
bør fremmes.
En fuldstændig udvikling af den europæiske ungdoms menneskelige
potentiale vil øge konkurrenceevnen, væksten og beskæftigelsen. Rå-
det mener, at en række af de foranstaltninger, der foreslås i projektet
med en europæisk ungdomspagt vil bidrage til at nå Lissabon-
strategiens målsætning.
samhørighedspolitikken kan navnlig gennem strukturfondene spille en
vigtig rolle med hensyn til at understøtte strukturændringer under an-
vendelse af en fremadrettet tilgang ved at fremme innovation og sti-
mulere væksten i almindelighed.
EUROPA SKAL VÆRE ET MERE ATTRAKTIVT STED AT
INVESTERE OG ARBEJDE I
For at gøre Europa et mere attraktivt sted for virksomhederne at investe-
re og arbejde i er det nødvendigt, at der findes de rette rammevilkår, her-
under at der udvikles moderne infrastrukturer i hele Europa. Rådet op-
fordrer Kommissionen og medlemsstaterne til inden for deres respektive
kompetenceområder:
Udbygning og uddybelse af det indre marked:
det er en nødvendig
forudsætning, at fællesskabslovgivningen gennemføres og håndhæves
rettidigt og korrekt. Medlemsstaterne bør indtrængende opfordres til at
forstærke indsatsen for i tråd med deres tidligere tilsagn at sætte mere
skub i gennemførelsen af direktiverne om det indre marked i national
ret for at opfylde de mål, som Det Europæiske Råd allerede har fast-
sat. Medlemsstaterne opfordres også indtrængende til at undersøge,
om den eksisterende nationale lovgivning er forenelig med EU's be-
stemmelser, med henblik på at fjerne markedshindringer og åbne for
konkurrence i det indre marked. Med henblik på den videre udvikling
af det indre marked peger Rådet på følgende prioritetsområder:
Tjenesteydelser: det forhold, at der ikke findes noget fuldt
funktionsdygtigt indre marked for tjenesteydelser, er en alvor-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
lig hæmsko for potentialet for vækst, konkurrenceevne og
jobskabelse i EU's økonomi. Rådet noterer sig, at Kommissi-
onen med henblik på at skabe konsensus om tjenesteydelses-
direktivet og sikre en gnidningsløs drøftelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152631_0012.png
12
dette vigtige forslag agter at arbejde konstruktivt sammen
med Europa-Parlamentet, Rådet og andre interessenter inden
førstebehandlingen i Parlamentet og navnlig se nærmere på
de betænkeligheder, der er blandt andet med hensyn til, hvor-
dan bestemmelserne om oprindelsesland anvendes og de po-
tentielle følger heraf for visse sektorer.
Reach: behandlingen af forslaget skal videreføres aktivt, så
der kan opnås enighed om en fleksibel og funktionel ordning,
der både forbedrer sundheds- og miljøbeskyttelsen og bidra-
ger til den europæiske industris konkurrenceevne, idet op-
mærksomheden særlig rettes mod SMV'erne, samt styrker
dens evne til innovation.
Faglige kvalifikationer: direktivet om anerkendelse af faglige
kvalifikationer er afgørende for at fjerne hindringerne for ar-
bejdskraftens mobilitet.
Ydelser af almen interesse: det er fortsat en prioritet at levere
ydelser af høj kvalitet til overkommelige priser. Rådet ser
frem til opfølgningen af Kommissionens hvidbog og noterer
sig, at effektive forsyningspligtydelser har en central rolle at
spille i en effektiv og dynamisk økonomi.
Intellektuel ejendomsret: færdiggørelse af en effektiv retlig
ramme i EU og på internationalt plan til beskyttelse af intel-
lektuelle ejendomsrettigheder er fortsat afgørende.
Forbedring af reguleringsrammen:
det er en nøgleprioritet at mindske
reguleringsbyrden og omkostningerne for virksomhederne, specielt
SMV'er. Derfor:
hilser Rådet det velkommen, at Kommissionen agter at
komme med et nyt initiativ om bedre regulering, at udvikle sit
konsekvensanalyseinstrument yderligere og fortsætte med
forenkling; og
erindrer om sit tilsagn om en mere systematisk og kontinuer-
lig behandling og brug af konsekvensanalyser og henstiller
indtrængende, at dette gennemføres;
giver tilsagn om at behandle Kommissionens forslag om for-
enkling højt som prioritet og fastlægge yderligere prioriteter
for Rådet, der bygger på de 15 forslag, der allerede er identifi-
ceret, under overholdelse af gældende fællesskabsret;
opfordrer til, at der gøres hurtigt fremskridt med hensyn til at
opnå enighed om en fælles metode til at måle den administra-
tive byrde med henblik på at mindske den på grundlag af ar-
bejde, der allerede er sat i gang på dette område;
giver tilsagn om at intensivere bestræbelserne for sammen
med Europa-Parlamentet og Kommissionen at gennemføre
den interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning, herunder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
udviklingen af et anvendeligt system til konsekvensanalyse af
Rådets ændringer af lovgivningsforslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Rådet ser positivt på forslaget om at lægge vægt på bedre regulering
på nationalt plan og fremhæver, at initiativer vedrørende bedre re-
gulering ikke bør blive en administrativ byrde i sig selv; det ser po-
sitivt på, at Kommissionen vil fremme et sådant initiativ.
Sikring af åbne og konkurrencedygtige markeder:
da lige vilkår på
verdensmarkederne for europæiske selskaber, også i forbindelse med
intellektuelle ejendomsrettigheder, er et nøglemål, er åbne og konkur-
rencedygtige markeder inden for EU samt globalt afgørende for vækst
og velstand. Med henblik herpå er færdiggørelsen af en ambitiøs aftale
i handelsforhandlingerne i Doha-runden og af bilaterale og regionale
frihandelsaftaler særlig vigtigt. EU bør iværksætte passende initiativer
med henblik på at øge konvergensen af regler, standarder og admini-
strativ praksis på europæisk og internationalt plan. Bestræbelserne på
at udvide den internationale deltagelse i bekæmpelse af klimaændrin-
ger er i den forbindelse en prioritet. Med henblik herpå ser Rådet med
tilfredshed på Kommissionens anbefaling om, at EU undersøger mu-
lighederne for en strategi for tiden efter 2012 med centrale partnere i
2005 inden de kommende forhandlinger.
En proaktiv konkurrencepolitik:
en effektiv anvendelse af konkurren-
cereglerne er væsentlig for at opnå velfungerende markeder. Kommis-
sionen opfordres til at videreføre en proaktiv konkurrencepolitik med
henblik på at fjerne hindringerne for en effektiv konkurrence i nøgle-
sektorer. Medlemsstaterne bør fortsat reducere det samlede niveau for
statsstøtte og omdirigere den til horisontale mål og eventuelt identifi-
cerede markedsfejl. I den forbindelse ser Rådet med tilfredshed på, at
Kommissionen vil revidere bl.a. regler for statsstøtte til FoU og inno-
vation og ser frem til at modtage Kommissionens meddelelse inden
sommeren 2005 som bebudet. Endvidere bør reformen af regionalstøt-
ten tilskynde til et højt investeringsniveau og gøre det muligt at mind-
ske skævhederne i overensstemmelse med Lissabon-målene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
Styrkelse af industrigrundlaget:
Rådet understreger betydningen af
Kommissionens sektoranalyser af hindringer for konkurrence, innova-
tion og vækst, herunder den kumulative indvirkning af EU's og med-
lemsstaternes regulering vedrørende specifikke sektorer. Europa skal
skabe vilkårene for, at industrien kan udnytte sit teknologiske potenti-
ale til at styrke og underbygge sit økonomiske og teknologiske fører-
skab. Derfor:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152631_0016.png
16
understreger Rådet behovet for innovationscentre i hele Eu-
ropa på regionalt og lokalt plan, der bringer innovative små
og mellemstore virksomheder, universiteter, forskningsinsti-
tutter og den nødvendige erhvervsmæssige og finansielle støt-
te i kontakt med hinanden; og
opfordrer til støtte til industriel konkurrenceevne ved at
fremme udviklingen af nøgleteknologier af fælles EU-
interesse. I den forbindelse bør Kommissionens forslag om at
etablere teknologi-initiativer på grundlag af offentlig-private
partnerskaber inddrages under hensyn til nationale initiativer.
Fremme af iværksætterkultur,
som en hoveddrivkraft bag innovation
og konkurrenceevne og i lyset af prioriteterne i handlingsplanen for
iværksætterkultur forbedre bidraget fra Det Europæiske Charter for
Små Virksomheder for at opfylde Lissabon-målene.
Lettere adgang til finansiering, specielt for SMV'er:
åbne og integre-
rede finansielle markeder vil øge adgangen til billigere kapital, hvor-
ved udviklingen af innovative SMV'er fremmes. Rådet understreger
den rolle, som navnlig Den Europæiske Investeringsfond (EIF) har
spillet for at fremme SMV'ers adgang til risikovillig kapital og sikker-
hedsstillelse. EIF, hvis aktiviteter støtter Lissabon-målene, bør have
de nødvendige finansielle midler, specielt gennem programmet for
konkurrenceevne og innovation, så den kan styrke og differentiere sin
indsats med hensyn til sikkerhedsstillelse, udvide sine aktiviteter til at
omfatte lokale investornet og øge sin virksomhed inden for mikrovirk-
somheder.
NY STYRING
2
Det er vigtigt og altafgørende for et positivt resultat, at Fællesskabet,
medlemsstaterne og interessenter påtager sig ejerskabet til de nødvendige
politiktiltag på deres respektive niveauer. I lyset af erfaringerne ser Rådet
med tilfredshed de foreslåede foranstaltninger til bedre styring i Kom-
missionens forårsrapport, specielt på følgende områder:
2
Det overordnede spørgsmål om styring drøftes i andre rådsorganer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
1.
STRØMLINING AF INSTRUMENTERNE
Lissabon-cyklussen for politisk beslutningstagning:
den nu-
værende politiske samordningsproces bør strømlines på grund-
lag af den integrerede anvendelse af de instrumenter, der er fast-
sat i traktaten (overordnede retningslinjer for den økonomiske
politik - BEPG - og retningslinjerne for beskæftigelsen).
Nationale handlingsprogrammer (NAP):
Rådet støtter tanken
med NAP med henblik på gennemførelse af anden fase af Lissa-
bon-strategien. Der bør udvikles nationale handlingsprogrammer
som redskaber til at opnå et højt niveau for politisk støtte/tilsagn
og som et middel til kommunikation med borgere, parlamenter
og arbejdsmarkedets parter med henblik på reform. Mange af
medlemsstaternes nuværende rapporteringsforpligtelser i hen-
hold til Lissabon-strategien vil kunne indgå som en del af de na-
tionale handlingsprogrammer, således at de forenkles og strøm-
lines i betydelig grad.
2.
RÅDETS (konkurrenceevne) ROLLE OG ANSVAR
Rådets (konkurrenceevne) hovedansvar:
Rådet (konkurrence-
evne) giver tilsagn om aktivt at arbejde for at gennemføre det
mandat, det har fået med henblik på at sikre gennemførelse af
økonomiske reformer ved at træffe de nødvendige lovgivnings-
mæssige foranstaltninger vedrørende de vigtigste prioriteter, der
er indkredset ovenfor, ved at sætte skub i processen med mikro-
økonomiske reformer og strukturreformer på grundlag af EU's
årlige fremskridts- og strategirapporter samt ved at bidrage til de
overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker (BEPG)
Rådets (konkurrenceevne) centrale rolle:
Rådet (konkurren-
ceevne) må aktivt påtage sig sin horisontale rolle med hensyn til
at styrke konkurrenceevne og vækst, navnlig som effektiv hø-
ringsinstans vedrørende ethvert forslag, som skønnes at kunne få
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
væsentlig indvirkning på konkurrenceevnen.
________________________